Vage rem bij regen: RC 300h

GeraldH

Nieuw hier
20 sep 2022
17
10
3
Vanmorgen was het weer erg spannend onderweg naar mijn werk. Regen en flink opspattend water van de weg.
Als ik dan de rem intrap lijkt er eerst weinig tot niets te gebeuren. Als ik flink doortrap remt ie wel goed.
Het voelt aan alsof er een flinke film water tussen de remschijf en de remklauwen zit.
Het is minder erg als ik op ZOAB rijd.

Auto: Lexus Rc 300h ( daily driver)
Remblokken (Brembo nieuw Januari dit jaar)
Massieve remschijf.

Nu denk ik erover om geperforeerde schijven te monteren (omdat het water dan makkelijker weg zou kunnen).
De Vetos garage denkt eventueel ook nog aan vervangen van remvloeistof.
Ik zoek eigenlijk een beetje meer feedback voor een goede oplossing ter verbetering van de veiligheid, want
hard remmen is ook gevaarlijk in dergelijke omstandigheden zoals ik vanmorgen ook al voor me zag.

Ik heb dat nog niet bemerkt met erg nat weer.
Bij mij toch ook dichte schijven gemonteerd.

Bijlagen

• 6ded70a2-124b-4ad8-84a1-8cbf17d7e1ce.jpeg
    6ded70a2-124b-4ad8-84a1-8cbf17d7e1ce.jpeg
    387,9 KB · Weergaven: 10
Werken de klauwen nog wel goed? Oftewel: glijden de geleidepennen en de zuiger goed genoeg heen en weer?

De gaten in een geperforeerde schijf zijn vnl voor de warmte afvoer.
Water wordt er tijdens het rijden vanwege de middelpuntvliedende kracht toch wel af-/uitgeslingerd.

Maar minder fijn is het wel, op remmen moet je blindelings kunnen vertrouwen, zeker in de regen.

Water wordt er tijdens het rijden vanwege de middelpuntvliedende kracht toch wel af-/uitgeslingerd.
En als dat niet gebeurt, dan zal bij remmen na een enkele omwenteling van het wiel het water toch wel weggewist zijn.

Er zijn, begrijp, ik andere remblokken gemonteerd dan er oorspronkelijk op zaten. Als de schijven al behoorlijk gegroefd waren, zou het kunnen dat de remblokken aanvankelijk de schijven slechts gedeeltelijk raken en pas na wat meer druk de schijven pas echt goed raken.

Het zal dan langer duren voordat er goed geremd wordt omdat dan eerst de groeven van het water moeten zijn ontdaan.

Het vervangen van de remvloeistof lijkt me in dit geval niet direkt zinvol.

Of het zijn Brembo sport remblokken welke pas goed gaan werken als ze warm zijn. Die doen in het begin (als ze koud zijn, helemaal in dit jaargetijde) vrij weinig.