OBD poort als powersuply dashcam

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
72
39
18
Beste Forum,

Ik heb een dashcam gekocht voor mijn Lexus met parkingmode. Ik wil deze graag op een nette manier van spanning voorzien. Nu wilde ik een hardwire kit kopen, maar met losse draden in de zekeringen doos zie ik niet zo zitten ivm weinig ruimte onder de deksel. Nu zag ik ook een obd mogelijkheid. Ik las online dat een nadeel kan zijn dat de diagnose stekker dan minder goed past. Ik twijfel nu wat de beste methode is om spanning te pakken bij de RX gen5. De andere optie die ik zag was spanning pakken van de regensensor. Maar ook daar zitten nadelen aan ivm dat de sensor evt minder goed kan werken. (En ik geen kunstof panelen wil wegtrekken).

Ik neig naar de OBD mogelijkheid omdat het het minste werk is en naar mijn idee laagste risico draagt.

Als je geen parkeermodus nodig hebt of per se wil gebruiken, is de voeding bij de regensensor gebruiken het makkelijkst.

Is een parkeermodus nodig, dan zit je aan een hardwire kit vast. Dan heb je inderdaad die twee keuzes die je genoemd hebt. Een hardwire kit is vrijwel altijd voorzien van een mogelijkheid om de accuspanning te bewaken zodat je dashcam in parkeermodus je 12V accu niet leeg trekt. Bij een OBD-voeding is dit niet altijd aanwezig. Daarnaast moeten de juiste pinnen in de OBD-voeding gebruikt zijn voor een parkeermodus. Ik vond dat lastig te achterhalen, ook al had dit mijn voorkeur want dan bleef ik uit de zekeringkast.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de hardwire kit van de fabrikant van de dashcam met instelbare beveiliging om leeg trekken van de 12V accu te voorkomen. Met fuse taps heb ik die toch aangesloten op de zekeringkast in het interieur. Op Etsy heb ik vervolgens een ontwerp gevonden dat ik lokaal kon laten (3D) printen. Hiermee kon ik het originele deksel ook weer terugplaatsen, de zekeringen zijn ook allemaal weer netjes afgedekt.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Ik heb even contact opgenomen met Neal van hldmybeer engineering. Hij heeft geen passende deksel voor een RX naar het lijkt, maar wellicht past een van de andere deksels ook. Ze zien er ongeveer hetzelfde uit als wat ik heb.

In de CT 200h van mijn vrouw heb ik 10 jaar geleden met mirror taps gewerkt om een dashcam aan te sluiten. Dus aftappen van de schakelstroom van de achteruitkijkspiegel. Werkt nog steeds perfect. Moet de LS nog een keer doen.

In de CT 200h van mijn vrouw heb ik 10 jaar geleden met mirror taps gewerkt om een dashcam aan te sluiten. Dus aftappen van de schakelstroom van de achteruitkijkspiegel. Werkt nog steeds perfect. Moet de LS nog een keer doen.
Een vraag, ik kan een 12 v tot 5v usb-c converter kopen. Nu zoek ik mij rot naar probes die ik op de draden kan zetten. Ik kan ook wat zelf in elkaar freubelen, maar liever niet. Heb je toevallig een naam waar ik op kan zoeken?

De 70mai A410 dashcam heeft een kleine interne accu waarmee het een beperkte tijd volhoudt in de parkeer bewaking mode. Ik heb naast de dashcam nog anti marter in de auto zitten en die staat ook bij als de auto uit staat. Ik zet liever niet teveel accessoires aan als de auto uitstaat. Ik denk dat de mirror tap of back probe pin wire een goed alternatief is, maar ik vind ze alleen maar als onderdeel voor een multimeter.

Ik heb het spul besteld (5 Euro ongeveer), en zal wat moeten solderen. Ik zal hem onder projecten neerzetten zodra ik volgend weekend aan de slag kan gaan. Dank voor de input.

De obd stekker optie zou ook bescherming hebben tegen een accu ontlading, maar hij steekt ook helaas een klein stukje onder het dashboard vandaan. En daar ben ik niet blij mee. Maar ja als het spul niet past bij de spiegel, dan zal ik naar de obd stekker gaan denk ik.

Fijn had je dat niet eerder kunnen posten? Hahaha harstikke bedankt. Ik ga wel twijfelen wat het beste is. Maar gelukkig is het aansluitspul wat ik heb gekocht maarrrds maar 5 euro.

Ik heb een 10 pin aansluiting en een oppervlakte van 3x6 cm ernaast met een hoogte van 2 cm. Ik ga wel even zoeken op AliExpress of Amazon voor een oplossing die eronder past. Ik wil komend weekend he inbouwen dus waarschijnlijk wordt het amazon.
1000026983.jpg

Ik heb toevallig een aantal weken geleden een dashcam geïnstalleerd in mijn rx gen3 met hardwire kit. Inderdaad in het zekeringskastje aangesloten met fusetaps. Enige puntje is inderdaad dat het dekseltje er niet meer oppast. Die ligt nu in het dashboardkastje. Zo doet de parkeermodus het en is de accu idd beschermd tegen leeglopen. En dat dekseltje mis ik met gewoon gebruik toch niet😁 en moet ik toch de locatie van zekeringen weten dan ligt ie vlakbij. 😁