Vage rem bij regen: RC 300h

GeraldH

Nieuw hier
20 sep 2022
20
13
3
Vanmorgen was het weer erg spannend onderweg naar mijn werk. Regen en flink opspattend water van de weg.
Als ik dan de rem intrap lijkt er eerst weinig tot niets te gebeuren. Als ik flink doortrap remt ie wel goed.
Het voelt aan alsof er een flinke film water tussen de remschijf en de remklauwen zit.
Het is minder erg als ik op ZOAB rijd.

Auto: Lexus Rc 300h ( daily driver)
Remblokken (Brembo nieuw Januari dit jaar)
Massieve remschijf.

Nu denk ik erover om geperforeerde schijven te monteren (omdat het water dan makkelijker weg zou kunnen).
De Vetos garage denkt eventueel ook nog aan vervangen van remvloeistof.
Ik zoek eigenlijk een beetje meer feedback voor een goede oplossing ter verbetering van de veiligheid, want
hard remmen is ook gevaarlijk in dergelijke omstandigheden zoals ik vanmorgen ook al voor me zag.

Ik heb dat nog niet bemerkt met erg nat weer.
Bij mij toch ook dichte schijven gemonteerd.

Bijlagen

• 6ded70a2-124b-4ad8-84a1-8cbf17d7e1ce.jpeg
    6ded70a2-124b-4ad8-84a1-8cbf17d7e1ce.jpeg
    387,9 KB · Weergaven: 20
Werken de klauwen nog wel goed? Oftewel: glijden de geleidepennen en de zuiger goed genoeg heen en weer?

De gaten in een geperforeerde schijf zijn vnl voor de warmte afvoer.
Water wordt er tijdens het rijden vanwege de middelpuntvliedende kracht toch wel af-/uitgeslingerd.

Maar minder fijn is het wel, op remmen moet je blindelings kunnen vertrouwen, zeker in de regen.

Water wordt er tijdens het rijden vanwege de middelpuntvliedende kracht toch wel af-/uitgeslingerd.
En als dat niet gebeurt, dan zal bij remmen na een enkele omwenteling van het wiel het water toch wel weggewist zijn.

Er zijn, begrijp, ik andere remblokken gemonteerd dan er oorspronkelijk op zaten. Als de schijven al behoorlijk gegroefd waren, zou het kunnen dat de remblokken aanvankelijk de schijven slechts gedeeltelijk raken en pas na wat meer druk de schijven pas echt goed raken.

Het zal dan langer duren voordat er goed geremd wordt omdat dan eerst de groeven van het water moeten zijn ontdaan.

Het vervangen van de remvloeistof lijkt me in dit geval niet direkt zinvol.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Of het zijn Brembo sport remblokken welke pas goed gaan werken als ze warm zijn. Die doen in het begin (als ze koud zijn, helemaal in dit jaargetijde) vrij weinig.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
De Toyota/Lexus hybridewagens worden door een brake-by-wire remsysteem vertraagd. Het rempedaal stuurt een computer aan, en de computer bepaalt of de generator de remkracht gaat leveren, de remschijven hun werk gaan doen of beide. Bij licht remmen worden de remblokken niet gebruikt. Daar verwacht ik dan ook geen issue.
In dit remsysteem zitten ook antislip- en stabiliteitssytemen verwerkt. Het kan misschien zijn dat bij rustig remmen de wagen waarneemt dat er een vorm van aquaplaning optreedt en de remkracht op de generator in eerste instantie vermindert. Wellicht de profieldiepte van de (voor)banden controleren?

edit: nu ik er over nadenk: bij kalm remmen worden de voorwielen op de generator afgeremd, de achterwielen remmen zachtjes op de remschijven mee om de boel stabiel te houden. Wellicht komen juist de achterwielen te snel in een slip bij nat weer. Dan zou ik dus het profiel van de banden achter verdenken ....

Laatst bewerkt:
Ik kreeg vandaag ook een TPMS signaal dat een band een afwijkende lage druk had. Misschien is het de tijd van het jaar daar ook even aandacht aan te besteden.
2.2 - 2.2 - 2.2 - 2.0

afwijkende lage druk had. Misschien is het de tijd van het jaar
Heb ik ook ervaren vrijdag, na stuk rijden ging het lampje weer uit, tijdens rit warmt de band weer op en zet warmte de lucht weer wat uit, zelf ook nog niet gecontroleerd hoeveel erin zit (geeft de mijne helaas niet aan),
Maar vind 2,2 bar best laag voor zo'n auto, misschien bewust dit gedaan of.............

De Toyota/Lexus hybridewagens worden door een brake-by-wire remsysteem vertraagd. Het rempedaal stuurt een computer aan, en de computer bepaalt of de generator de remkracht gaat leveren, de remschijven hun werk gaan doen of beide. Bij licht remmen worden de remblokken niet gebruikt. Daar verwacht ik dan ook geen issue.
In dit remsysteem zitten ook antislip- en stabiliteitssytemen verwerkt. Het kan misschien zijn dat bij rustig remmen de wagen waarneemt dat er een vorm van aquaplaning optreedt en de remkracht op de generator in eerste instantie vermindert. Wellicht de profieldiepte van de (voor)banden controleren?

edit: nu ik er over nadenk: bij kalm remmen worden de voorwielen op de generator afgeremd, de achterwielen remmen zachtjes op de remschijven mee om de boel stabiel te houden. Wellicht komen juist de achterwielen te snel in een slip bij nat weer. Dan zou ik dus het profiel van de banden achter verdenken ....
Goede uitleg, ik heb mij altijd al afgevraagd hoe dat nou eigenlijk werkt op onze RX hybride. Nu duidelijk. Dankjewel👍

• Leuk
Waarderingen: Frank2b en Bobusa
Ik kreeg vandaag ook een TPMS signaal dat een band een afwijkende lage druk had. Misschien is het de tijd van het jaar daar ook even aandacht aan te besteden.
2.2 - 2.2 - 2.2 - 2.0
Interessant! Een ongelijke druk achter geeft een kleine variatie in toerental van de wielen. Mogelijk zet dat het remsysteem op scherp .....

Is dat zo ? 🤔
De omtrek van de band wordt niet anders, die moet toch afrollen op het wegdek …

Wanneer je rekent met de kleinere diameter op punt van indrukking dan verschilt het toerental.

Zoek eens op 😁😉
Ik twijfel of het een toerentalverschil oplevert.

Is dat zo ? 🤔
De omtrek van de band wordt niet anders, die moet toch afrollen op het wegdek …

Wanneer je rekent met de kleinere diameter op punt van indrukking dan verschilt het toerental.

Zoek eens op 😁😉
Ik twijfel of het een toerentalverschil oplevert.
Een kleinere diameter geeft een hoger toerental van het wiel bij dezelfde snelheid. En als een band minder luchtdruk heeft dan wordt de band meer ingedrukt en wordt de diameter kleiner....
Ik heb een jaar of 10 geleden in een Ford Focus gereden die dit effect gebruikte om een bandenspanningsalarm (het dashboard lichtje) te kunnen geven; als het wiel sneller begon te draaien dan hoorde bij de snelheid dan ging het lampje branden. Veel goedkoper dan een systeem met echte TPMS sensor....