Aanpassen stuur ecu voor een zwaarder stuurgevoel

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Mij viel op tijdens het rijden dat het stuur erg licht is.
In de parkeergarage ideaal maar op de snelweg erg vervelend. Constant corrigeren en zeker niet het gevoel wat ik verwachte van deze auto.
Na een hoop gegoogle kwam naar voren dat de voortrein van de eerste lichting meerdere problemen heeft die in de latere modellen zijn aangepast, waaronder andere een gemodificeerde caster arm (steviger en aangepast rubber) en de besturings ecu.

De caster arm heb ik niet compleet vervangen, maar alleen het rubber voor een daizen polyurethaan versie. Het resultaat was duidelijk merkbaar, veel meer controle tijdens het rijden op hogere snelheid en het afremmen. De auto spoort veel beter maar het lichte stuurgevoel bleef.
Als modificatie was er ooit een L-tuned aangepaste stuur ecu beschikbaar maar hier is nu niet zomaar meer aan te komen. De versie van de modellen na 2001 of 2002 zouden een stuur ecu hebben die erg dicht bij werking van de L-tuned zou liggen. Na wat zoekwerk op ebay en marktplaats kwam ik een ecu tegen die dan toch wel 95,- zou moeten kosten. Dan toch maar eens gekeken hoe zo'n ding werkt en er van binnen uitziet. Het resultaat, een aangepaste ecu voor een paar dubbeltjes met een verbeterd zwaarder stuurgevoel.

Aanpassen van de ecu is natuurlijk op eigen risico!
In de bijlage een pdf
 

Bijlagen

  • Steering ecu.pdf
    90,5 KB · Weergaven: 73

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat lijkt me nuttige info.

Als ik het goed begrijp heb je het zelf getest en goed bevonden?
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Helemaal goed naar mijn idee... Ik heb de waardes eens uitgemeten in de standaard situatie. Toen de ecu ontkoppelt en een rondje gereden om een idee te hebben wat geen spanning op de klep in het stuurhuis nu voor effect heeft.
Op lage snelheid te zwaar en het stuur komt niet goed terug na het nemen van een bocht. Op hoge snelheid boven de 100 km/h is het een hele verbetering. Geen nerveus weggedrag meer maar een veel stabieler gevoel.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik vind het een interessante Tip & Trick. Ooit al eens iets gelezen over de 'stelschroef' op het stuurhuis... maar dat leek niet echt vruchtvol. Dit is haalbaar, in ieder geval meetbaar, en relatief eenvoudig uit te voeren.

TX jjm!
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Dat klopt... er zit in de modellen begin 1999 een stelschroef op het stuurhuis. Mijn model 1998 heeft een rollager met een vaste veerdruk zonder instelbare stelschroef. Dit lager zorgt voor de demping en bij mij komt er teveel van de straat terug in het stuur. Ik heb net de onderdelen besteld van begin 1999... Hier hebben ze het rollager vervangen door een soort teflon glijplaatje (44277) met houder (45523) en een veer (45523A) waarbij met behulp van de stelschroef (45524) de druk kan worden verhoogd of verlaagt. In theorie kan ik mij voorstellen dat dit wel degelijk kan bijdragen tot een verbeterd stuurgevoel maar het zijn allemaal kleine beetjes... Ongebalanceerde wielen blijven trillen...
 

Bijlagen

  • 450983I.png
    450983I.png
    1,4 KB · Weergaven: 47

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Heb ook veel gelezen ivm de Steering ECU, maar er was zoveel tegenstrijdige informatie, dat ik het heb gelaten. Er is ook geen zekerheid dat je op een L-tuned versie ECU valt, ook al zijn de partnummers hetzelfde.

Mijn GS is van 05/1998 en ik heb een verstelbare schroef op mijn stuurhuis.

Voor beter stuurgevoel met je polyurethane steering rack bushings (Daizen, Adus of FIGS) installeren. Ik heb dat gedaan en het stuurgevoel is pakken beter.

;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voor beter stuurgevoel met je polyurethane steering rack bushings (Daizen, Adus of FIGS) installeren
Dat Is tevens een lonende modificatie, maar verbetert slechts de precisie en het 'vage' stuurgevoel.

Je kunt dus met een goedkoop weerstandje je bestaande ecu zo modden, dat de stuurbekrachtiging op 100km p/u minder aanwezig is. :rulez:
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Wat denken jullie van zo een potentiometer ergens te installeren (op de stuurkolom of zo) om zo de setting "on-the-fly" te verstellen?

Zoiets zie ik wel zitten, gewoon de hardheid verstellen naargelang de situatie.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat zou niet eens zo gek zijn. Ik vraag me dan wel af hoe vaak je zoiets zou willen verstellen in de praktijk...

Maar goed, jij rijdt zo nu en dan op een circuit :D
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Bekijk bijlage pps.pdfPotmeter op de stuurkolom kan!

Ik heb geprobeerd het voltage bij de bron (op het boardje zelf) aan te passen maar om deze constant bij te stellen heb je wel een erg lange as nodig ha ha... Mijn intentie was de waardes van de nieuwere stuurecu's van na 2001 of 2002 na te bootsen en deze mogen permanent zijn.

Er is een andere meer passende mogelijkheid om qua plek wat flexibeler een potmeter te plaatsen.
Hier een linkje over het aanpassen van het aanstuurcircuit van de klep... Lijntjes 1 en 2 van de stuurecu... ergens hiertussen kan een potmeter vrij geplaatst worden.
http://autospeed.com/cms/title_Modifyin ... ticle.html

in de aanhang een schema
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
YviE zei:
Mijn GS is van 05/1998 en ik heb een verstelbare schroef op mijn stuurhuis.

Heb jij hier al aan lopen draaien of zo gelaten zoals het is?

Ben reuze benieuwd wat ik met deze modificatie kan verwachten...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@jjm;
Nette info, ik gok op een paar GS'en met variabel instelbare stuurbekrachtiging op 't stuur :p

Helemaal goed, TX!

en ik heb een verstelbare schroef op mijn stuurhuis.
Pas op daarmee, aangezien je makkelijk je demping vernaggelt. Het lijkt een minimaal gunstig effect te hebben en bij teveel centreert je stuur niet meer na een bocht. Overbodig wellicht, maar 'merk' de positie van de instelschroef.
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
GPS-10 zei:
Pas op daarmee, aangezien je makkelijk je demping vernaggelt. Het lijkt een minimaal gunstig effect te hebben en bij teveel centreert je stuur niet meer na een bocht.

Bedankt voor de waarschuwing :rulez:

Is toch lullig als je maar niet van die rotonde af kunt komen ha ha
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
jjm1975 zei:
http://autospeed.com/cms/title_Modifying-SpeedSensitive-Power-Steering/A_110778/article.html

Interessante link. Ga ik eens rustig doornemen.

jjm1975 zei:
Heb jij hier al aan lopen draaien of zo gelaten zoals het is?

Ben reuze benieuwd wat ik met deze modificatie kan verwachten...

GPS-10 zei:
Pas op daarmee, aangezien je makkelijk je demping vernaggelt. Het lijkt een minimaal gunstig effect te hebben en bij teveel centreert je stuur niet meer na een bocht. Overbodig wellicht, maar 'merk' de positie van de instelschroef.

Ik ben er nog niet aangekomen. Ik heb inderdaad schrik iets verkeerd te doen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Is toch lullig als je maar niet van die rotonde af kunt komen
LOL

Het zal denkelijk wel meevallen, maar het lijkt volgens 'de bronnen' niet al teveel op te leveren. Wellicht in combi met de al genoemde modi's echter.. Begint nu wel te kriebelen!
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
jjm1975 zei:
GPS-10 zei:
Pas op daarmee, aangezien je makkelijk je demping vernaggelt. Het lijkt een minimaal gunstig effect te hebben en bij teveel centreert je stuur niet meer na een bocht.

Bedankt voor de waarschuwing :rulez:

Is toch lullig als je maar niet van die rotonde af kunt komen ha ha

Je komt de rotonde wel af, maar vervolgens rij je de weg weer af, omdat het stuur dan naar rechts blijft staan, daar waar jij verwacht dat de wielen weer richting rechtuit gaan.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Toch iets wat ik gek vind... in de LS400 spreekt men over een hitte probleem, terwijl er in de GS300/400 helemaal geen sprake van is. Zou dat komen omdat het systeem niet helemaal hetzelfde is. Bij de GS wordt de ECU gemodifieerd, terwijl bij de LS de aanpassing in de kabelboom gebeurd??
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
Hi Yves,

Het zijn 2 verschillende circuits die aangepast worden. Beide met dezelfde doelstelling, het verlagen van het voltage naar de stuurpompklep.
Heb de Ls400 modificatie alleen als voorbeeld aangegeven omdat er dan makkelijker een potmeter tussen gebouwd kan worden. Waarden van weerstanden kunnen niet overgenomen worden... Zelf eerst meten...