Een specifieke aankoopkeuring kan de dealer of andere partij verzorgen (bijvoorbeeld ANWB of vergelijkbaar). De dealer heeft misschien voorkeur, omdat deze de mogelijk bekende manco's vaak goed kent. Je ontvangt dan een omvangrijk rapport met aandachtspunten en e.e.a. wordt nog met je verder besproken.
Je kunt het best vooraf even doornemen of bespreken wat precies wordt ge?nspecteerd en wat kan worden verwacht. Hou er rekening mee dat zoiets slechts een redelijke indicatie weergeeft, dus geen 100% en ook geen garantie als er iets na 2 weken afvalt. Aan de andere kant lijkt dat toch beter dan niets..
Speling in het stuur wordt veelal veroorzaakt door slijtage ophangingsrubbers stuurhuis, of de rubbers en bevestigingspunten ophanging en stuurarmen. Denk ook aan uitlijning en verversing/ontluchten van stuurbekrachtigingsvloeistof. E.e.a. kan meestal relatief simpel worden verholpen, mits er geen sprake is van vergaande slijtage of andere defecten aan het stuurhuis of pomp door gebrek aan onderhoud. Stuurgedrag is wat conservatiever dan van b.v. een BMW, maar daar is het ook de auto voor. Wil dus niet zeggen dat het vaag stuurt.. Er staat overigens een aardige modi voor de GS300 op het forum, waarmee je de stuur-ECU zwaarder kan instellen.
Wbd LS430 uit 2001, denk hierbij aan slijtage ophanging/draagarmen, fuseekogels, ophangingsrubbers, remdelen etc. Als je luchtvering hebt, dan kan een (aankomend) manco hierin aanzienlijk in de papieren lopen... Verder wordt wel gesproken over de sandwich ramen, waarbij de folie ertussen loslaat, je krijgt dan witte plekken of verkleuringen. Hoe is het leer onderhouden? Motorisch en qua transmissie is e.e.a. vrijwel onverwoestbaar, maar e.e.a. uiteraard relatief in perspectief tot onderhoud en hoe de vorige eigenaren ermee zijn omgegaan.
Proefrit kan veel verraden, liefst vanuit een 'koude' start. Hoe loopt de motor koud, neem wat hobbels, pak een stukje snelweg, stevig remmen. Trekt de auto naar 1 kant, hoor je gekraak bij een hobbel of andere bijgeluiden..etc. Hoe schakelt de bak, schokkerig, soepel? Doe e.e.a. ook vooral met een raam een stukje open, anders hoor je niets, tis een namelijk een Lexus

Kortom, neem er de tijd voor, test gelijk alle elektrische zaken en sloten... NAV is meestal outdated.
171.388 km is voor een LS niet echt serieus te noemen, mits onderhouden. Zonder aantoonbaar onderhoud, niet doen, tenzij je naam 'knutsel' is. Kortom, neem geen risico's bij een dergelijke dure auto met prijzige onderdelen en dek je enigszins in d.m.v. relatief lage onderzoekskosten. Qua betrouwbaarheid zou ik overigens direct en ongezien de LS kiezen uit het lijstje Audi, BMW, etc.
In ieder geval succes met de uiteindelijke voortgang en laat nog even weten hoe het loopt. Stel gerust verdere vragen, er zijn er hier meer met een LS430
