16" op een IS/Altezza??? en max. breedte (J)

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

magila

Hoort erbij
10 sep 2011
70
0
0
ik vroeg me af of 15 of 16" velgen onder een IS/Altezza passen?
en wat is de maximum breedte zonder de kasten te rollen?

16" verbreed staal met getrokken winterbanden lijkt me wel dik staan :)

16inch past volgens mij alleen als het stalen wielen zijn.
en de breedte heeft ook weer te maken met je et-waarde.
kun je het beste 16inch stalen wielen kopen en die breed laten lassen naar je gewenste breedte.
en van uit daar ga je kijken hoe breed je band gaat worden.
ik zoek eigenlijk ook nog 17inch staal om dit te gaan doen.

ik heb wintervelgen 16 ", denk 195 breedte.
maar op een lex is 200/300 moet minimaal 17" staan vind ik, buiten wintermod uiteraard
15 gaat niet denk ik, schijven te groot

Bedenk wel dat je als winterband eigenlijk zo smal mogelijk wil hebben, des te breder de band des te minder druk per cm = minder grip. Je gaat nu niet door de sneeuw maar erover om het zo maar te zeggen. Maar goed, ik vind het wel grappig staan, zie je ook vaak onder die ouwe kadeddelacs en golfies.

gr. koen

Ik heb inmiddels mn 16" stalen velgen met winterbanden binnen :)
idd smaller is beter.
ik wil ze niet zo heel breed maken, zodat de 205 banden er nog gewoon opkunnen, maar dan gewoon wat getrokken staan.
eerst maar eens een betrouwbaar adres vinden voor te verbreden hier in de buurt...

iedere andere velg maat, band en bandendruk veroorzaakt een verandering van je echte snelheid. gwoon ff rijden met je tomtom bv en kijken wat ie aangeeft, zo'n groot verschil zul je toch niet hebben

ja icm met 205 maar niet met 225, dat scheelt nogal in omtrek voor je km teller en wielkasten en stuurhoek

De maten zijn van een set winterbanden wat hier op het forum wordt tekoop aangeboden. Komt van een GS300 af. Met verschil in snelheid kan ik wel leven/omgaan, voor mij meer de vraag of het ook gaat passen in de wielkast en bij sturen niet de wielkasten raakt.

Wat zijn een beetje de 'veilige' marges wat betreft ET waarde en J waarde?

Ik heb op dit moment een set op het oog met ET 38 en 7 J