Lexus RX450h+ eigenaar

Ik begrijp hem niet helemaal. Mijn RX gebruik ik voor woon werkverkeer en met enige regelmaat voor werk. Ik heb geen lease auto en krijg een vergoeding voor de kilometers. Mijn zus krijgt een mobiliteit vergoeding die behoorlijk riant is en rijdt wat af voor haar werk in haar eigen auto. Zover ik weet is dat verzekerd. Wanneer spreekt men dan van zakelijk gebruik? Ik heb mijn auto verzekerd met opgave van aantal verwachte kilometers.

Prive een RX aankopen is wat pijnlijk ivm afschrijving, due zaligmakend tov lease is het niet. De bijtelling is echter ook extreem hoog met een dergelijke auto. Ik heb overigens nog geen werkgever gehad die dan op verzoek even het salaris verhoogt om een auto te kunnen rijden, waar kan ik solliciteren 🙃? @Jan v s
Als de wagen op de balans staat (zakelijk gekocht) moet je hem ook zakelijk verzekeren. Dan krijg je de bijtelling. Normaal -ik meen iets van 21%- over de cataloguswaarde of in geval van youngtimer 32% over de dagwaarde….percentages uit mijn hoofd, dus daar kan iets afwijking inzitten.
Koop je de wagen privé en rijdt je hem zakelijk, dan km bijhouden en kun je bepaalde kosten aftrekken.

Laatst bewerkt:
Als de wagen op de balans staat (zakelijk gekocht) moet je hem ook zakelijk verzekeren. Dan krijg je de bijtelling. Normaal -ik meen iets van 21%- over de cataloguswaarde of in geval van youngtimer 32% over de dagwaarde….percentages uit mijn hoofd, dus daar kan iets afwijking inzitten.
Koop je de wagen privé en rijdt je hem zakelijk, dan km bijhouden en kun je bepaalde kosten aftrekken.
Bijtelling gaat over privégebruik van een zakelijke auto. De percentages zijn 22% resp. 35% maar je zat in de buurt. 😄

De 35% gaat dan over de dagwaarde van de auto bij ouder dan 15 jaar. Dagwaarde wordt jaarlijks minder en dus minder bijteling. Overigens is de bijtelling in eenmanszaak nooit hoger dan de (kosten van de auto in de administratie van de eenmanszaak) of het geldende percentage. Net wat eerder wordt bereikt.

Mijn werkgever, dat ben ik zelf. Nooit problemen, altijd genoeg vrije dagen... en dus de mogelijkheid om de verhouding tussen privé- en zakelijke kosten aan te passen aan de wensen.
Tja dat geeft wel wat meer flexibiliteit. Ik ben zelf in loon dienst, en heb enkel km vergoeding. Wel was er de potentie voor een baan met lease auto of mobiliteits vergoeding. Echter hierbij schat ik in dat het lease bedrag tot iets van 50-60 k euro liep, waarbij je ook volledig electrisch moet gaan. Dat laatste was bedrijfsbeleid, maar ik denk ivm bijtelling dat het wellicht ook handig is (geen berekeningen gemaakt overigens).
Nou, in deze topic van voorstellen van je auto, resumee: 😎. Een RX rijden kan op veel manieren. Feit is dat het een fantastische auto is, errug comfortabel en stil. Ik ben er blij mee na ±1.500 km’s ervaring nu met mijn 1e Lexus ☺️. P.s. Ik heb deze RX prive aangeschaft trouwens 😎
Ik heb die van mij ook prive aangeschaft. Ik voel mij wel een mafkees, want het is geen goedkope auto en de afschrijving is pijnlijk. Maar ja het rijdt wel erg fijn. Ik heb de executive gekocht omdat ik de president te gek vond worden. Maar ja nu ik op dit forum hang en de president lines voorbij zie komen ga ik mijn gemaakte keuzes in twijfel trekken. Het is voornamelijk ML als reden dat ik de president line wilde. Het panorama dak zat in mijn 2016 RX maar gebruikte ik niet. De functies die ik graag wilde zaten in de executive inclusief geventileerde stoelen voor en achter. Na 3000 km gereden te hebben vind ik de RX wel nog steeds geweldig, hij heeft net 15.000 km aangetikt. Vaak wissel ik van auto bij 5 jaar of 100.000 km. Ik hoop dat er dan een nieuwe RX is die binnen mijn bereik ligt, dan wil ik wel voor een gaan met ML.