200k onderhoudsbeurt

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
Yeeh, mijn IS nadert de kaap van tweehonderdduizend kilometer. Weet iemand wat er bij deze onderhoudsbeurt op de todo list staat?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Yeeh, mijn IS nadert de kaap van tweehonderdduizend kilometer. Weet iemand wat er bij deze onderhoudsbeurt op de todo list staat?
Geen idee. Bij mijn GS loopt de beschrijving van wat er bij een onderhoudsbeurt dient te geschieden door tot 100.000 km. Op mijn vraag aan een dealer wat er daarna zou moeten gebeuren, was het laconieke antwoord "dan beginnen we weer van voren af aan". Op zich niet eens zo onlogisch - de onderhoudsbeurten bestaan meestal afwisselend uit een wat beperktere en een wat meer uigebreide - met bij sommige leeftijden/km standen een of ander extra onderhoudshandeling. Uiteindelijk gaat het om grotendeels controles op goede werking van allerlei zaken en op controles van zaken waarvan ook vooraf zeker vaststaat dat ze na een zekere tijd zodanig aan functionaliteit hebben verloren, dat vervanging op zijn plaats is. Uiteraard kun je daarmee niet alle ev entuele reparaties voorkomen, maar het biedt de gebruiker wel een zekere mate van zekerheid dat de auto naar behoren blijft functioneren.

In de instructies zoals ik die heb gezien, zat een merkwaardig item. Na een zeker kilometrage/aantal jaren is het vervangen van de koelvloeistof aan de orde. Terecht, de bescherming tegen corrosie door de in de koelvloeistof daartoe aanwezige stoffen zal door het verbruik van die stoffen na verloop van tijd kunnen afnemen. Waarom echter na verversing van de origineel door de fabriek gebruikte koelvloeistof die verversingstermijn vervolgens korter zou moeten zijn, is een raadsel. Het lijkt onlogisch. Eerder zou het omgekeerde voor de hand liggen.

Bij gebruik van een moderne, met organische anticorrosie additieven voorziene, koelvloeistof, worden de door corrosie aangetaste onderdelen afgedekt met een beschermingslaagje dat vervolgens het lokale corrosieproces definitief stopt. De concentratie van de additieven neemt daardoor af zodat na verloop van tijd de "voorraad" op is en verversen aangewezen. Waarom vervolgens die verversingstermijn korter zou moeten zijn, is onlogisch. De bescherming is waar dat nodig bleek inmiddels aangebracht en alleen voor toekomstige corrosie op andere plekken zou eventueel nog corrosie moeten worden bestreden. Eerder zou een langere termijn logisch lijken. De dealer had er geen verklaring voor.

Bij de "ouderwetse" niet-organische koelvloeistof was dat anders. Het verbruik aan additieven was daar en minder effectief en het verbruik van additieven was veel hoger omdat niet alleen plekken werden afgedekt waar corrosie zou kunnen optreden, maar eigenlijk het gehele koelsysteem inwendig werd afgdekt met een beschermingslaagje, inclusief rubber slangen en kunststof onderdelen waar corrosie helemaal niet optrad.
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Ik had begrepen dat er vaste intervallen zijn, niet zoals vroeger grote en kleine beurt.
Bijvoorbeeld:
Na iedere 70K bougies, zijn ze al bij 60K vervangen dan is de volgende wissel 60+70= 130K. Zijn ze pas bij 80K vervangen dan is de volgende wissel 80+70= 150K
Voor de vloeistoffen geldt hetzelfde.
Als het goed is heeft de dealer een onderhoudshistorie van je auto en daarin komt automatisch naar boven wat er deze beurt gedaan moet worden.
Dus een auto met een miljoen km's kan makkelijk een simpel goedkoop beurtje hebben en bij een auto met 70K kan er van alles gedaan moeten worden.
(Exclusief reparaties want de dealer vindt altijd wel iets...)
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Kijk hieronder een lijst met verouderde prijzen. In principe elke 15dkm een beurt, afwisselend kleine of grote. Welke voor jou?
Bij mijnes werd bij de 150dkm beurt (grote) 2 kantjes A4 afgevinkt, wel zo'n 100 controlepunten en incl. Hybrid health check.
En Red carpet service (leenLexus) en een pechhulp/garantiekaart voor een jaar. Ging allemaal prima in A'dam.
mvg,
 

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
dank voor jullie tips en inbreng, de onderhoudsprijzenlijst van willemSeles geeft wel een aardig beeld van mogelijke extra inspecties en vervangingen maar terecht geeft Higgie aan dat bepalend zal zijn wat en wanneer er in het verleden allemaal is vervangen en geserviced.
ik ga de dealer vragen wat zij adviseren op basis van de onderhoudshistorie.
Als er interesse voor is post ik de exacte lijstje hier wel.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
dank voor jullie tips en inbreng, de onderhoudsprijzenlijst van willemSeles geeft wel een aardig beeld van mogelijke extra inspecties en vervangingen maar terecht geeft Higgie aan dat bepalend zal zijn wat en wanneer er in het verleden allemaal is vervangen en geserviced.
ik ga de dealer vragen wat zij adviseren op basis van de onderhoudshistorie.
Als er interesse voor is post ik de exacte lijstje hier wel.
Interesse is er altijd voor zoiets, ook voor de meelezers zonder account. Zie het als Service.
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

AKA_Q

Hoort erbij
17 nov 2022
31
20
8
Ben een beetje laat maar hier een dpf
volgen opgave Lexus Louwman
 

Bijlagen

  • LexusonderhoudIS300h.pdf
    5,5 MB · Weergaven: 119
  • Leuk
Waarderingen: wiku

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
Ik heb geïnformeerd bij Lexus en bij 200.000 km gaan ze niets te doen.
Eerstvolgend is de reguliere grote onderhoudsbeurt bij 210.000 km.