Aansluiten bypass-kabel op nieuwe radio

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Ik heb nu een nieuwe radio, een Pioneer F940BT, in mijn IS200 gezet. Hiervoor de overweging gemaakt om het met een bypass kabel te doen. Echter gaat het nu niet zo als verwacht.

Problemen:
* geen "acc" stand. radio staat altijd aan. Gaat pas uit als frontje eruit gaat.
* verklikker licht als contactslot in "lock" staat werkt niet meer.

Aansluitingen standaard DIN stekker:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Dit is de uiteinde van de bypass welke in de DIN stekker moet:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Zoals te zien missen er wat aansluitingen in de by-pass, namelijk oranje (verlichting?), blauw (antenne power), rood (constante +). Ik heb de rode en gele stekker van de DIN verbonden met een scotchblock en op de gele aansluiting van de bypass (staat "memory" op) gedaan. Tussen de gele en zwarte kabel staat 12v, ongeacht de stand van het contactslot.

Waar kan ik de geschakelde plus op aansluiten, zodat de radio uitgaat in de "lock" stand?
Zit de verklikker met een stekker of iets vast? Dat ik die waarschijnlijk vergeten ben, of heb ik iets onder in het dashboard gesloopt? (ik moest daar zijn om het snelheidssignaal en het achteruitrijsignaal vandaan te halen).
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
op de versterker zit een 16polige stekker (dat is de grootste)op positie 16 zit een grijze draad dat is de acc stand.
de gele en rode die je hebt doorverbonden zorgen ervoor dat de radio altijd blijft spelen zijn dus de geschakelde en gewone plus die je aan elkaar hebt gemaakt.
zet de rode (acc plus draad) op de grijze en hij gaat uit zodra je je contact uitzet.

bij de originele radiostekker aftakken kan ook pak hiervoor de grijze draad op positie 11 van de 20 polige radiostekker.

de oranje draad is inderdaad de draad voor de verlichting.
die kun je aansluiten op een willekeurige verlichtingsdraad bijvoorbeeld die van de stoelverwarming (kijk even welke spanning krijgt bij het aanzetten van je verlichting.

verklikkertje zal wellicht een dome zekering zijn die defect is.
werkt cv, binnenverlichting ed nog wel.
zit geen standaard zoemertje wat defect kan zijn gegaan door het aansluiten van draden voor je radio.
denk daarbij eerder aan een zekering (wellicht dus dome)

succes ermee
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Bedankt voor de info.

Ik had de gele en rode alleen aan elkaar gemaakt als noodoplossing. Toen de radio binnen was dan moest het hoe dan ook werken vond ik.

Ik zal kijken of ik de acc kan aftakken van de 16polige stekker. Het was best lastig om de bij de versterker in de buurt te manouvreren bij het gebrek aan ruimte. Ik kon maar net de versterker buiten het dashboard verplaatsen.

Aangaande verklikker: Bij de aftakken van de achteruitrijsignaal moest ik inderdaad bij het zekeringenkastje zijn, ik zal daar eens verder zoeken. Ik post mijn bevindingen wel weer.
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Beide problemen opgelost. Om te beginnen voor de zekerheid maar alle zekeringen aangedrukt en de verlichting weer testen, de verklikker werkt gewoon weer. Dus tijdens het rommelen in de buurt van de zekeringenkast eerder, zal ik wel iets los gemaakt hebben per ongeluk.

Over de radio:

Pin 11 op de 20-polige originele radiostekker geeft bij mij 12v op alle contactstanden, ook "lock".

Omdat ik het raar vond dat in de bypass stekker 2 gele draden in 1 pin zit, heb ik gekeken waar deze 2 draden in de originele stekker van de versterker terecht komen. De 2 gele draden splitsen zich op in de originele versterkerkabel in 2 verschillende pinnen. Deze 2 pinnen heb ik gemeten in verschillende contactstanden. E?n van de 2 pinnen was dus een geschakelde plus.
De bypass-stekker pakt dus van de originele versterkerkabel de constante en geschakelde plus en propt deze aan de DIN-zijde van de kabel in 1 pin.

De geschakelde plus heb ik doorgeknipt op de bypass kabel en verlengt met een grijze kabel. Deze grijze kabel op de rode kabel van de DIN stekker vast gemaakt. (deze rode kabel heb ik bij de stekker ook doorgeknipt, zodat ik ze aan elkaar kon solderen.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Degene met de krimpkous is dus de geschakelde plus. De krimpkous is het gevolg van te snel knippen, en dan erachter komen dat het de verkeerde kant van de kabel is. :(