Yeeh, mijn IS nadert de kaap van tweehonderdduizend kilometer. Weet iemand wat er bij deze onderhoudsbeurt op de todo list staat?
Geen idee. Bij mijn GS loopt de beschrijving van wat er bij een onderhoudsbeurt dient te geschieden door tot 100.000 km. Op mijn vraag aan een dealer wat er daarna zou moeten gebeuren, was het laconieke antwoord "dan beginnen we weer van voren af aan". Op zich niet eens zo onlogisch - de onderhoudsbeurten bestaan meestal afwisselend uit een wat beperktere en een wat meer uigebreide - met bij sommige leeftijden/km standen een of ander extra onderhoudshandeling. Uiteindelijk gaat het om grotendeels controles op goede werking van allerlei zaken en op controles van zaken waarvan ook vooraf zeker vaststaat dat ze na een zekere tijd zodanig aan functionaliteit hebben verloren, dat vervanging op zijn plaats is. Uiteraard kun je daarmee niet alle ev entuele reparaties voorkomen, maar het biedt de gebruiker wel een zekere mate van zekerheid dat de auto naar behoren blijft functioneren.
In de instructies zoals ik die heb gezien, zat een merkwaardig item. Na een zeker kilometrage/aantal jaren is het vervangen van de koelvloeistof aan de orde. Terecht, de bescherming tegen corrosie door de in de koelvloeistof daartoe aanwezige stoffen zal door het verbruik van die stoffen na verloop van tijd kunnen afnemen. Waarom echter na verversing van de origineel door de fabriek gebruikte koelvloeistof die verversingstermijn vervolgens korter zou moeten zijn, is een raadsel. Het lijkt onlogisch. Eerder zou het omgekeerde voor de hand liggen.
Bij gebruik van een moderne, met organische anticorrosie additieven voorziene, koelvloeistof, worden de door corrosie aangetaste onderdelen afgedekt met een beschermingslaagje dat vervolgens het lokale corrosieproces definitief stopt. De concentratie van de additieven neemt daardoor af zodat na verloop van tijd de "voorraad" op is en verversen aangewezen. Waarom vervolgens die verversingstermijn korter zou moeten zijn, is onlogisch. De bescherming is waar dat nodig bleek inmiddels aangebracht en alleen voor toekomstige corrosie op andere plekken zou eventueel nog corrosie moeten worden bestreden. Eerder zou een langere termijn logisch lijken. De dealer had er geen verklaring voor.
Bij de "ouderwetse" niet-organische koelvloeistof was dat anders. Het verbruik aan additieven was daar en minder effectief en het verbruik van additieven was veel hoger omdat niet alleen plekken werden afgedekt waar corrosie zou kunnen optreden, maar eigenlijk het gehele koelsysteem inwendig werd afgdekt met een beschermingslaagje, inclusief rubber slangen en kunststof onderdelen waar corrosie helemaal niet optrad.