RX450H gen.3 Kraakt als een kasteeldeur

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Net bericht gehad van Danny, de veerpootlagers waren idd kaduuk. Duidelijke oorzaak van het geluid, goede reparatie. Blij mee.
En passant een vakantie check erachteraan en de banden van 2,1 naar 3 bar gezet ivm de belading straks. Oliepeil was ook prima, heb ik sinds de aankoop nog helemaal niet naar gekeken. Niet gewend met de oude Skoda.....
Dat zijn gouden mensen, met zo een proactieve instelling! Daar houd ik van.
Appeltaartje waard dacht ik zo :p:cool:

Peterman heeft de diagnose gesteld: veerpootlagers. Ik heb de dame aan de balie nog heel vriendelijk gevraagd of er ook naar de heugel is geken, maar ze bleef bij het antwoord dat de monteur weet wat hij doet en alles heeft gechecked met de diagnose. Ben ik nu gerust met deze diagnose? Nee niet echt. Ik heb een jaar garantie op die lagers. Dat wel, maar krijg ik het nog gerepareerd? En is het dan opgelost. Damn, niet fijn dit😠

Afgelopen weekend met de wagen langs een heel goed aangeschreven Kwitfit (ja die zijn er en wij hebben hem!) geweest en daar hebben ze er meer gestuurd en op de brug gehad: veerpootlagers, niet lang mee doorrijden. Oké. De verkoper laat het goed herstellen. De veerpoten worden eruit gehaald en de bovenkant, zeg maar het lagerhuis, wordt omgeruild voor nieuw en origineel. Dan gaat de poot er weer onder. Ik krijg een leenwagen mee. Voor mij zijn er geen kosten. Dat vind ik een nette oplossing.

Mooi dat ze gemaakt zijn! Ik vroeg mij alleen af: hoe komt het dat je de diagnose uit Enschede niet helemaal vertrouwde en dus ook langs Kwikfit ging? Waar ze dezelfde diagnose stelden. En waarop het het toen wel liet repareren. Wat maakte voor jou het verschil?

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas
Mooi dat ze gemaakt zijn! Ik vroeg mij alleen af: hoe komt het dat je de diagnose uit Enschede niet helemaal vertrouwde en dus ook langs Kwikfit ging? Waar ze dezelfde diagnose stelden. En waarop het het toen wel liet repareren. Wat maakte voor jou het verschil?
Vraag snap ik wel, komt door wat eraan voorafging….

1: Sinds ik in deze wagen ging zitten -eind april- was er een ‘doek geluid’. Vlg de verkoper onschuldig, zeker niet de toplagers. Hij heeft vaker RX-en gehad met dit geluid en ook al eens de poten laten vernieuwen wat niet hielp.
2: aangezien het geluid niet reproduceerbaar was en ook hoorbaar over drempels dacht ik aan de stuurkogels.
3: Nadat de schade door een aanrijding was gefixed hebben ze de wagen uitgelijnd en was het geluid veel minder vaak hoorbaar, dus mijn monteur meegeweest en later op de brug de stab.stangen en kogels getest. Waren prima.
4: met het begin van de hittegolf echt van de ene op de andere dag was het geluid van ‘doek’ naar kraken veranderd. Het voelde niet veilig meer en ben ik naar de dealer gegaan. Lagers kapot.
5: ik heb een geluidsopname gemaakt en dat op diverse plekken neergezet, daar kwamen verschillende reacties op, oa een droog stuurhuis, stangen, stuurhuis, stuurbekrachtiging.pomp etc
6: als ik aanspraak wilde maken op de expliciet benoemde garantie op de toplagers, moest ik wel 100% zeker van mijn zaak zijn en aangezien ik dat nog niet was ben ik bij een kwikfit langsgeweest die èn op zaterdag open was èn goed staat aangeschreven. Haast i.v.m. langzamerhand toenemend gevoel van onveiligheid en onzekerheid van hoe ontwikkeld het zich, hoe snel en wat kan er mis gaan. Plus de op handen zijnde vakantie.

Dat dus.

Kwikfit maakte niet het verschil maar gaf mijn de zekerheid van een seconde opinion. Hierna heb ik contact met de verkoper opgenomen en de claim ingediend.

Vrijdag haal ik de rijdende stiltecoupé weer op en zal dan de bevindingen delen.

Vandaag dus met de geleende C3 weer naar Breda west gekacheld, eerst hier bij Nollen langs😋 ivm de lekkere attenties voor de mensen die ik vandaag ga bezoeken….

Eerst naar Beterams Automotive, want daar zijn de veerpootlagers vernieuwd. Mijn wagen stond gisteren al klaar, maar ik had geen gelegenheid die op te halen, dus kreeg ik nog een dag extra voor de leenwagen van de verkoperd.
Danny is serieus pro-actief. In mijn geval heeft hij de banden op vakantiespanning gebracht (3,0b) en alle vloeistoffen gecheckt. De enige die onder niveau zat was de ruitenreiniger😃. Olie, rem, hybride alles was goed. Op het tweede adres zag ik onder de kap dat Danny enkele open gaten van afdekkappen had voorziet van pluggen. Geweldig toch? Deze man is goud! Hij liet mij de verwijderde lagers zien en die waren ernstig kapot, zelfs slijtsporen op het lagerhuis, zie foto. Deze complete units zijn nergens verkrijgbaar, dus Danny laat ze ergens weer helemaal nieuw maken met originele onderdelen. De schaal waar het lager ingeperst wordt is nieuw, de rest van het metaalwerk wordt schoongestraald en gespoten nadat diverse rubberdelen eraan vast zijn gevulkaniseerd. Hij heeft al een aardig stapeltje liggen van de afgelopen drie maanden. “Reparatie” met de slijp-lastechniek” is natuurlijk uit den boze en imo prutswerk.
Ik vroeg hem of de wagen nu zonder bijgeluiden te sturen is. Hij zei “ik wil dat graag van u horen, na een proefritje” love it. Well, in de buurt is een parkeerplaats met veel lege plekken en drempels. Helemaal niets aparts te horen, dus ik ben grote blij 😀. Dany was blij met de attentie en ik nog veel blijer met de stille wagen. Oja, nog gevraagd of de veiligheid in het gedrang was met zulke kapotte lagers. Nee hoor er kon niets gebeuren.

Door naar adres twee, de verkoperd Fons van Enckevort. Na aankoop bleek thuis dat de gasveren van de achterklep deze niet meer vast konden houden. Hij stuurde mij nieuwe op, welke na een maand geweldig begonnen te piepen en knarsen. Vandaag gebruikte, originele eropgezet. De klep moet ik wel omhoog duwen, maar hij blijft staan waar ik hem loslaat. Dus dat zal wel goed zijn. Verder bleek achteraf ook dat het bankdeel achter de bestuurder niet naar voren kon schuiven. Hij is er bijna 3 kwartier mee bezig geweest en viste met een tandarts haakje twee plastic dingetjes eruit. Helaas mocht dat niet baten. Aangezien ik die functie niet gebruik besloten wij het zo te laten en hij heeft alles weer vastgeschroefd. Ook hier zoetigheid van Nollen achtergelaten. Ik ben best blij met Fons. Hoewel het een echte verkoper is, doet hij veel en gaat hij best ver in zijn service verlening, Lexus waardig. Inclusief leerwegen met een extra dag.

Naar huis viel mij op dat ik het stuur gewoon losjes vast kan houden. Eerder moest het stuur vastgehouden worden ivm naar rechts trekken en een enkele keer ook naar links. Achteraf verklaarbaar, want het lager deel niets meer en metaal op metaal geeft veel wrijving. Teveel om de wielen het midden op te laten zoeken.

Fijne dag geweest, wel de hele dag eraan besteed ivm de grote afstanden. Zo jammer dat ik niet in het Brabantse woon, zo jammer dat Danny een mooie aanbieding van Peterman heeft afgeslagen. Tja Tukkers blijven Tukkers en Brabo’s zijn net zo honkvast.

So far, maandag op vakantie, bestemming nog onbekend. Wel vandaag een trapje binnengekregen waarmee ik in de dakkoffer kan komen, mocht die nodig zijn. Het trappetje past royaal achter de voorstoelen en dekt niks af van de luchtopeningen.

Fijn weekend allemaal

Met een vriendelijke groet van Raymond

Bijlagen

• IMG_7250.jpeg
    IMG_7250.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 14
  • IMG_7249.jpeg
    IMG_7249.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 14
Wat een verhaal en gedoe en wat fijn dat t uiteindelijk toch op een goede manier is opgelost! Een hele fijne vakantie gewenst! Wij zijn net terug met de rx. Een heerlijke vakantie auto! Geniet ervan!!

• Geweldig
Waarderingen: Rayminidas