Aanpassen stuur ecu voor een zwaarder stuurgevoel

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je normale bout een redelijk fijne tip heeft (ik heb er 1 met verwisselbare tips), zou het goed te doen moeten zijn. Het lijkt niet zo fijn dat je er perse een naaldbout voor nodig hebt (<=1mm).

Het zie er verder naar uit dat de pootjes v/d weerstand zijn omgebogen, dus afzuigen van het soldeer d.m.v. een litze-draadje kan geen kwaad. Minder weerstand is meer stroom, dus achter de pot zal het warmer worden. Mocht je een barbecue lucht ruikt onder je stuur, dan de weerstand iets opvoeren ;)
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Vragen zijn goed. Voor mij ook een lichtjaar geleden dat ik met deze materie wat deed :D

Betreffende de weerstand, hoger belastbaar vermogen kan geen kwaad (misschien zelfs beter in dit geval), worden dus minder snel warm. Kan wel zijn dat de weerstand zelf qua uiterlijk iets groter wordt.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Spulletjes zijn binnen. Maakt het iets uit in welke richting ik de potmeter op de ECU soldeer ??
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
mlcoolj zei:
volgens mij heeft Alan dit ook op zijn IS gedaan...
Klopt! Hahhaha de is heeft een volledig elektrische stuurbekrachtiging dus dat is zeker goed te merken ja!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Btw, op de foto van de potmeter zag ik het niet, maar meestal heb je 3 pootjes (a-b-c), waarbij 'b' de middelste is en verbonden met de regelbare weerstand (knop). Je kunt dus zowel 'a-b' connecten, als 'b-c'. a-c is de volledige weerstand.

Ben benieuwd hoe je vaart :D
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Thanks. Precies wat ik moest weten. Dus moet ik 'a' en 'b' connecteren, want met 'a' en 'c' verlies ik de verstelbaarheid.

Ik ga beginnen met de 5k ? potmeter. De weerstandjes die ik besteld had, zijn groter dan ik dacht. Dus hopelijk lukt het met de 5k ? potmeter.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Idd, het groter zijn heeft zeer waarschijnlijk te maken met de hogere belastbaarheid, maar op zich lijkt het kastje ruim genoeg, toch? Je kunt eventueel een draadje ertussen solderen, dan kun je de weerstand misschien iets uit de weg plaatsen.

Maar goed, het lijkt goed te doen met enkel de potmeter, dat ga ik ook zo doen. Je kunt later, als het bevalt, altijd nog iets ertussen plaatsen.

Succes!
 

jjm1975

Hoort erbij
1 jan 2011
27
0
1
En?

Ben wel erg benieuwd naar jullie bevindingen...
Mocht het nu tegenvallen... de sport design ecu staat op marktplaats ha ha
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Geen nieuws is goed nieuws zou je zeggen... :p

Op de een of andere manier is mijn potmeter nooit aangekomen...? Maar goed, ik hou jullie op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik heb alles wel degelijk ontvangen, maar nog geen tijd gehad om er aan te beginnen. Deze week hoop ik dat te doen.

Ik hou jullie op de hoogte. ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bij mij sturen ze het nu opnieuw op... Dat zal wel ergens deze week binnenkomen. Hopelijk aankomend weekend meer nieuws.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Juist klaar met de mod. Ik zal morgen foto's zetten. Ik hoop dat ik alles juist heb gedaan. Jullie zullen het wel zien op de foto's.

;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Netjes man! Helemaal die regelopening. :rulez:

Lijkt mij dat de pootjes goed zitten. Kun je overigens testen door de 'pootjes' naar de print door te meten en daarbij de stelknop steeds iets te draaien (de waarde zal minder/meer worden).

Btw, ik kan het niet goed zien op de foto, maar isoleer de gekruiste pootjes voor de zekerheid!