Dashcam

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Filmpje over het FitcamX filter (voor de NX-2022, maar is universeel type)
Polafilters zijn er in ‘100.000’ maten en uitvoeringen. Dikkere en ultra slim uitvoeringen. De dikkere zijn goedkoper, maar dan bestaat het gevaar van vignettering dwz dat de camera de rand van het filter ziet en je dus een donkere cirkel aan de buitenkant van het beeld krijgt.
Behalve dat zo’n filter de reflexies wegneemt, maakt het de kleuren ook mooier, verzadigder. Het filter neemt wel wat licht weg, net als een lichte zonnebril. Dat is een nadeel

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Ik overweeg ook een dashcam...

Gaat mij om verkeersituaties; bewijsmateriaal bij een eventuele aanrijding.
Maar ook het na kunnen kijken van iets interessants onderweg.

Enkel een camera vóór en liever geen parkeer stand.
Goede beeldkwaliteit en aanschaf bij een bedrijf dat ook de inbouw kan verzorgen.
Opslag met een SD kaartje dat in loop overschreven word. WiFi voor kopieren naar telefoon is een pré.
Prefereer geen cloud / abbonement
Ruim budget: liever goed en duur dan half en cheap.

Iemand een tip?

Viofo A329 of A229 Pro. Je hoeft geen dual channel te kopen, maar later toevoegen kan. Die eerste is het meest recent (nu), die tweede is wat goedkoper omdat je wat ouder is.

Viofo A329 of A229 Pro.
Second that, ik heb de A329 en ben daar heel tevreden over. Hij heeft alles wat je wilt en ook de parkeerstand maar die hoef je uiteraard niet te gebruiken, als de camera niet op een permanente 12V wordt aangesloten gaat hij gewoon uit als je het contact van de auto uit zet. Ik zou er wel een polarisatiefilter bij nemen, dat houdt weliswaar een beetje licht tegen maar je hebt véél minder last van storende reflecties. Hier wat voorbeelden van de beeldkwaliteit van 4 populaire dashcams:

Jarno

Ik heb mijn viofo 129 pro nog niet overgezet van de Citroen naar de NX. Was een beetje huiverig de A stijl kap eraf te halen.
Vanmorgen eerst eens gekeken of ie het nog deed. En de gps mount op de voorruit geplakt. En dan zien of die blijft zitten.
En…toch effe de kap een stukje los gehaald. Dat moet dus wel gaan lukken.
Komende dagen maar eens rustig verder met installeren.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn viofo 129 pro nog niet overgezet van de Citroen naar de NX. Was een beetje huiverig de A stijl kap eraf te halen.
Vanmorgen eerst eens gekeken of ie het nog deed. En de gps mount op de voorruit geplakt. En dan zien of die blijft zitten.
En…toch effe de kap een stukje los gehaald. Dat moet dus wel gaan lukken.
Komende dagen maar eens rustig verder met installeren.
Bij mij heb ik onder alle stijlkappen airbags zitten. Is dat bij jou ook het geval, dan zou ik mij wel 10x bedenken voordat ik die eraf haal........ Een exploderende airbag is gevaarlijk, vervanging is vrij kostbaar en je kunt de hele auto van binnen schoon gaan maken.

Bij mij zit er ook airbag onder. Ik haal hem niet helemaal eraf.
Eerst boven aan, om er de usb kabel achter te laten lopen. Dat is/was mijn grootste uitdaging. Dan langs de A stijl naar beneden( 2mm omhoog bewegen) onder de rubbers. Daar kan de kabel makkelijk tussen.
Dan ligt de usb kabel net paralel aan de airbag rol.
Het heeft me wel een tijdje gekost om die stap te durven nemen bij de Lexus. Bij de Citroen C4 P had ik er minder moeite mee. Waarom :unsure:?
Maak me nou niet aan het twijfelen! ;)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Bij mij heb ik onder alle stijlkappen airbags zitten. Is dat bij jou ook het geval, dan zou ik mij wel 10x bedenken voordat ik die eraf haal........
Hoezo?
1753977911021.jpeg
Ik zie het probleem niet.

Jarno

Je kunt die stijlkappen ook laten zitten maar ze lostrekken. Zo heel vast zitten ze niet. Als er airbags zitten, die gaan niet zomaar af. Je kunt ze helemaal eraf halen zoals @Darkmatter gedaan heeft. Dan heb je optimaal zicht en kun je de kabels ook goed plaatsen zodat ze niet het ontplooien van de airbag in de weg zitten. Die foto hierboven 👆 is een uitstekend voorbeeld hiervoor. Je kunt de kabel van je dashcam prima samen binden met die zwarte kabelboom. Gebruik daarvoor klittenband op rol of van die zwarte, stoffen tape. Tie wraps zou ik niet doen, die zijn misschien te onhandig in het goed plaatsen en kunnen gaan rammelen. Zorg dat je bij die witte "rol" uit de buurt blijft. Da's de airbag die vrijelijk moet kunnen ontplooien.

Als je de stijlkappen laat zitten, ze zitten vast met een soort haak. Je trekt ze makkelijk los, want de airbag moet er makkelijk uit kunnen klappen wanneer nodig. Aan die haken (vaak wit kunststof) blijft de stijlkap namelijk zitten als de airbag ontplooit, anders krijg je bij een aanrijding eerst nog die stijlkap tegen je hoofd voordat de airbag er is. En voor de duidelijkheid, als die witte kunststof haken niet goed vast willen klikken, pruts het er dan niet maar half half tussen. Vervang ze dan voor nieuwe. Zoveel kosten die dingen niet. Want als die haken hun werk niet goed kunnen doen, kop je eerst je stijlkap aan de kant voordat je je hoofd tegen een airbag legt.

Het valt allemaal wel mee als je het een keer gedaan hebt. Dat er wat verbuigt is niet zo erg. Die haken bijvoorbeeld verliezen hun functie als ze niet goed de stijlkap meer vast kunnen klikken.

Ik was van plan om de kap er niet helemaal af te halen. Alleen boven om de kabel achter te stoppen. En vervolgens zoals op de foto van @Darkmatter in de bijlage rode lijn, paralel aan de airbag achter het afdichtingsrubber. Dat geeft toch geen probleem met de airbag?

Bijlagen

• IMG_1756.jpeg
    IMG_1756.jpeg
    561,3 KB · Weergaven: 17
Achter het rubber zal geen probleem opleveren met de airbag. Maar (er is altijd een maar) afhankelijk van de dikte van de kabel past die net wel of net niet goed achter dat rubber. Dan zou mogelijk de deur niet goed kunnen sluiten. Maar dat kun je ‘t best zelf oordelen. Ik heb mijn dashcam kabel achter de stijlkap zitten naast de zwarte kabelboom. Wat je ook doet, het is niet permanent. Je kunt zo’n kabel altijd weer los halen en via een andere route leggen.

• Leuk
Waarderingen: Lexy