Aanschaf Lexus GS

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Hallo iedereen,

Jaren geleden heb ik hier een keer een account aangemaakt voor mijn vader die toen in een IS250 reed. Inmiddels rijden zowel hij als ik alweer een aantal jaren BMW. Voor mij begint het te kriebelen om weer eens naar wat anders uit te kijken. De Lexus die mijn vader toen reed heeft veel indruk gemaakt door zijn prachtige aandrijflijn, fijne geluidsinstallatie en enorme stilte in de cabine. Ik ben daarom op dit moment aan het kijken naar 3 verschillende modellen, te weten:

- IS250 (2006 - 2013)
- GS300 (2006 - 2011)
- GS450H (2006 - 2011)

Erg uiteenlopend maar het aanbod in Nederland is "erg" beperkt binnen de eisen die ik stel (o.a. <150.000km, ML audio, leder). Van de 3 heeft de GS450H tot nu mijn voorkeur door zijn aandrijflijn. Betrouwbare 3.5 V6 welke in combinatie met zijn elektrische aandrijflijn een bak vermogen levert, ik houd ervan. Het nadeel is dat de informatie over deze auto schaars is en ik ook niet goed kan achterhalen hoe betrouwbaar het geheel is na 10 tot 15 jaar. Daarnaast ben ik zelf redelijk handig en ben dan ook van plan om het onderhoud zelf te doen waar mogelijk. Ik heb alleen moeite met het vinden van onderdelen voor dit model. Waar voor mijn BMW voor ieder onderdeel 30 leveranciers zijn is dit voor de Lexus zeker niet het geval.

Ik heb een aantal vragen die ik graag beantwoord zie:

- Wat zijn de zwakke plekken van GS450H?
- Waar moet ik specifiek op letten bij de aanschaf van een GS450H?
- Waar kopen jullie onderdelen en waar vinden jullie de juiste onderdeelnummers?
- Hoe zit het met de waterpomp? Ik lees elektrisch maar vind ik internet ook mechanische pompen.

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.

Gr. Frank
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik zou, mocht je een geschikt exemplaar hebben gevonden, een batterij check laten doen bij de Lexus Dealer. Accupakket kan je laten vervangen maar is prijzig. Eerste generatie GS450h kent een bijzonder kleine kofferbak (was voor mij een showstopper). Door de batterijen zal het onderstel wat meer gewicht en actie te verduren hebben gekregen tov een GS300.
Kennis van onderdelen(nummers) vind je vooral hier op dit forum alsmede UK en US Lexus fora. Aftermarket onderdelen via de bekende winkels al is er wel een sterke voorkeur om OEM producten te gebruiken. Bestellen kan via Toyota /Lexus dealer. OEM parts via eBay is vaak ?to-good-to-be-true?/namaak.
 

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Ik heb een gs450h uit 2008 sinds mei 2019 (toen met 142k op de teller) en ik ben zeer tevreden. Inderdaad een kleine kofferbak maar daar heb ik tot nu toe nagenoeg geen last van gehad. In juni heb ik een hybrid health check laten doen en dat kan je tegenwoordig doen totdat de auto 15 jaar oud is. Puur motorisch gezien is het een Lexus dus dat zegt alles!
Heb je er al eens in proefgereden?
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Bedankt voor jullie reacties.

Het enige dat jullie aangeven is dat het accupakket iets is om in de gaten te houden. Hier was ik mij van bewust en is vrij eenvoudig zelf te repareren in geval van defecte accucellen. Maar een hybrid health check zal een goede controle/optie zijn om te laten doen. Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de volgende zaken:

- AVS schokdempers <- lijkt me vrij prijzig
- Waterpomp motor/hybride systeem
- Draagarmen/rubbers
- Distributieketting
- Inverter
- CVT bak

Voor wat betreft de onderdelen snap ik je verhaal ThinlaneT. Voor mijn huidige BMW gebruik ik ook altijd A-merk onderdelen en als het even kan van de oorspronkelijke leveranciers. Goed om te weten dat je onderdelen gewoon bij de Lexus dealer kunt bestellen.

Het kofferbakje had ik ook al gezien. Dit is voor mij geen showstopper aangezien ik nog een V70 heb die ik gebruik als werkpaard en stadsauto.

@ Badabing: Ik heb nog nooit proefgereden in een GS300 of GS450H. Overigens wel in de IS250 aangezien mijn vader destijds zo'n auto had.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Hi,

Je kunt mijn onderhoudshistorie nalezen in het verkooptopic van mijn oude GS450h.
https://forum.lexusforum.nl/forum/l...to-s-te-koop/171821-lexus-gs450h-2006-te-koop

Zoals bij elke 2ehands auto zou ik aanraden de wagen op de brug te (laten) zetten bij een goeie monteur en laat een 'klokje rond'-keuring laten doen.

Tot slot zou ik zeker aanrijden om eerst eens goed proefritjes in alle modellen te gaan doen. Want de rijervaring tussen deze modellen is een wereld van verschil, waarbij de GS450h qua PK's totaal niet meer op een GS300 lijkt.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Hallo Arbitrator,

Bedankt voor je reactive. In je verkooppost zie ik niet hele spannende dingen wat betreft defecten. Alleen de ECU is een vreemde eend in bijt als ik dat zo lees en een oliepomp van de transmissie is ook iets wat ik voor een merk als Lexus niet zou verwachten. Lijkt me ook qua onderdelen een prijzige aangelegenheid.

De laatste 2 tips neem ik zeker ter harte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Die oliepomp... volgens mij ben ik een van de weinigen dan wel de enige die ooit dit probleem heeft gehad met zijn GS.
nb. Wanneer die pomp gaat dan frituurt hij ook die ECU dus vandaar.

De waterpomp kun je horen wanneer hij gaar wordt.

Maar goed, rij nu gewoon weer GS dus het zal ergens wel een fijne auto zijn :p
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Die oliepomp... volgens mij ben ik een van de weinigen dan wel de enige die ooit dit probleem heeft gehad met zijn GS.
nb. Wanneer die pomp gaat dan frituurt hij ook die ECU dus vandaar.

Ging dat gepaard met foutmeldingen? Zowel olietemperatuur als koelvloeistoftemperatuur worden bij mijn weten "gevolgd" via het OBD en ik zou verwachten dat je daardoor tijdig zou worden gewaarschuwd. Als dat niet gebeurt is vervolgschade uiteraard een zekerheid....
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ging dat gepaard met foutmeldingen? Zowel olietemperatuur als koelvloeistoftemperatuur worden bij mijn weten "gevolgd" via het OBD en ik zou verwachten dat je daardoor tijdig zou worden gewaarschuwd. Als dat niet gebeurt is vervolgschade uiteraard een zekerheid....

Nee dat is niet het geval.

Het is gewoon altijd zo dat wanneer die transmissiepomp zwaar begint te lopen en uiteindelijk kapot gaat de ECU overbelast raakt of zo.
Is een aantal topics over op diverse Lexus fora en de stealer bevestigde dit ook.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
De ECU van mijn GS300 is anders ook een rare snuiter. Enerzijds pakt het signaal opdat m?n lambda?s traag werken, maar raakt na enige tijd dement en zijn foutcodes allemaal vergeten.

Mocht je overigens zelf gaan sleutelen aan een Hybrid, zijn er wel wat extra procedures die je in acht moet nemen (dacht ik ergens te hebben gelezen).

Hoewel voor de lange afstand en comfort gebouwd, kun je met een GS erg rap een bocht omroeien. Je moet aardig ver gaan om wat overstuur te ervaren. Met een 450h zal het door het extra gewicht misschien iets eerder gebeuren (weet niet of deze zwaardere veren/dempers/stabi?s heeft?)
 

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Ik rijdt nu zelf een dik jaar een GS450H executive (uit 2008 met 170k op de teller) met apsss en ik verveel me er geen enkel moment in. Vooral het inhalen van wat langzamere voertuigen is een groot genot:p. In deze periode ook geen enkele foutmelding of stukken gehad, voor mij dus geen enkele reden om over te stappen naar een ander model!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Ik hoor al dat iedereen enthousiast is over de GS en dat echte problemen meer uitzondering dan regel zijn. Dat is bij mijn huidige BMW wel anders. Alles waarvoor gewaarschuwd werd op diverse fora heb ik al op mijn bordje gehad.

De GS450H spreekt mij ook zo aan door zijn duizelingwekkende prestaties. 0-200 in +- 18 seconden. Aangezien we straks toch niet meer vlot door mogen rijden zal het plezier uit de acceleratie gehaald moeten worden :D

Binnenkort ga ik eens rustig kijken naar wat verschillende modellen. Gelukkig heb ik geen haast met de aanschaf aangezien het aanbod wel erg sumier is jammer genoeg.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik hoor al dat iedereen enthousiast is over de GS en dat echte problemen meer uitzondering dan regel zijn. Dat is bij mijn huidige BMW wel anders. Alles waarvoor gewaarschuwd werd op diverse fora heb ik al op mijn bordje gehad.

De GS450H spreekt mij ook zo aan door zijn duizelingwekkende prestaties. 0-200 in +- 18 seconden. Aangezien we straks toch niet meer vlot door mogen rijden zal het plezier uit de acceleratie gehaald moeten worden :D

Binnenkort ga ik eens rustig kijken naar wat verschillende modellen. Gelukkig heb ik geen haast met de aanschaf aangezien het aanbod wel erg sumier is jammer genoeg.

Je kunt altijd nog in Duitsland kijken, komt mijne ook vandaan.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
@Arbitrator: Dat is zeker waar. Echter zit ik nog met mijn eigen auto. Deze zal ik dan eerst moeten verkopen. Inruilen is voor mij een betere optie omdat ik weinig trek heb ik allerlei stuntpiloten en laagste prijs mensen. Wellicht waag ik binnenkort een poging. Voor nu ori?nteer ik mij even in Nederland.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wanneer je inruil doet dan krijg je sowieso de laagste prijs (de dealer moet immers nog een paar duizend winst maken op de wagen) en als je wel een 'goeie' prijs krijgt dan betaal je teveel voor de nieuwe wagen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Een paar weken geleden werd ik uitgedaagd bij het verkeerslicht.
Moet je niet doen als er een GS450h naast je staat ..... :p

Klopt helemaal! Vorig jaar kwam een collega naar me toe en zei: "Ik weet niet of je het gezien hebt maar ik was degene die vanochtend bij het stoplicht een wedstrijdje met je wilde houden. Dat ding van jou is snel zeg!" Mijn reactie: "Ummmm.... ik heb vanochtend helemaal geen wedstrijd gehouden en ik kwam niet van het stoplicht, ik kom van de andere kant." En zij: "Maar jij hebt toch een grijze Lexus?" Ik: "Klopt maar er rijdt hier in de buurt ook iemand in een grijze Lexus IS. De IS heeft een 2.5 4-cylinder, de mijne is een 3.5 V6 dus als je vanmiddag een wedstrijd wilt houden..." De rest van de dag heb ik lopen gniffelen over het gezicht dat ze trok! :)

En ondanks de snelheid en wendbaarheid is de GS 450h een enorm relaxte en comfortable auto en vooral betrouwbaar. Ik heb hem nu twee probleemloze jaren en ik geniet er nog elke dag van om erin te rijden. Naar mijn mening is het een bijna perfecte mix van kracht, comfort, elegantie en degelijkheid.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
@Arbitrator: Dat is gedeeltelijk waar. Wanneer ik mijn auto bij de dealer inruil dan krijg ik geen pepernoot voor mijn auto. Deze gaat namelijk rechtstreeks door naar de handel en wordt dan ook tegen handelsprijzen ingeruild. Een Lexus dealer heeft namelijk geen belang bij een BMW.

In de handel werkt dit vaak net even anders. De vraagprijs is lager en de inruil hoger. Immers die handelaar hoeft vaak geen leger aan verkopers, managers, aftersales medewerkers en receptionisten te betalen i.c.m. een mega pand.

Uiteindelijk gaat het erom wat je wil bijbetalen en of je dat re?el vindt. Het is allemaal emotie ;)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
@Arbitrator: Dat is gedeeltelijk waar. Wanneer ik mijn auto bij de dealer inruil dan krijg ik geen pepernoot voor mijn auto. Deze gaat namelijk rechtstreeks door naar de handel en wordt dan ook tegen handelsprijzen ingeruild. Een Lexus dealer heeft namelijk geen belang bij een BMW.

In de handel werkt dit vaak net even anders. De vraagprijs is lager en de inruil hoger. Immers die handelaar hoeft vaak geen leger aan verkopers, managers, aftersales medewerkers en receptionisten te betalen i.c.m. een mega pand.

Uiteindelijk gaat het erom wat je wil bijbetalen en of je dat re?el vindt. Het is allemaal emotie ;)

Dan moet jouw droom-GS maar net bij een handelaar staan :p