Aanschaf LS430 - aandachtspunten?

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Hallo allemaal,

ik zit serieus te overwegen om een LS430 aan te schaffen. Waar moet ik zoal rekening mee houden? Ik verwacht zelf niet zoveel mankementen aan een Lexus maar elk merk heeft wel zo zijn aandachtspunten.

Hoe meer ik van tevoren weet, des te beter uiteraard. Dan sta ik straks ook niet voor verrassingen met 1000+ euro's o.i.d.

Ik hoop dat jullie mij hierover kunnen inlichten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hallo ippo,

Het is nogal afhankelijk van (tijdig) onderhoud en bewijsbare geschiedenis, gereden km's en waar je de LS koopt (garantie, etc). Zie ook b.v. deze link: viewtopic.php?f=103&t=2220

Als je iets op het oog hebt kan het geen kwaad wat meer gegevens te weergeven (bouwjaar, km's), dan kan wellicht gerichter een advies worden gegeven. Met een degelijke auto zou ik sowieso een aankoopkeuring deel laten uitmaken van het koopproces. Misschien dekt dat niet altijd de volle lading, maar grotendeels kun je wel een redelijk beeld verkrijgen over de algemene technische staat van de auto.
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Bedankt voor het meedenken. Ik was die hele aankoopkeuring eerlijk gezegd alweer vergeten. Hoe gaat dat meestal in z'n werk eigenlijk? Met de betreffende dealer overleggen of je de auto even een half uurtje mag laten keuren o.i.d?

Ik moet er wel bijzeggen dat ik ook (veel) meer vertrouwen in een Lexus heb dan in een MB of BMW (met Audi heb ik nog wel goede ervaring gehad) dus ik heb niet direct keuringen gedacht. Maar er moeten toch wel "vaste" issues zijn aan de auto. Iets wat relatief sneller kapot gaat ofzo? Bij de Audi A6 schijnt dat het motortje van het rechterraam vaak begeeft. Daar had mijn exemplaar toevallig ook last van. Bij mijn BMW 530d... sja, daar is veel van op te noemen. Mijn exemplaar had overal last van haha. Mijn huidig GS300 is dik in orde! maar ik heb wel idee dat er veel speling in de stuur zit. Heeft de LS(430) hier ook last van? Hoe zit het met de luchtvering? Iets waar ik me zorgen om moet maken?

Het gaat om een auto van 2001 met 171.388 op de teller. Eigenlijk neem ik die km standen nooit zo nauw. Uiteraard heb ik liever 1 met minder op de teller dan 1 met 300+ dkm, maar in hoeverre zijn ze betrouwbaar? Onderhoudsboekje helpt uiteraard een heel eind. Er is ook 1 met maar 149xxx km te koop.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een specifieke aankoopkeuring kan de dealer of andere partij verzorgen (bijvoorbeeld ANWB of vergelijkbaar). De dealer heeft misschien voorkeur, omdat deze de mogelijk bekende manco's vaak goed kent. Je ontvangt dan een omvangrijk rapport met aandachtspunten en e.e.a. wordt nog met je verder besproken.

Je kunt het best vooraf even doornemen of bespreken wat precies wordt ge?nspecteerd en wat kan worden verwacht. Hou er rekening mee dat zoiets slechts een redelijke indicatie weergeeft, dus geen 100% en ook geen garantie als er iets na 2 weken afvalt. Aan de andere kant lijkt dat toch beter dan niets..

Speling in het stuur wordt veelal veroorzaakt door slijtage ophangingsrubbers stuurhuis, of de rubbers en bevestigingspunten ophanging en stuurarmen. Denk ook aan uitlijning en verversing/ontluchten van stuurbekrachtigingsvloeistof. E.e.a. kan meestal relatief simpel worden verholpen, mits er geen sprake is van vergaande slijtage of andere defecten aan het stuurhuis of pomp door gebrek aan onderhoud. Stuurgedrag is wat conservatiever dan van b.v. een BMW, maar daar is het ook de auto voor. Wil dus niet zeggen dat het vaag stuurt.. Er staat overigens een aardige modi voor de GS300 op het forum, waarmee je de stuur-ECU zwaarder kan instellen.

Wbd LS430 uit 2001, denk hierbij aan slijtage ophanging/draagarmen, fuseekogels, ophangingsrubbers, remdelen etc. Als je luchtvering hebt, dan kan een (aankomend) manco hierin aanzienlijk in de papieren lopen... Verder wordt wel gesproken over de sandwich ramen, waarbij de folie ertussen loslaat, je krijgt dan witte plekken of verkleuringen. Hoe is het leer onderhouden? Motorisch en qua transmissie is e.e.a. vrijwel onverwoestbaar, maar e.e.a. uiteraard relatief in perspectief tot onderhoud en hoe de vorige eigenaren ermee zijn omgegaan.

Proefrit kan veel verraden, liefst vanuit een 'koude' start. Hoe loopt de motor koud, neem wat hobbels, pak een stukje snelweg, stevig remmen. Trekt de auto naar 1 kant, hoor je gekraak bij een hobbel of andere bijgeluiden..etc. Hoe schakelt de bak, schokkerig, soepel? Doe e.e.a. ook vooral met een raam een stukje open, anders hoor je niets, tis een namelijk een Lexus ;) Kortom, neem er de tijd voor, test gelijk alle elektrische zaken en sloten... NAV is meestal outdated.

171.388 km is voor een LS niet echt serieus te noemen, mits onderhouden. Zonder aantoonbaar onderhoud, niet doen, tenzij je naam 'knutsel' is. Kortom, neem geen risico's bij een dergelijke dure auto met prijzige onderdelen en dek je enigszins in d.m.v. relatief lage onderzoekskosten. Qua betrouwbaarheid zou ik overigens direct en ongezien de LS kiezen uit het lijstje Audi, BMW, etc.

In ieder geval succes met de uiteindelijke voortgang en laat nog even weten hoe het loopt. Stel gerust verdere vragen, er zijn er hier meer met een LS430 ;)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
LS is de meest veilige auto voor je portemonnee in deze klasse. De president heeft wel wat leuke hebbedingetjes erbij die ik toen speciaal wou hebben.

Subwoofers gaan bij bijna alle LS430's stuk, ze rammelen naar verloop van tijd. Speaker valt wel weer te plakken voor de kosten van een beetje lijm. Dit heb ik zelf alleen als tijdelijk ervaren, hij begint op den duur weer.
Versterkers van het 2001 model schijnen slecht te zijn, de mijne was van 2001, en ja, die was stuk. Ik heb er eentje van de sloop gehaald. 2002-2003 versterkers passen ook. Dit is een herziene versie (ander onderdeelnummer) die de 2001 modellen ook vervangt aangezien Lexus/Toyota ook door had dat ze kwalitatief te wensen over lieten.

En ik heb een Lambda sensor kapot gehad. anders nog geen problemen ervaren. Ik heb hem nu 10 maanden en 12.000km. hij staat nu op 218.000km. Onderhoudsboekjes erbij, perfect onderhouden :rulez: Navigatie kan je voor het 2001 model maar tot 2009 updaten. kosten ?140,- ofzo. Nieuwere jaren hebben dat euvel niet en zijn nog wel naar 2012 te updaten. Ik weet niet of dat al vanaf 2002 was trouwens hoor.

Vind de wagen positief anders/strakker rijden dan een LS400, en de 3UZ-FE is een fijne motor met overal voldoende koppel voor handen. Wagen is rap zat en ben daarom blij met mijn 265 sloffen zodat ik niet zo snel sta te gummen :D

BMW heb ik ook, alleen een 24 jaar oude 730i, Dat zijn heel anders rijdende auto's dan een LS, In de LS430 hoeft het allemaal niet zo snel, ik word er altijd helemaal rustig van :mrgreen: de BMW laat zich het liefst met enige snelheid besturen :p
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Hoe kan ik die subwoofer het beste testen? Ik heb een testritje gemaakt maar had niet echt zin om me helemaal te verdiepen in die NAV/audio systeem. Heb al op CL gelezen dat de sub kapot is gegaan. Het model dat ik heb bekeken, heeft de NAV al in 2009 geupdatet maar kennelijk houdt het hierbij op. De update kosten vallen me dan nog erg mee. Als ik hoor wat je voor een BMW nav update moet betalen...

Ik ben in een fase beland dat ik niet zo hoef te "raggen" (ik klink als een opa haha) dus ik verwachtte ook niet veel van die 280pk. Ik heb zelf nog een Nissan 200sx met 280pk maar dan op 1240kg dus qua beleving zal dat wel niet sneller zijn. Dus ik liet me aardig verrassen toen ik een behoorlijke duw in de rug kreeg bij 3000 toeren. Op de snelweg zit je ook -zonder dat je het doorhebt- zo op 170km/u te cruisen. Wanneer je weer terug "moet" naar 120 dan is het alsof je stilstaat. En inderdaad wat je zegt, in de LS hoef je niet zo. Het is zo relax, zo VIP.

Welke kosten kan ik verwachten van een kapotte lambda sensor en een subwoofer?
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Haha dank u allebei! In mijn optiek de enige en de beste President die te koop is. Er is nog 1 in Amsterdam maar onbetaalbaar voor mij ?n hij heeft geen moonroof. Dus is hij toch nog niet helemaal compleet.

Ik open een topic zodra ik eindelijk VIP wielen heb. En apparaat moet uiteraard omlaaaaaaag.