Vandaag dus met de geleende C3 weer naar Breda west gekacheld, eerst hier bij Nollen langs

ivm de lekkere attenties voor de mensen die ik vandaag ga bezoeken….
Eerst naar Beterams Automotive, want daar zijn de veerpootlagers vernieuwd. Mijn wagen stond gisteren al klaar, maar ik had geen gelegenheid die op te halen, dus kreeg ik nog een dag extra voor de leenwagen van de verkoperd.
Danny is serieus pro-actief. In mijn geval heeft hij de banden op vakantiespanning gebracht (3,0b) en alle vloeistoffen gecheckt. De enige die onder niveau zat was de ruitenreiniger

. Olie, rem, hybride alles was goed. Op het tweede adres zag ik onder de kap dat Danny enkele open gaten van afdekkappen had voorziet van pluggen. Geweldig toch? Deze man is goud! Hij liet mij de verwijderde lagers zien en die waren ernstig kapot, zelfs slijtsporen op het lagerhuis, zie foto. Deze complete units zijn nergens verkrijgbaar, dus Danny laat ze ergens weer helemaal nieuw maken met originele onderdelen. De schaal waar het lager ingeperst wordt is nieuw, de rest van het metaalwerk wordt schoongestraald en gespoten nadat diverse rubberdelen eraan vast zijn gevulkaniseerd. Hij heeft al een aardig stapeltje liggen van de afgelopen drie maanden. “Reparatie” met de slijp-lastechniek” is natuurlijk uit den boze en imo prutswerk.
Ik vroeg hem of de wagen nu zonder bijgeluiden te sturen is. Hij zei “ik wil dat graag van u horen, na een proefritje” love it. Well, in de buurt is een parkeerplaats met veel lege plekken en drempels. Helemaal niets aparts te horen, dus ik ben grote blij

. Dany was blij met de attentie en ik nog veel blijer met de stille wagen. Oja, nog gevraagd of de veiligheid in het gedrang was met zulke kapotte lagers. Nee hoor er kon niets gebeuren.
Door naar adres twee, de verkoperd Fons van Enckevort. Na aankoop bleek thuis dat de gasveren van de achterklep deze niet meer vast konden houden. Hij stuurde mij nieuwe op, welke na een maand geweldig begonnen te piepen en knarsen. Vandaag gebruikte, originele eropgezet. De klep moet ik wel omhoog duwen, maar hij blijft staan waar ik hem loslaat. Dus dat zal wel goed zijn. Verder bleek achteraf ook dat het bankdeel achter de bestuurder niet naar voren kon schuiven. Hij is er bijna 3 kwartier mee bezig geweest en viste met een tandarts haakje twee plastic dingetjes eruit. Helaas mocht dat niet baten. Aangezien ik die functie niet gebruik besloten wij het zo te laten en hij heeft alles weer vastgeschroefd. Ook hier zoetigheid van Nollen achtergelaten. Ik ben best blij met Fons. Hoewel het een echte verkoper is, doet hij veel en gaat hij best ver in zijn service verlening, Lexus waardig. Inclusief leerwegen met een extra dag.
Naar huis viel mij op dat ik het stuur gewoon losjes vast kan houden. Eerder moest het stuur vastgehouden worden ivm naar rechts trekken en een enkele keer ook naar links. Achteraf verklaarbaar, want het lager deel niets meer en metaal op metaal geeft veel wrijving. Teveel om de wielen het midden op te laten zoeken.
Fijne dag geweest, wel de hele dag eraan besteed ivm de grote afstanden. Zo jammer dat ik niet in het Brabantse woon, zo jammer dat Danny een mooie aanbieding van Peterman heeft afgeslagen. Tja Tukkers blijven Tukkers en Brabo’s zijn net zo honkvast.
So far, maandag op vakantie, bestemming nog onbekend. Wel vandaag een trapje binnengekregen waarmee ik in de dakkoffer kan komen, mocht die nodig zijn. Het trappetje past royaal achter de voorstoelen en dekt niks af van de luchtopeningen.
Fijn weekend allemaal
Met een vriendelijke groet van Raymond