Aanbevelingen voor krik?

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Hoewel het er niet naar uitziet dat winterbanden op korte termijn nodig zullen zijn, wil ik er wel klaar voor zijn om ze eronder te kunnen gooien. Ik heb er alle gereedschappen voor: elektrische slagmoersleutel, uitschuifbare wielmoersleutel, montagepasta etc. Ik mis alleen nog een goede krik. De standaard krik van Lexus vind ik niet stabiel genoeg, geef mij maar een goede hydraulische krik. Alleen - wat is een goede? Ik had er eentje besteld maar die bleek bij levering al lek te zijn. Door de grote bodemspeling en lange veerweg van de RX heb je een krik nodig met een best wel forse hefhoogte en daar hangt zo te zien helaas ook een fors prijskaartje aan. Overigens denk ik dat een hydraulische krik de meest waarschijnlijke oplossing is maar ik sta open voor alles: luchtkussen, schaarheffer, anti-zwaartekracht... ;) Wie hier verwisselt zijn wielen zelf, en welke krik zouden jullie aanbevelen?

Jarno
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
jij hebt een President, dus luchtvering?
Zet de auto in de hoogste stand, meet de bodemspeling en koop een potkrik die past. Opkrikken en de vering weer in standje laag zetten..
Of een potkrik zoals deze:
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
jij hebt een President, dus luchtvering?
Ja het is een President maar uit Duitsland, en blijkbaar heeft die daar geen luchtvering of instelbare hoogte. Een potkrik doe ik liever niet want dat lijkt me niet stabiel genoeg.
Ooit heb ik zoiets gekocht:
Beviel prima, maar er staat niet hoeveel de hefhoogte is.
Zo te zien is die hetzelfde als wat ik nu heb, en die komt net een paar cm tekort om het wiel goed van de grond te krijgen.

Ik heb deze:
Dat lijkt me wel wat. Ik heb beperkte opbergruimte, kun je aangeven wat de afmetingen en het gewicht ongeveer zijn?

Jarno
 

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
47
39
18
Zoiets kan je ook huren voor nog geen € 20,- per dag. Scheelt weer opslagruimte.
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Zoiets kan je ook huren voor nog geen € 20,- per dag. Scheelt weer opslagruimte.
Voor een zomer/winter wissel en retour dan €40 en tijd/ kosten ophalen en terugbrengen... dan is koop van eentje van ca €150-200 binnen 2 jaar al even duur... moet je idd alleen wel kunnen opslaan..
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Trouwens, in aanvulling op voorgaande bericht: een max 400NM 20v accu slagmoersleutel van bijv de Lidl (nee geen connecties) kost maar iets van €80 en versnelt het loshalen aanzienlijk.
Vastdraaien van bouten en moeren trouwens altijd handmatig, als je ietsje scheef opdraait en dan de accusleutel er op zet, dan mol je de schroefdraad
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
EN altijd met een momentsleutel vastzetten!!! (die koop je bij de bekende discounters voor misschien €25) en hoewel misschien niet altijd nauwkeurig, is het beter dan op de gok/gevoel vast zetten