accu dood

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
vandaag stond ik met een lege 12 volt accu en de lexus heeft mij laten staan.
welke accu moet ik kopen om mijn oude accu te vervangen ?????

alvast dank voor eventueel antwoord
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
welke lexus heb je en wat wil je besteden. via de autoshop bestellen in je regio of internet. Bij de dealer kan ook maar dan val je achterover van de prijs.
Op je huidige accu staat welke dit is met de juiste waarden. Ook belangrijk puntje; De afmetingen en dat de polen op de juiste plek zitten.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
De OEM accu is waarschijnlijk een dure Panasonic, deze kost ca. €400.-- Bosch maakt alternatieven voor nog niet de helft van dat geld. Even doorvragen bij de Lexus / Toyota dealer, ze verkopen het liefst natuurlijk de dure Panasonic. Mijn Lexus dealer wist meteen welke Bosch accu er in gaat, dus ze doen het vaker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
ik heb een varta van € 105 erin gezet , kon er ook een kopen voor € 80 maar ben maar voor de varta gegaan.
wel een dingetje wat je even moet weten is dat als de accu eruit is je de achterklep niet meer open krijgt als de boel dus spanningsvrij is.
ik heb de nieuwe accu dus via de achterbank moet plaatsen.
en bij varta past dat slangetje niet op dat ontluchtig gaatje dus heb ik die maar met 8 mm opgeboord. (5 mm diep)
en toen deed alles het weer :) (bovendien een klusje van niks 15min. eruit en 15min. erin) klaar.
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
ik vond het in de eerste instantie een vreemde plek voor een accu maar eigenlijk is deze plek ideaal.
geen kouwe oostewind en geen pekeltroep op de polen dus ook geen vieze gore en geoxideerde polen meer.
alles zag er als nieuw uit. mijn buurman kwam ook even kijken en zei deze accu is nieuw , maar hij was zo dood als een pier.
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8

hier kost hij 58 euro , ben ik weer genaaid g*d
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Ben bang dat je 1 belangrijk ding daarbij vergeet : het moet geschikt zijn voor het start/stop systeem. Dat maakt de accu een stuk duurder.
mvg,
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Het start-stopsysteem in een Lexus wordt niet door de 12V-accu aangestuurd maar door de HV-accu.
Het "start-stop systeem" wordt indirect wél aangestuurd (denk aan alle elektro) door de 12 volt accu, maar deze wordt continu opgeladen door de HV accu. Starten gaat ook via de HV accu. Dus de 12 volt accu blijft tijdens stilstand van de benzinemotor op spanning, alleen de HV accu loopt dan langzaam leeg.

In ieder geval, blij dat het opgelost is.
Trouwens je kunt de kofferbak openen met de sleutel, hoef je niet via de achterbank. (Geldt ook voor de bestuurdersdeur, die heeft ook een verborgen sleutelgat.)
 
Laatst bewerkt:

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8

Speciale accu?​

Moeten auto’s met een EBS-syteem en/of een start/stop-systeem uitgerust zijn met een specifieke accu? Ja, zeer zeker. Wanneer je een gewone accu in deze auto’s plaatst, dan is de kans groot dat de accu na 2 tot 6 maanden niet meer werkt.

Bosch heeft voor deze toepassing speciaal aangepaste accu’s ontwikkeld volgens twee technologieën: EFB & AGM.

Dit haal ik overigens van internet af
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113

Speciale accu?​

Moeten auto’s met een EBS-syteem en/of een start/stop-systeem uitgerust zijn met een specifieke accu? Ja, zeer zeker. Wanneer je een gewone accu in deze auto’s plaatst, dan is de kans groot dat de accu na 2 tot 6 maanden niet meer werkt.

Bosch heeft voor deze toepassing speciaal aangepaste accu’s ontwikkeld volgens twee technologieën: EFB & AGM.

Dit haal ik overigens van internet af
Maar.....
Je hebt het over een start/stop systeem waarbij de 12 volt accu langzaam leeg raakt als de motor uit staat. Bij een te lage spanning wordt de motor automatisch weer gestart om diep ontlading en niet meer kunnen starten te voorkomen.

Bij onze hybrides werkt dat niet op die manier, daar wordt de 12 volt accu "vol" gehouden door de HV accu en zal de auto pas starten als deze HV accu bijna leeg is.
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
Dus als ik het goed begrijp allemaal met mijn boerenhersentjes.
De 12volt accu wordt alleen belast om de elektronica te mannagen. ? (zoals ik hierboven heb gelezen)
De HV accu doet het start stop gedeelte en kan deze belasting aan (Frank2b)?
Ik begrijp hieruit het verschil tussen de lexus en bijv een auto met ook start stop systeem maar geen hybride dus zonder HV accu. (dan dure accu)
Als dat zo is kan je elke flubber de kutskie accu van de lidl erin doen maar dan snap ik niet de torenhoge prijzen van lexus.

Als mijn interpetatie klopt ben ik een stukje wijzer geworden en bedankt voor de reacties allemaal.

Verder wil ik zeggen dat ik de ct200h een geweldige auto vind en wel zo geweldig dat ik wel een nieuwere wil kopen. (iets van rond de € 18000)
Maar dan wel een met Mark Levinson geluid , sjee klinkt echt goed.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Ja klopt, de hybride HV accu wordt voor drie dingen gebruikt:
Auto aandrijven. (rijden)​
De AC compressor aandrijven.​
De 12 volt accu opladen.​
De 12 volt accu wordt voor de rest gebruikt zoals in een conventionele auto.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Er is een reden dat Toyota/Lexus in de meeste van haar hybriden een kleine 12V accu monteert. Deze accu heeft maar één doel: de boel op spanning houden als de auto is uitgeschakeld. Zodra de wagen in Ready-mode is kun je de accu demonteren. Die wordt dan niet meer gebruikt. Ook niet voor het start-stop-systeem. Alle 12V-spanning wordt door de HV-accu geleverd. De enige reden om de accu te laten zitten dan is omdat-ie ook opgeladen moet worden. ;) En het ding steeds maar weer demonteren is ook een hele toer uiteraard. :p

In de GS zat tot mijn verwondering een enorme Panasonic-accu. Echt een joekel van een ding. Die is vervangen door de Lexus-dealer onder BOVAG-garantie, maar dan wel voor een standaard 12V accuutje. :unsure: En warempel, die doet het nu alweer vier jaar helemaal dikke prima .... :)
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Ik geloof je zonder twijfel Frank , en het alarm?
Mijn gewone accu was na 4 jaar in slechte staat bevonden bij hybrid&elements check , rijd er na een jaar nog steeds zonder problemen mee.
Met alarm , maar staat nooit langer dan 3 dagen stil.
mvg
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb idd alarm klasse 3 én een marterverjager. Beiden lijken te werken: de auto is nog niet gestolen én ik heb nog geen (nieuwe) marterschade in de motorruimte.
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
ik heb geen marterverjager , vorige eigenaar woont in sittard .
als iemand zo een motorklep bekleding te koop weet hoor ik het graag.
bij lexus € 291
 

Bijlagen

  • 20211119_142813.jpg
    20211119_142813.jpg
    3,4 MB · Weergaven: 50

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
nu we het toch even over accu,s hebben , is er iemand op dit forum met een lexus ct200h die de HV accu (zeg maar die dure) heeft moeten vervangen. ???
daar ben ik nml. een beetje bang voor en wil daarom een iets nieuwere ct200h kopen.
of moet ik me voorlopig nog even geen zorgen maken. ?????