Aangeschafte RX in Duitsland en paperassen

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Goedemiddag, ik heb knoop doorgehakt en een nieuwe RX 450H F sport aangeschaft in Duitsland.
Dit doe ik als particulier en ik moet in Nederland BTW betalen.
Morgen teken ik contract en binnen 10 dagen is de auto beschikbaar.
Wat is de snelste en voordeligste manier om de auto met Nederlands kenteken voor mijn deur te hebben?
Mijn huidige auto heb ik verkocht en ben ik inmiddels kwijt dus ik heb haast.
Heeft iemand op het forum een tip/suggestie of kan dit regelen? Moet ik bijvoorbeeld voor BTW aangifte bij eigen boekhouder zijn en wanneer kan ik dit laten doen?
Het aanbod aan importbedrijven is groot, maar ik zoek de snelste, fijnste en meest voordelige manier om dit te doen. En dat haal ik niet uit alle partijen die op Google staan aangezien de recensies overal verdacht goed staan.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Er is ruim voldoende te vinden over dit onderwerp via google, maar grofweg:
- afspraken maken bij RDW voor keuring
- BPM aangifte doen (ff zoeken naar het formulier via google/site van de belastingdienst) toen ter tijd heb ik via zo'n website de aangifte laten produceren voor een paar tientjes
- BTW betaal je gewoon via de reguliere aangifte: BTW verlegd op de inkoopfactuur
 

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Bedankt voor je heldere terugkoppeling.ik moet transport laten regelen naar een RDW keuringsstation en op datum afgifte daar een afspraak maken? En kan ik daarvoor dus binnen 2 weken de aangifte BPM en BTW zelf regelen met bijvoorbeeld aankoopfactuur?
 

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Maar als ik transport regel naar RDW en ik pak nu zsm BTW en BPM op kan er bij RDW niet gelijk een kenteken geregeld worden?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
Bij de ANWB:

Zelf een auto importeren in 5 stappen​

Is de auto eenmaal op Nederlandse bodem, dan zijn er nog een paar stappen nodig om een kenteken te krijgen.

  1. Keuring*/kentekenonderzoek bij de RDW
  2. Belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM
  3. Na ontvangst belastingaanslag deze direct betalen
  4. Na ontvangst kenteken (ca een week na betalen BPM) kentekenplaten laten maken
  5. Aanslag motorrijtuigenbelasting komt automatisch, verzekering dien je zelf te regelen
* Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
34
15
8
Beetje vreemd dat je als
Particulier de btw kunt verleggen.. meestal reken je die gewoon in Duitsland af.
Zakelijk kun je op 0 tarief aanschaffen en de btw hier voldoen wanneer je kunt aantonen dat je een btw nummer hebt.
Je kunt op de dag dat je bij de RDW een afspraak hebt een eendagskenteken aanvragen zodat je gewoon zelf daar heen kunt rijden. Laat een bedrijf je bpm formulier invullen, want voor een particulier die dit nooit doet is er geen touw aan vast te knopen.
 

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Het is voor mij ook een ontmaagding qua proces. Maar ik kom stap voor stap verder.

Ik heb inmiddels het 17 cijferig autonummer. BTW aangifte is al ingevuld(zie link). BPM kan ik pas doen als auto bij RDW staat.
Het enige dat ik nu nog zoek is een goed en betaalbaar transportadres........
Ik woon in het westen van het land, maar ik laat de auto bij een RDW keuringsstation brengen aan de grens(Elsloo volgens mij nooit van gehoord)
Ik moet alleen nog een afspraak inplannen auto staat 28-2 al klaar in Duitsland.


 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Hoe bedoel je? Transport zelf doen?Tsja zeg je wat, maar ik ben al niet zo'n chauffeur(vooral niet met een aanhanger)en de auto moet van Lexus Filderstadt naar een RDW keuringsstation in Nederland.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
Hij is ermee gestopt vanwege corona, maar Leo de Haas (Blik op de weg) deed dat soort klussen tot in de corona-periode. Dan was ik er bij ingestapt want de man zit vol verhalen. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Maar ik denk eerlijk gezegd dat vrijwel elk autobedrijf wel een betrouwbaar en betaalbaar transport voor je kan regelen. Heb je een bedrijf wat je RX in onderhoud zal gaan nemen? Vraag hen of zij iets voor je kunnen betekenen in het ophalen of een partij regelen die het voor je kan doen?
 

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Goede tip dank je! Qua onderhoud weet ik nog niet. Vind het lastig aangezien Louwman momenteel monopolist is. Wat zou het gevolg kunnen zijn als ik het bij een lokaal bekende van mij doe? Die overigens geen Lexusdealer is
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
438
63
Wat @Sammie zegt: die 10 jaar garantie is wel een unique selling point. Je krijgt dat alleen wanneer het onderhoud door een officiële Lexus-dealer gedaan wordt. Een officiële Toyota-dealer is niet geldig voor die 10 jaar garantie. Louwman heeft volgens mij nog niet alle dealerschappen in handen als je liever geen Louwman hebt. Je kunt “starten” bij een Lexus-dealer bij je in de buurt als je dat wil, als die niet bevalt ga je voor onderhoud naar een andere dealer. Als je niet meer dan 15.000km per jaar rijdt, hoef je dat maar 10 keer te doen. Dan zou ik er wel een dag per jaar voor over hebben om zelf mijn eigen auto naar de dealer verder weg te rijden voor het onderhoud wat me tot 10 jaar garantie oplevert.
 

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Duidelijk dan regel ik dat.
Nog 1 andere vraag. Als ik auto alsnog ga halen en een 1 daagskenteken regel in Duitsland om vervolgens die dag auto naar RDW te rijden voor keuring 1 dag later. Dan gaat toch alles goed? En een dag langer met zo'n kenteken rondrijden zou dat een groot risico opleveren?