Lexus RX450h+ eigenaar

Ik begrijp hem niet helemaal. Mijn RX gebruik ik voor woon werkverkeer en met enige regelmaat voor werk. Ik heb geen lease auto en krijg een vergoeding voor de kilometers. Mijn zus krijgt een mobiliteit vergoeding die behoorlijk riant is en rijdt wat af voor haar werk in haar eigen auto. Zover ik weet is dat verzekerd. Wanneer spreekt men dan van zakelijk gebruik? Ik heb mijn auto verzekerd met opgave van aantal verwachte kilometers.

Prive een RX aankopen is wat pijnlijk ivm afschrijving, due zaligmakend tov lease is het niet. De bijtelling is echter ook extreem hoog met een dergelijke auto. Ik heb overigens nog geen werkgever gehad die dan op verzoek even het salaris verhoogt om een auto te kunnen rijden, waar kan ik solliciteren 🙃? @Jan v s
Als de wagen op de balans staat (zakelijk gekocht) moet je hem ook zakelijk verzekeren. Dan krijg je de bijtelling. Normaal -ik meen iets van 21%- over de cataloguswaarde of in geval van youngtimer 32% over de dagwaarde….percentages uit mijn hoofd, dus daar kan iets afwijking inzitten.
Koop je de wagen privé en rijdt je hem zakelijk, dan km bijhouden en kun je bepaalde kosten aftrekken.
 
Laatst bewerkt:
Als de wagen op de balans staat (zakelijk gekocht) moet je hem ook zakelijk verzekeren. Dan krijg je de bijtelling. Normaal -ik meen iets van 21%- over de cataloguswaarde of in geval van youngtimer 32% over de dagwaarde….percentages uit mijn hoofd, dus daar kan iets afwijking inzitten.
Koop je de wagen privé en rijdt je hem zakelijk, dan km bijhouden en kun je bepaalde kosten aftrekken.
Bijtelling gaat over privégebruik van een zakelijke auto. De percentages zijn 22% resp. 35% maar je zat in de buurt. 😄
 
De 35% gaat dan over de dagwaarde van de auto bij ouder dan 15 jaar. Dagwaarde wordt jaarlijks minder en dus minder bijteling. Overigens is de bijtelling in eenmanszaak nooit hoger dan de (kosten van de auto in de administratie van de eenmanszaak) of het geldende percentage. Net wat eerder wordt bereikt.
 
Mijn werkgever, dat ben ik zelf. Nooit problemen, altijd genoeg vrije dagen... en dus de mogelijkheid om de verhouding tussen privé- en zakelijke kosten aan te passen aan de wensen.
Tja dat geeft wel wat meer flexibiliteit. Ik ben zelf in loon dienst, en heb enkel km vergoeding. Wel was er de potentie voor een baan met lease auto of mobiliteits vergoeding. Echter hierbij schat ik in dat het lease bedrag tot iets van 50-60 k euro liep, waarbij je ook volledig electrisch moet gaan. Dat laatste was bedrijfsbeleid, maar ik denk ivm bijtelling dat het wellicht ook handig is (geen berekeningen gemaakt overigens).
Nou, in deze topic van voorstellen van je auto, resumee: 😎. Een RX rijden kan op veel manieren. Feit is dat het een fantastische auto is, errug comfortabel en stil. Ik ben er blij mee na ±1.500 km’s ervaring nu met mijn 1e Lexus ☺️. P.s. Ik heb deze RX prive aangeschaft trouwens 😎
Ik heb die van mij ook prive aangeschaft. Ik voel mij wel een mafkees, want het is geen goedkope auto en de afschrijving is pijnlijk. Maar ja het rijdt wel erg fijn. Ik heb de executive gekocht omdat ik de president te gek vond worden. Maar ja nu ik op dit forum hang en de president lines voorbij zie komen ga ik mijn gemaakte keuzes in twijfel trekken. Het is voornamelijk ML als reden dat ik de president line wilde. Het panorama dak zat in mijn 2016 RX maar gebruikte ik niet. De functies die ik graag wilde zaten in de executive inclusief geventileerde stoelen voor en achter. Na 3000 km gereden te hebben vind ik de RX wel nog steeds geweldig, hij heeft net 15.000 km aangetikt. Vaak wissel ik van auto bij 5 jaar of 100.000 km. Ik hoop dat er dan een nieuwe RX is die binnen mijn bereik ligt, dan wil ik wel voor een gaan met ML.
 
Nou mensen, na ± 1 maand en 2.300 km ervaring met de RX is Janneman hier 1 hele grote blij ☺️☺️. Wat mij nog steeds opvalt is de stilte/rust tijdens het rijden. Ook is het rijcomfort erg hoog, gewoon een mooie auto waar in het heerlijk/lekker rijden is. 😊 Gemiddeld verbruik = 1,5 ltr/ 100km waaruit blijkt dat ons rijgedrag goed aansluit bij deze auto. Zijn er ook mindere punten? Jazeker. Ik kan maar niet wennen aan die digitale binnenspiegel (zie steeds dubbel) waardoor ik die dus maar op ‘normale spiegel’ / dimstand heb gezet. Ook de enorme hoeveelheid ‘piepjes’ die de auto maakt was/is wel even wennen. Ik ben begonnen de handleidingen te doorgronden, maar dat zijn ook lijvige boekwerken😎. Maar al met al ben ik blij met de keuze voor Lexus. Tot zover even deze 1e update qua ervaringen. Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Mooie ervaringen. Wat bijzonder van de digitale binnenspiegel, het lijkt mij een mooie optie maar het moet wel werken natuurlijk. Is daar nog iets aan in te stellen?
 
Nou mensen, na ± 1 maand en 2.300 km ervaring met de RX is Janneman hier 1 hele grote blij ☺️☺️. Wat mij nog steeds opvalt is de stilte/rust tijdens het rijden. Ook is het rijcomfort erg hoog, gewoon een mooie auto waar in het heerlijk/lekker rijden is. 😊 Gemiddeld verbruik = 1,5 ltr/ 100km waaruit blijkt dat ons rijgedrag goed aansluit bij deze auto. Zijn er ook mindere punten? Jazeker. Ik kan maar niet wennen aan die digitale binnenspiegel (zie steeds dubbel) waardoor ik die dus maar op ‘normale spiegel’ / dimstand heb gezet. Ook de enorme hoeveelheid ‘piepjes’ die de auto maakt was/is wel even wennen. Ik ben begonnen de handleidingen te doorgronden, maar dat zijn ook lijvige boekwerken😎. Maar al met al ben ik blij met de keuze voor Lexus. Tot zover even deze 1e update qua ervaringen. Gr. Jan

Fijn dat je geniet en wat een kilometers in een maand ! Dat is een hele zit, maar gelukkig wel met enig comfort.

De piepjes vind ik echt horror en afbreuk geven aan de auto. De bestuurders bewaking zit diep in het menu verborgen, deze staat standaard uit bij mij evenals de bord herkenning (ISA). Dat scheelt al een hoop. De bestuurdersbewaking gaat af als je gaat spiegelen en dat leidt behoorlijk af. Stel je voor druk verkeer in de Randstad in het donker. Je moet van baan wisselen om op de juiste snelweg te komen en ben druk aan het kijken of er ruimte is, op het moment dat je wisselt begint de auto te piepen dat je moet opletten. Ook leuk dat de auto ook piept en in rood remmen aangeeft, omdat tijdens het wisselen je gas bij moet geven om er nog tussen te komen. Het is al stressen in de spits daar als Noordeling en dit helpt niet. Dan de ISA ik rij op gps snelheid vmax en dan zou het continu piepen zijn. Ook in mijn wijk heeft dat kreng het steeds fout. In principe mag hij het 5% van de tijd fout hebben (en richtlijn) en ik vraag mij af hoe ze dat meten?
 
Mooie ervaringen. Wat bijzonder van de digitale binnenspiegel, het lijkt mij een mooie optie maar het moet wel werken natuurlijk. Is daar nog iets aan in te stellen?
In mijn NX heb ik ook een digitale binnenspiegel. Ik gebruik hem vaak, zeker op de snelweg. Je hebt een heel breed beeld. Je kunt er van alles op instellen. Zoals in en uitzoomen, helderheid. Enig nadeel is dat hij warm wordt, waardoor de spiegel na verloop van tijd iets zakt. Vooral in de zomer maanden. Ik moet hem dan weer iets omhoog stellen.
 
@HondaFan ; klinkt herkenbaar allemaal ☺️. Ik stoor mij er niet zo heel erg aan hoor, maar het zijn idd veel piepjes, voor veel/allerlei zaken en met verschillende toonhoogtes. Dat de auto er regelmatig naast zit met verkeersbordherkenning incl. Snelheid dan dus is denk ik wat elke auto wel heeft. Ook mijn vorige Audi zat er regelmatig naast (alleen dan wel geluidloos hahaha😎) . Probleem doet zich -denk ik- ook vooral voor in woonwijken (30 km) Op de grotere wegen werkt het wel (bijna) altijd goed merk ik.

@Lexy ; klopt, je kunt van alles instellen idd, maar misschien is het ook een kwestie van wennen hoor. En wellicht spelen mijn ogen ook een rol in deze mbt het focussen op korte afstand. Qua zichtbereik is het een mooie optie in ieder geval.

Enne… oh ja, ik ben er inmiddels achter dat donker blauw een besmettelijke kleur is met deze weersomstandigheden. ☺️😎. Ik zal mijn poets skills weer frequenter moeten oppoetsen hahaha