Aanschaf?

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Hallo, ik zal me even voorstellen. Ik ben Edwin, 49 jaar, en volg al een hele tijd dit forum, omdat ik jaren geleden al heb besloten (ooit) een IS250 te willen aanschaffen. Financi?le tegenvallers, verandering van baan en nog wat andere personele omstandigheden hebben tot dusver telkens tot uitstel geleid. Maar hopelijk lukt het in 2014 dan toch.

Ik rijd nu in een Hyundai Coupe uit 2002, V6 automaat, 150k op de teller. Mijn voorkeur gaat uit naar een comfortabeler en wat ruimere auto (de Coupe is stug, rumoerig, krakerig en achterin kun je eigenlijk niet zitten), zonder aan snelheid in te hoeven boeten. De IS250 lijkt (op papier in ieder geval) een goede keus, maar ik heb nog niet de kans gehad in een IS250 rijden en heb eigenlijk dus geen idee of de IS250 me wel zal bevallen?

Ik probeer met een budget van ca. ? 15k een IS250 met V6 automaat te vinden, liefst vanaf 2008 en liever niet meer dan 100k op de teller, met navigatie en ML en lederen bekleding.
(En inderdaad, deze combi heb ik voor dat geld nog niet gevonden. Maar ik blijf de markt in de gaten houden.)

Echter, hoe meer ik er echter over lees, hoe meer twijfels ik krijg. Vooral op de buitenlandse fora lees ik verontrustende dingen. Ik noem er een paar:
- gerammel uit dashboard (niet schadelijk, wel vervelend en duur om te verhelpen)
- navigatie unit die vastloopt: erg duur om te vervangen
- waterpomp rond 100.000 km
- rubbers bij voorruit die poreus worden of loslaten
- geratel bij de motor bij starten
- carbon built up (hoe vertaal ik dat?): onregelmatig lopen van de motor
- verlichting van de wijzers (snelheid, toeren) in het dashboard valt uit (niet schadelijk, maar ziet er wel erg lullig uit in zo?n premium auto)
- vastzittende achterremmen
- uitvallen stuurbekrachtiging: erg dure reparatie

Over het algemeen wordt de auto als heel betrouwbaar gezien, maar als er wat mee is, dan lijkt het meteen erg duur te worden. Zo las ik over iemand die een nieuw uitlaatsysteem nodig had, dat alleen door Lexus kon worden geleverd en bijna 3000 dollar moest kosten, au.

Op dit forum vind ik niet zoveel terug over deze punten. Kan me niet voorstellen dat de Nederlandse Lexussen (Lexi) beter zijn gebouwd dan die in het buitenland... Hoe zijn jullie ervaringen?
Veel van deze zaken worden onder garantie verholpen, maar ik vraag me af of dat ook nog geld voor een 5 of 6 jaar oude Lexus met 100k op de teller.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Met vriendelijke groet,
Edwin
 

j0hann3s

Actief
9 jun 2013
181
6
0
Houd wel in gedachten, dat veel op het internet staat, gaat over wat mis kan gaan. En niet wat er allemaal goed is. Zelfde als je gaat zoeken op last van je maag, en uitkomt bij de vreemdste ziektes, terwijl het eigenlijk niets is.

waterpomp bij 100k lijkt mij dat dat sowieso vervangen wordt met nieuwe distributie

onregelmatig lopen van motor, zal waarschijnlijk de maf sensor zijn die wat smerig is.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Hallo Edwin,

Om maar met je potenti?le problemenlijst te beginnen : ik kan net zo makkelijk hetzelfde, of meer, vinden op fora van Audi, BMW, Merc en ga zo maar door. Zoals Johan al zegt, het is maar waar je naar op zoek bent. Iedereen wil wel een auto die probleemloos tot 300k loopt met alleen kleine en grote beurtjes zonder onverwachte tegenvallers. De een zal het lukken, de ander niet. Mijn mening is dat de berijder er voor een groot gedeelte zelf voor verantwoordelijk is, even afgezien van de bekende maandagochtend auto.
Doe je alleen stads- of veel file werk, altijd laag in de toeren en nooit eens een keer doorblazen op de Autobahn, tja vind je het dan gek van carbon build up ? Doe het laatste eens, tank 98 RON of gooi eens in de zoveel tijd een additief erin.
Distributie en voor de veiligheid meestal icm waterpomp : 9 van de 10 auto's hebben dat rond de 100-120k, niks bijzonders.
Ik heb de auto die jij beschrijft zelfs met nog veel minder dan 100k maar dat was idd even zoeken (voor je het vraagt, nee hij staat niet te koop) en de door jou beschreven problemen heb ik nog niet en ik hoop er ook van verschoond te blijven.
Je zegt dat je een budget heb van ca. ? 15k. Voor het gemak reken ik nog even je inruil er ook bij, zo rond de ca. ? 3.5 - 4k. Met zo'n ca. ? 19k ben je een eind op weg. Waarom ga je hier niet eens kijken of een proefrit maken :
http://www.lexus-utrecht.nl/FrameBreed2 ... height=650
Je lijstje geeft aan dat je niet zo gauw van een particulier koopt of van de firma "oud vrouwtje, altijd binnen gestaan". Mag toch aannemen dat ieg de dealer je geen auto verkoopt met koud startproblemen, poreuze rubbers of geratel...Ken je familesituatie niet, maar enigste wat je misschien zal tegenvallen is de ruimte achterin. Als dat volwassenen zijn van 1.90+ dan wordt het krap... ;)

Succes met de zoektocht.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi EjT64,

Ik zal jouw reserveringen even stuk voor stuk beantwoorden:
- gerammel uit dashboard (niet schadelijk, wel vervelend en duur om te verhelpen)
Meestal is dat het kapje van de centerspeaker. Dit is makkelijk door de dealer op te lossen.

- navigatie unit die vastloopt: erg duur om te vervangen
Nooit meegemaakt. Niet in mijn 2006 Sport en niet in mijn 2010 F-sport

- waterpomp rond 100.000 km
Ook bij beide auto's nooit meegemaakt.

- rubbers bij voorruit die poreus worden of loslaten
Opnieuw, niet meegemaakt.

- geratel bij de motor bij starten
Bij een koude motor kan je inderdaad de kleppen horen. Maar dat wordt minder naarmate deze warm wordt.

- carbon built up (hoe vertaal ik dat?): onregelmatig lopen van de motor
Dit is eigenlijk de IS220d, er zijn weinigen op het forum die deze auto aanraden. Wij zien deze diesel als een minder goede zet van Lexus.

- verlichting van de wijzers (snelheid, toeren) in het dashboard valt uit (niet schadelijk, maar ziet er wel erg lullig uit in zo?n premium auto)
Nog niet mgoen meemaken. Niet in mijn auto's en Alan met 300K op de teller ook niet geloof ik.

- vastzittende achterremmen
Dit komt voor, met name wanneer de auto wat langer stilstaat. Hier is een terugroep actie voor geweest. Dus controleer of deze uitgevoerd is wanneer je de auto koopt.

- uitvallen stuurbekrachtiging: erg dure reparatie
1 maal meegemaakt bij aanschaf van mijn eerste IS250 (2006). Deze is direct opgelost door de dealer.

Indien mogelijk zou ik kijken naar een model van na 2009, de facelift heeft veel probleempjes opgelost. 2007 of 2008 is ook in orde, daar zijn de meeste issues ook bij verholpen. De modellen daarvoor hebben wat terugroep acties gehad, en daarmee zouden de issues ook opgelost moeten zijn. Je zal dan wel even moeten controleren of deze uitgevoerd zijn.

Kortom, wanneer er goed met de auto is omgegaan, wanneer het onderhoud netjes is uitgevoerd en de terugroep acties uitgevoerd zijn, denk ik dat de kans op problemen erg laag is. Ik ga zelf zover door te zeggen dat die kans kleiner is dan bij ieder vergelijkbaar model van andere merken.

Tot slot, de KM stand is niet heilig. Het is vaak beter om een oudere auto met een hogere km stand te nemen dan een oudere met een lage. Dit ivm met het stilstaan en het vaak rijden met een koude motor.
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Dank voor jullie snelle reacties!
Uiteraard is het zo dat mensen die iets te klagen hebben dat eerder op het net gooien dan mensen die tevreden zijn over hun auto en dat kan wel eens een verkeerd beeld geven. Daarom leek het me een goed idee om de twijfels die ik langzamerhand kreeg eens voor te leggen aan de liefhebbers van deze auto op dit forum. Als ik het zo hoor lijkt het wel wat mee te vallen met de problemen.

Ook las ik dat je voor sommige onderdelen alleen bij Lexus terecht kunt (zoals die uitlaat) en dat het dan een kostbare toestand wordt. Wat zijn jullie ervaringen?
Met mijn huidige Coupe ben ik twee jaar geleden gestopt met beurten bij de dealer, omdat de kosten hiervan iedere keer richting de ? 1000 ging, en soms erboven. Nu zit ik bij een 'mannetje' en dat voldoet beter dan de dealer: hij denkt mee en denkt niet alleen aan geld. Weet niet of een IS250 iets voor een 'mannetje' is...

Er van uitgaand dat ik nog ca. ? 3 ? 4k voor de Hyundai terugkrijg, kom ik met bijbetaling van ca. ? 12k uit bij occasions van ca. ? 15/16k. Daarmee hoop ik een goede uit 2008 te vinden, met satnav, ML en leer. Nieuwer zal voor dit geld niet lukken denk ik.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Over het algemeen zijn de kosten voor een IS250 bij de Lexus dealer net zo hoog als bij Toyota bij bijvoorbeeld een Avensis. Wellicht dat het een paar tientjes scheelt. Ik moet zeggen dat ik de kosten bij de dealer goed in de perken heb weten te houden (grote beurt rond de 600 en kleine rond de 300). Bestel er alleen geen banden en batterijtjes voor de afstandsbediening :) Remblokken en andere items welke slijten kan je waarschijnlijk ook goedkoper ergens anders krijgen.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
EjT64 zei:
Er van uitgaand dat ik nog ca. ? 3 ? 4k voor de Hyundai terugkrijg, kom ik met bijbetaling van ca. ? 12k uit bij occasions van ca. ? 15/16k. Daarmee hoop ik een goede uit 2008 te vinden, met satnav, ML en leer. Nieuwer zal voor dit geld niet lukken denk ik.

Met de door jou beschreven opties zit je met ? 15k echt aan de ondergrens (even uitgaande van een 'goede' auto die niet geperforeerd is door steenslag en parkeerschades). Kom je mss uit op een handbak maar die zou ik niet nemen. Tenzij leer een absolute must is, laat een alacantara of zelfs stof niet staan als de rest goed is. Bij de Lex is het geen Trabant stoffie hoor. :p
 

SvanMier

Nieuw hier
27 dec 2013
1
0
0
Wat betreft de aanschaf,

de IS250 is een betrouwbaren auto.

de waterpomp komt ooit eens voor maar zeker niet bij alle auto's.
zoals hier boven beschreven, water pomp bij distributie riem vervangen lijkt me niet zo handig, aangezien er geen distributie riem op zit maar een ketting.

navigatie, is het beste systeem van alle lexussen die er nu rond rijden, naar mijn mening nog nooit vast gelopen?

dashboard rammelt, komt ooit eens voor bij de modellen van 2006 ,2007 maar de laatste modellen valt het wel mee.

remmen die achter vast zitten komt echter wel vaker voor, maar als je dit een keer laat doen, en bij elke beurt een keer de geleider pennen smeert, rij je zorgeloos rond.

verlichting valt uit van dashboard, dit is een probleem van de is200... is250 nog geen problemen mee gehad, wel dat de wijzer van de toerenteller, een ratelend geluid maakt.

uitvallen van de stuurbekrachtiging, dit was ook bij de eerste auto's maar die zijn bij de meeste vervangen door een terugroepactie van Lexus.

Kortom, de is250, is een ZEER betrouwbaren auto, en zal je nooit stil laten staan.

als ik je 1 tip mag geven, kijk even als je de auto gaat kopen, naar de recirculatie stand van de kachel, doe het dashboard kastje open en kijk of die klep open en dicht gaat, er zijn nogal veel "profesionals" die niet weten hoe je een interieur filter vervangt. en breken die klep af, dit is wel een duur geintje van +/- ?1300,-
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Morgen ga ik een IS250 automaat bekijken: heeft alle opties die ik belangrijk vind, alleen wel meer km's (125k) en een prijs die net boven mijn budget ligt. Wellicht dat ik daar nog wat vanaf kan krijgen. Probeer er een proefrit uit te slepen, hopelijk weet ik dan meer...
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Heb de mijne nu meer als 2 jr naar volle tevredenheid (IS250 bj2007). Is gewoon een super fijne auto. Heb gewoon een basisversie maar ook de geluidsinstallatie vindt ik echt gewoon heel goed.
Doe het onderhoud van mijn auto's altijd zelf (als het tenminste niet al te moeilijk wordt). Zo'n Lexus zit gewoon mooi en logisch samengebouwd en is makkelijk sleutelen (wel een dop gekocht om de oliefilter los te draaien).

Nu loop ik eigenlijk wel al een tijdje met wat vragen rond waar hier wellicht iemand antwoord op kan geven:
- Wat is er mis met een schakelbak? Heb zelf een schakelbak en ben niet anders gewend eigenlijk.
- Zijn er nog onderdelen die onderhoud of vervanging behoeven die niet in de boeken staan? Hiermee bedoel ik bv luchmassa meter of (reinigen) EGR klep, of geldt dat laatste alleen voor de diesel?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
- Wat is er mis met een schakelbak? Heb zelf een schakelbak en ben niet anders gewend eigenlijk.
- Zijn er nog onderdelen die onderhoud of vervanging behoeven die niet in de boeken staan? Hiermee bedoel ik bv luchmassa meter of (reinigen) EGR klep, of geldt dat laatste alleen voor de diesel?
EGR klep geldt voor diesel idd. Niets mis met een schakelbak (andere verhoudingen en persoonlijke preferentie). Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kom je wel wat topics hieromtrent tegen.
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Even een update. Pas op, het is een heel verhaal geworden.

Ik had al een tijdje een te koop staande IS250 op het oog, maar de afstand weerhield me om er 'even' langs te gaan. Gisteren moesten we naar Friesland voor familiebezoek en had ik mooi de kans om aldaar die Lexus met automaat te kunnen bezichtigen. Model 2008, met leer, ML stereo en navigatie, 125k op de teller. Hele gezin mee: vrouw, dochter (17) en zoon (12). Konden zij eindelijk zelf zien waarom die ouwe het altijd maar over Lexus heeft.

De auto stond binnen, een donkergrijze, mooi opgepoetst. Daarom was duidelijk zichtbaar dat er veel steenslag op de motorkap, voorruit en zelfs een beetje op het dak zat. Ook de achterbumper had duidelijk tegen iets als een paaltje gezeten, een doffe beschadiging in de lak. Verder best nog wat gebruikssporen, zoals krasjes achter de deurgreep. Velgen waren wel onberispelijk.
Er stond ook nog een zilvergrijze, die voor mij minder interessant was vanwege bouwjaar 2006 en het ontbreken van ML en navigatie, maar die zag er van buiten een stuk beter uit.
Het gezin vond de donkergrijze mooier om te zien, bovendien mijn Hyundai is ook zilvergrijs dus dat kennen ze nu wel.
Zo gebruikt als de dondergrijze er van buiten uitzag, zo hagelnieuw zag hij er van binnen uit. Werkelijk onberispelijk. Mooi leer, mooi dashbord, echt fantastisch. Heel apart dat er aan de binnen- en buitenkant zo'n verschil kan zijn.

Na wat overleg mochten we dan toch een proefrit maken, als we de plassen maar wat ontweken. Eindelijk! Na jaren van testen lezen en dromen over deze auto, mocht ik dan eindelijk zelf ervaren hoe een Lexus voelde!
De kids die normaal gesproken alleen het beeldscherm van hun smartphone en wifi interessant vinden, veerden op van de achterbank toen ze de meters in de klokken heen en weer zagen vliegen toen ik de startknop induwde.Ook de achteruitrij camera vonden ze cool.
Aanvankelijk maakte de motor een dieselachtig geluidje, maar na een minuutje rijden was dat verdwenen. Pas toen we rustig aan het rijden waren kreeg ik het gevoel dat ik niet lekker in de auto zat. Meer op de stoel dan erin. De hoogte verstelling (manueel) ging nogal moeilijk. Na wat heen en weer instellen zat ik beter, liever had ik nog wat lager willen zitten, maar de stoelverstelling liet dat niet toe.

Eerst maar wat binnenweggetjes geprobeerd. Ik hoorde meer van de motor dan ik had verwacht, niet overheersend of storend, maar toch. Het sturen was erg wennen. Het lijkt of je er meer aan het stuur moet draaien om hem de bocht om te krijgen. Waarschijnlijk de achterwielaandrijving, ik ben natuurlijk voorwiel gewend. De wagen ligt heel stabiel op de weg, het voelt ook als een zware, solide kwaliteitsauto. Maar ik vond hem minder smooth dan ik had verwacht. Ik vond hem best stevig afgeveerd. Je voelt het zeker als je over takjes en steentjes rijdt. Mijn vrouw vond het te stevig. Daar ben ik gevoelig voor, want die Coup? vindt ze zelfs zo akelig stug, dat ze daar liever niet in mee rijdt. De Lexus kon er net mee door wat haar betrof. In de Coup? mijd ik putdeksels en kuiltjes en dergelijke, want behalve de klappen die je krijgt geeft het veel kabaal in het interieur. Met de Lexus is dat geen probleem, je voelt de onregelmatigheden van het wegdek wel, de Lexus filtert dat niet helemaal weg, maar hij wordt er niet rumoerig van.

Daarna de snelweg op. Opnieuw het gevoel dat ik veel meer moest insturen om de draai van de toerit te halen. Vol op het gas leek er niet zo gek veel te gebeuren. De meter gaf wel aan dat ik versnelde, maar het voelde niet echt zo. Op een bepaald moment tikte ik 160 aan, maar ik had niet het gevoel dat het al zo hard ging. De auto is heel koersvast, wel met duidelijk windgeruis. ook hier kreeg ik het gevoel dat ik er meer van had verwacht. Nog even met de flippers gespeeld, is leuk speelgoed, maar voegde niet veel toe aan de beleving.

Uiteindelijk de auto op een binnenweggetje stil gezet en het interieur en de ruimte eens goed opgenomen. we waren het er wel over eens dat dit echt een kwaliteitsbak is. Wat krapjes, maar erg luxe. Ondanks dat ik dan eindelijk een rit in mijn droomauto had gemaakt, had ik toch een vaag gevoel van teleurstelling.

Auto ingeleverd, proefrit van een half uur was volgens de verkoper veel te kort. Vond ik ook, maar we hadden gewoon niet meer tijd. De verkoper drong verder niet aan, ik moest er maar rustig over nadenken.

Achteraf bedacht ik dat ik helemaal niet heb gezien of het knopje op het dashbord wel op PWR stond. Misschien stond hij op ECT, zou dat de reden zijn dat het allemaal niet zo snel voelde?
Ik vraag me nog steeds af waarom me dit wat tegenviel. Te hoge verwachtingen? Ik kom er niet helemaal uit.

In het kort:

De pro's:
mooie auto
kwaliteit
van binnen als nieuw
redelijk stil
geweldige wegligging

De cons:
van buiten veel kleine beschadigingen
minder stil dan verwacht (windgeruis, banden, motor bij lage snelheid/wegrijden)
weinig snelheidsbeleving
niet heel smooth, best stevig
net iets boven mijn budget

Ik denk niet dat deze IS250 het wordt. De prijs van deze auto is echt scherp voor wat je krijgt, maar het is nog steeds net buiten mijn budget. En ik weet van mezelf dat iedere keer als ik deze auto ga wassen ik me ga ergeren aan al die plekjes in de lak.

Daarnaast twijfel ik of ik ?berhaupt nog wel een IS250 moet hebben. De ride had voor mij smoother gemogen, de snelheidsbeleving is me te afwezig. Bovendien zal een exemplaar die er van binnen en buiten goed uitziet weer meer gaan kosten en dat ligt niet in mijn mogelijkheden. Helaas.

Het is een heel verhaal geworden, maar omdat jullie me goed hebben ge?nformeerd, vind ik dat ik ook moet laten weten hoe ik dit heb ervaren.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Over het comfort kunnen mijn gewaardeerde collega's denkelijk wel iets roepen, Ik heb er te kort in (mee)gereden om dat goed te kunnen beoordelen.

Achteraf bedacht ik dat ik helemaal niet heb gezien of het knopje op het dashbord wel op PWR stond. Misschien stond hij op ECT, zou dat de reden zijn dat het allemaal niet zo snel voelde?
Dat lijkt terecht opgemerkt. Modus ECT-PWR en kickdown veranderen nogal wat. Ter illustratie een stukje uit de GS sectie, maar het zal qua functie niet veel uitmaken:
Schakelprogramma en speciale functies:
De transmissiecomputer 'leert' de rijstijl van de bestuurder aan en zal schakelgedrag hierop aanpassen. Er kan ook handmatig voor een 'sportief' programma gekozen worden, zoals ?ECT-Power?. Ter voorbeeld; wanneer de transmissie schakelt naar de 3e versnelling, met de gasklepstand op 50%, is de snelheid bij stand ?Normal? ongeveer 60 KMp/u en bij ?Power? 75 KMp/u. Tevens zal in de stand ?Power? sneller worden teruggeschakeld bij afremmen.
Dat is goed merkbaar, hoewel het uiteraard geen F-16 wordt. Kan ook zijn dat de vorige eigenaar er een wat luie rijstijl op nahield. Blijf je dan in het 'geleerde' standaardprogramma rijden, dan is dat ook merkbaar. Tenminste, zo werkt het bij mijn GS.

Lof en dank voor de terugkoppeling en kritiek! Misschien toch in de toekomst eens overwegen een andere proefrit te maken (ditmaal met PWR aan) en zonder 'bagage' :p
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
haha leuk verhaal.. ik heb er ook te kort in gereden om te beoordelen over de power... Misschien had je meer van het comfort/stilte verwacht dat je in een GS of LS krijgt... misschien moet je kijken of je ook eens in 1 van deze modellen een proefrit kunt maken zodat je zeker weet dat je meer had verwacht van de 250. Bedankt voor je verhaal en we hopen dat je toch eens een langere proefrit regelt.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Zeker een heel verhaal Edwin, maar iig ondergetekende waardeert dat wel. Je beschrijft duidelijk hoe je de proefrit hebt ervaren en wat jezelf en vrouw van de auto verwachten. Het kan idd zijn dat je verwachtingen iets te hoog gespannen waren, maar het gaat uiteindelijk om de aanschaf van een auto waarmee je weer wat jaartjes vooruit wilt en dan behoor je er een goed gevoel aan over te houden.

Om maar met het begin te beginnen : de steenslag en gebruikssporen. Tja er zit wel 125k op de auto niet ? Wat verwacht je ? Dat de 2006 auto met 50k minder op de teller er van buiten beter uitzag vind ik dan ook niet zo schokkend. In hoeverre jij je gaat irriteren aan die steenslag, ja dat gaf je al een beetje aan. De krasjes achter de deurgreep zijn redelijk eenvoudig bij te polijsten uit eigen ervaring. En een keer met een DAP over de auto geeft ook een wereld van verschil. Nieuw ? Nee zeer zeker niet maar ik houd rekening met het feit dat de auto ruim 5 jaar oud is en niet hagelnieuw uit de showroom komt.

Comfort. Da's erg persoonlijk en moeilijk te beoordelen hoe jij dat beleeft. Omdat veel wordt bepaald door het merk en staat van de banden moest ik even zoeken aangezien je het niet vermelde. Voorzover ik kon zien stond de auto op zomerbanden, geloof Dunlop Sport Maxx niet ?
Da's absoluut geen slechte band voor de IS en vele leden hebben positieve ervaringen met de Dunlops. Wel dat de band in het koude seizoen tot de stuggere soort behoort en bij slijtage meer herrie gaat produceren. Afgelopen zaterdag was het geen hoogzomer in Friesland denk ik, maar blijft dus de vraag wat was de staat van de banden ? Mag aannemen dat de garagist hem op redelijk nieuw schoeisel aan je meegaf maar let hierop een volgende keer.

ECT-PWR en snelheidsbeleving.
Ik zelf merk wel verschil maar niet op een nivo van bijvoorbeeld een Alfa DNA. Een Giulietta op D geeft het gevoel van een andere motor, bij de Lex op PWR denk ik niet dat jij zal zeggen tjee wat een snelheidsbeleving heb ik nu. Maar verschil is er wel en accepteer dan ook een iets hoger verbruik.

Tenslotte je budget. Zoals ik al eerder aangaf, je zit echt op de ondergrens met wat je zoekt en dan kan het een lange zoektocht worden. Blijf realistisch en ga anders voor een 2006/2007 met de opties die je zoekt. Je zag zelf: 50k minder, beter toonbaar en dichter bij je budget.

Nogmaals succes.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Sowieso zal je de ECU moeten resetten. De auto heeft de rijstijl van de vorige eigenaar aangeleerd en deze zou nog wel eens kunnen verschillen met die van jou. Zelfs als je de auto al enige tijd rijdt is het wel eens goed deze te resetten.

Verder is veel afhankelijk van de banden. Ga je voor comfort dan zullen er bijvoorbeeld michelins onder moeten. Dunlop is een soort tussen weg tussen comfort en wat harder. Yokohama's en bridgestones zijn met hun stijve wang wat harder. Daar komt nog eens bij welke uitvoering je had. Was het een Sport, dan is deze stukken harder geveerd dan bijvoorbeeld een executive.

Wat de stoelen betreft, deze verschillen tussen de executive en de sport nogal aanzienlijk. Wellicht beiden even proberen.
 

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Wat comfort betreft: Deze IS staat inderdaad op Dunlop Sportmaxx RT, met ruim voldoende profiel, bijna als nieuw. 17 inch metaal, dus ook niet super platte banden. Dezelfde banden heb ik ook onder mijn Hyundai, dus ik ken de rij-eigenschappen daarvan. Daarvoor had ik Michelins Exalto's, die waren voor mijn gevoel harder en rumoeriger. De Sportmaxx kleeft meer aan de weg, iig met die Hyundai. Het comfort gevoel is inderdaad erg persoonlijk, maar ik had een wat zoefender auto verwacht. Voor meer zoef-comfort moet ik blijkbaar bij Citroen kijken, maar dat was ik eigenlijk niet van plan...
Deze Lexus is niet een Sport en ook geen Executive. Waarschijnlijk betreft het een Business (geen houtinleg, geen zelfdimmende spiegel, maar wel 17 inch), maar ja, ik ken al die verschillende typemodellen ook niet precies.

Wat de buitenkant betreft: ik vond de steenslag echt een tegenvaller. Van de binnenkant kreeg ik de indruk dat de vorige eigenaar echt voorzichtig met de auto is geweest, aan de buitenkant zou je denken dat het een notoire bumperklever was en er hard mee geragd is. Mijn Hyundai heeft 150k gedraaid en heeft amper steenslag, dat is toch mijn referentie. De zilvergrijze IS had minder km's en minder steenslag, wat inderdaad logisch lijkt, maar van binnen zag die auto er weer slechter uit... Een krasje hier en daar voor een 5 jaar oude auto vind ik niet erg, maar deze IS is echt wat gebutst. Het deel van de motorkap net boven de grille zat echt vol putjes en plekjes in de lak. De verkoper wilde dat wel oplossen, maar dan zou de prijs ook weer stijgen.
Zonder de steenslag zou ik serieuzer deze auto hebben overwogen. Nu was ik blij dat ik een proefrit mocht maken, en denk ik dat ik verder moet kijken. Maar nogmaals, qua interieur zou ik graag een auto willen die in deze staat verkeert.

Het hoofdstuk IS250 is niet afgesloten, ik blijf de markt in de gaten houden. Ik probeer een manier te vinden om toch een IS250 te vinden die wel aan mijn eisen voldoet en budgettair past. Wellicht moet ik meer budget vrijmaken hiervoor. Het lastige is dat mijn vrouw haar Golf station (1.6 benzine uit 1999 met 260k), zijnde de huidige gezinsbak (ik rijd dus de leuke auto) wellicht ook vervangen moet worden. En dat maakt het financieel allemaal wat ingewikkelder. Niet alleen financieel overigens, ook rijst de vraag of een Lexus nou wel zo handig is om als leuke auto voor mij er bij te hebben. De IS is een stuk duurder dan de Hyundai en als we een andere gezinsbak moeten dan lijken de kosten ook alleen maar toe te nemen... Keuzes, keuzes.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
als je wilt zoeven dan zul je een LS moeten hebben.. Is is meer "sportief" afgeveerd. Ik meen dat de business modellen veelal handbak zijn met stoffen interieur, Ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik zou zeggen spaar rustig verder en dan heb je ook meer keus... mo?t je Coupe weg? Of is het een kwestie van luxeprobleem? Dan rij je gewoon ff door terwijl je doorspaart.. toch?