Aanschaf?

EjT64

Nieuw hier
26 dec 2013
23
5
3
Hallo, ik zal me even voorstellen. Ik ben Edwin, 49 jaar, en volg al een hele tijd dit forum, omdat ik jaren geleden al heb besloten (ooit) een IS250 te willen aanschaffen. Financi?le tegenvallers, verandering van baan en nog wat andere personele omstandigheden hebben tot dusver telkens tot uitstel geleid. Maar hopelijk lukt het in 2014 dan toch.

Ik rijd nu in een Hyundai Coupe uit 2002, V6 automaat, 150k op de teller. Mijn voorkeur gaat uit naar een comfortabeler en wat ruimere auto (de Coupe is stug, rumoerig, krakerig en achterin kun je eigenlijk niet zitten), zonder aan snelheid in te hoeven boeten. De IS250 lijkt (op papier in ieder geval) een goede keus, maar ik heb nog niet de kans gehad in een IS250 rijden en heb eigenlijk dus geen idee of de IS250 me wel zal bevallen?

Ik probeer met een budget van ca. ? 15k een IS250 met V6 automaat te vinden, liefst vanaf 2008 en liever niet meer dan 100k op de teller, met navigatie en ML en lederen bekleding.
(En inderdaad, deze combi heb ik voor dat geld nog niet gevonden. Maar ik blijf de markt in de gaten houden.)

Echter, hoe meer ik er echter over lees, hoe meer twijfels ik krijg. Vooral op de buitenlandse fora lees ik verontrustende dingen. Ik noem er een paar:
- gerammel uit dashboard (niet schadelijk, wel vervelend en duur om te verhelpen)
- navigatie unit die vastloopt: erg duur om te vervangen
- waterpomp rond 100.000 km
- rubbers bij voorruit die poreus worden of loslaten
- geratel bij de motor bij starten
- carbon built up (hoe vertaal ik dat?): onregelmatig lopen van de motor
- verlichting van de wijzers (snelheid, toeren) in het dashboard valt uit (niet schadelijk, maar ziet er wel erg lullig uit in zo?n premium auto)
- vastzittende achterremmen
- uitvallen stuurbekrachtiging: erg dure reparatie

Over het algemeen wordt de auto als heel betrouwbaar gezien, maar als er wat mee is, dan lijkt het meteen erg duur te worden. Zo las ik over iemand die een nieuw uitlaatsysteem nodig had, dat alleen door Lexus kon worden geleverd en bijna 3000 dollar moest kosten, au.

Op dit forum vind ik niet zoveel terug over deze punten. Kan me niet voorstellen dat de Nederlandse Lexussen (Lexi) beter zijn gebouwd dan die in het buitenland... Hoe zijn jullie ervaringen?
Veel van deze zaken worden onder garantie verholpen, maar ik vraag me af of dat ook nog geld voor een 5 of 6 jaar oude Lexus met 100k op de teller.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Met vriendelijke groet,
Edwin
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik ben het eens met mijn voorganger.

Afgezien van de putjes (je hebt steenslag en steenslag uiteraard, dat ben ik met je eens) lijken teveel variabelen nu te mismatchen. Wijze mannen roepen vaak dat je bij twijfel e.e.a. niet moet doen..

Misschien is het eerst prioriteit te investeren in een comfortabele en ruime gezinsauto. Het blijft een auto/voertuig en daarvoor moet je liefst niet in een economische kronkel liggen... ;)

Succes in ieder geval met de te nemen stappen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Tsja, IS of LS? Zit m.i. toch wel een aardig gat tussen.

In mijn beleving is een IS (althans de mijne) behoorlijk fluisterstil en zeer comfortabel. Maar die beoordeling komt mede tot stand door de ervaring met de auto die ik voor de IS had (of beter: nog steeds erbij heb). En dat is een Galant VR4. Een machtig mooi stuk speelgoed van eveneens pakweg 1600kg en, net als de IS, voorzien van een 2.5V6 24V (in de VR4 als TwinTurbo). Hoewel de VR4 zich heerlijk om de hoek laat smijten, hoef ik niet te proberen om met 60km/h over een drempel te zoeven. Terwijl de IS diezelfde drempel feilloos slikt, zou ik in de stugge, van TEIN's voorziene VR4 daar compleet airborne gaan. In de VR4 weet je ook op elk moment het toerental zonder je toerenteller te moeten raadplegen. De IS-V6 laat pas in de wat hogere toerentallen zijn gave, gecultiveerde gespin horen. Naar mijn mening mag dat ook. En wat het gevoel in het stuur betreft: Ik hou wel van aanwezige communicatie met de voorwielen. Ik wil maar aangeven dat vrijwel iedereen, behalve andere verwachtingen, ook een ander referentiekader daaraan koppelt. Maar dat moet dan wel een beetje re?el blijven door appels met appels te blijven vergelijken. Dus een IS vergelijken met een andere IS of soortgelijke tegenstander, zoals mijn vierdeurs VR4 gezinsauto). Een LS aanbevelen aan iemand die een eerste ervarinkje heeft opgedaan in een IS is... niet geheel op z'n plaats, lijkt mij?

@TS: succes met de zoektocht naar een geschikte IS. De gebruikte IS'en komen met de komst van de Generatie 3 modellen leuk los nu. Maar ook particulier kan je leuk slagen. Da's mijn ervaring tenminste. :rulez:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
euh... ik heb juist geen LS aanbevolen hoor... ik geef gewoon aan dat hij misschien dacht dat hij het "zweefgevoel" van een LS zou krijgen met een IS... vandaar dat ik een tip geef dat hij een LS kan rijden om zelf uit te vinden of hij dat zweefgevoel had verwacht in een IS. Nogmaals de IS is niet gemaakt om te zweven zoals de LS. Het is comfortabel maar je kunt er ook wat sportief mee omgaan...
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ja inderdaad! Het venijn zat 'm erin dat ik in jouw zin 1x IS heb gemist en dan lees je dit: ...als je wilt zoeven dan zul je een LS moeten hebben.. is meer "sportief" afgeveerd.... Die zin kon ik overigens ook al niet plaatsen, whaa.
Mijn fout. Scuzzie.

:hi:
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
zie deze topic nu pas :O


hier kan je alles wel vinden

http://www.clublexus.com/forums/is-seco ... hread.html


rammel bij start is een motor design fout ook wel camgear ratlle genoemd van de vtt
zijn recalls geweest in de usa maar na 20.000km komt het gewoon weer terug ligt ook aan de olieviscociteit die je gebruikt, vanaf 2011 werd het design aangepast na vele klachten vanover de hele wereld
verder volkomen onschuldig maar vervelend geluid
word per land verschillend onder garantie vervangen hier bijvoorbeeld een verse recall
http://www.lexus.co.nz/en/servicing-sup ... tion.html# uit new zealand
carbon build up meestal alleen in de usa
http://www.clublexus.com/forums/is-seco ... p-csp.html
kan eenvoudig verholpen worden door dit
http://www.clublexus.com/forums/is-seco ... iment.html
verder heeft elke auto wel wat ;)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik wil toch even reageren

- gerammel uit dashboard (niet schadelijk, wel vervelend en duur om te verhelpen)
Hube gaf al aan dat dit het center kapje is.

- navigatie unit die vastloopt: erg duur om te vervangen
Dit kan altijd voor komen

- waterpomp rond 100.000 km
Bij mij nog niet vervangen, en zit aan de multiriem en niet distributie ketting.

- rubbers bij voorruit die poreus worden of loslaten
Ligt ook aan klimaat en onderhoud, heb dit nooit gezien bij andere voertuigen.

- geratel bij de motor bij starten
Dit is idd een bekend kwaaltje, maar kan geen kwaad, vaak alleen bij korte ritjes.


- carbon built up (hoe vertaal ik dat?): onregelmatig lopen van de motor
Meer een USA probleem met lage octaan gehalte brandstof, en elk direct inject motor heeft dit probleem, vpower of bp ultimate tanken helpt. Of af en toe additieven gebruiken

- verlichting van de wijzers (snelheid, toeren) in het dashboard valt uit (niet schadelijk, maar ziet er wel erg lullig uit in zo?n premium auto)
Heb deze klacht ook in USA gezien, hier nog niet, maar de mijne heeft idd aardig wat branduren en heb dit prob niet

- vastzittende achterremmen
Weinig remmen en korte ritjes is het probleem bij alle auto's

- uitvallen stuurbekrachtiging: erg dure reparatie
Dit valt onder terugroepacties en zou kosteloos moeten zijn.


Over het algemeen wordt de auto als heel betrouwbaar gezien, maar als er wat mee is, dan lijkt het meteen erg duur te worden. Zo las ik over iemand die een nieuw uitlaatsysteem nodig had, dat alleen door Lexus kon worden geleverd en bijna 3000 dollar moest kosten, au.

Ik geef je gelijk, Japanse auto's en lexus zijn goed, maar de oem onderdelen zijn heel erg duur.

De achterdemper en tot aan middendemper is 1 geheel en kost idd zoals je zegt, maar ik kan me niet voorstellen dat deze zomaar lekt, ik heb de mijne een keer los gehad en het zag er roestvrij en zeer robuust uit.

Verder zijn de overige punten wel aangegeven, alles is kwestie van smaak en je kan net de verkeerde is250 hebben met slechte banden.

Test bij een dealer een andere nieuwere is250 voor als referentie, je bent niet verplicht om 1 van 35k te kopen. Maar proberen kan altijd.

Ik proef dat je idd meer comfort zoekt wat ik zeker kan begrijpen, misschien een gs? Als je comfort wilt waar lexus om bekend staat, dan moet je dit echt bij de LS zijn. Dit is een totaal ander klasse dan is/gs
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Dat van dat "leren" van de rijstijl, is dat bij de IS250 ook zo?

Ik heb namelijk het gevoel dat de mijne een beetje sneller hoogschakelt sinds een maand of zo.
Of kan dat aan winterbanden liggen?

Wel een beetje een onnodig iets naar mijn idee.
Ik probeer de auto te leren kennen, als de auto dan tegelijk mij probeert te leren kennen dan lopen we elkaar volledig mis :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat van dat "leren" van de rijstijl, is dat bij de IS250 ook zo?

Ja. Niet onnodig, de auto leert je 'doorsnee' rijstijl en zal het schakelprogramma erop aanpassen. Gunstig voor verbruik o.a. Power knop kun je gebruiken om altijd in een sportief programma te zitten (met uiteraard verhoogd verbruik).

Ben dus nu wel benieuwd wat de symbiose tussen jou en de auto oplevert! :razz:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nou.... ik merk wel dat mijn auto zich iets anders gedraagt.
Het verbruik is de laatste tijd ook niet slecht, zo ongeveer 8,4l/100km....

Misschien niet slecht, maar de auto gedraagt zich anders en ik was al bij de garage om te laten kijken of er iets mis was... :O
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat klopt, als je een tijdje rustig (lui) rijdt, dan wordt de auto slomer en reageert/schakelt minder fel. Dat is wat je ervaart vermoed ik. Je merkt bijvoorbeeld ook een verschil als je de boordcomputer een keer reset. Gewoon een dagje flink gassen in het standaard programma, dan wordt de respons vanzelf wat beter. Ik gebruik standje regulier voor de dagelijkse ritjes en als het 'noodzakelijk' is (overtake of fun) de ECT Powerknop.

Met andere woorden, als je de Powerknop gebruikt moet de auto je rijstijl verwante parameters overbruggen via een sportief programma en snel aanvoelen. Zoniet, dan is er wellicht iets anders aan de hand. Qua verbruik ziet het er netjes uit.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik merk meestal heel goed wanneer ik op de heenweg naar duitsland rij, dan merk ik dat de motor minder bij les is, maar op de terugweg merk je meestal wel dat deze toch heel anders reageert, want hij denkt dat ik dan toch wat meer van hem wil hebben, dus staat hij eerder paraat voor vermogen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Totaal verwarrend... een motor die elke keer weer anders reageert... dat verwacht je toch eigenlijk niet zo van een sportcoupe?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Past zich aan je rijgedrag aan. Wil je dat niet, dan kies je ECT Power voor optimale 'sportprestaties'. Fijn om een keus te hebben zou ik zeggen :D

Maar goed, we gaan wat teveel off-topic denk 'k.
 
Laatst bewerkt: