Accu IS250 2009

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Hallo,

Ik ben aan de beurt om mijn accu te vervangen. Hij heeft veel moeite met de kou en ik vervang hem liever preventief. Ik kan echter nergens in het boekje vinden welke accu er in past/hoort. Momenteel zit er een Lucas in van het type 57024. Dit is 12V 68Ah en een startcapaciteit van 550 CCA.

De accu die ik wil bestellen is een Bosch S4 027. Dit is 12V 70Ah en een startcapaciteit van 630 CCA.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en weet ook niet waar ik de standaardgegevens kan vinden betreffende een passende accu.
Heeft iemand deze misschien voorhanden?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Ik zou ff nameten of de Bosch S4 027 past, want logischerwijs is die iets groter. En of de oriëntatie van de plus en min hetzelfde is als de huidige accu.
Als dat allemaal klopt kan de Bosch prima.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
De huidige accu zit er nu zo in als op de foto.
De + en - pool zitten dus hetzelfde.
De afmetingen komen ook overeen.
Ik lees alleen op andere fora dat een Bosch s4 026 beter zou moeten passen omdat de polen dan andersom zitten. Ze hebben bij mij dan ooit de bekabeling aangepast want met de polen andersom past dat nooit. Op die fora schrijft men juist dat de 027 dus niet zou moeten passen.
Erg verwarrend....
IMG_20221221_194056.jpg
IMG_20221221_194044.jpg
IMG_20221221_193959.jpg
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Als ik die foto’s zie met die accu klemmen dan mag je die wel eens ontroesten.

Ter info: als ik met vorst een week de auto niet gebruik, start ie bijna niet. Als ik in de lente/zomer/herfst de auto drie weken niet gebruik, start ie zonder problemen. Zonder Corona had ik dit niet geweten. Bij vorst leg ik de auto preventief aan de druppellader na 5 tot 6 dagen als ik weet dat ik ‘m binnenkort nodig heb. Naast keyless entry, is het alarm ook altijd actief en een anti-marter kastje.

Als jouw auto na een week vorst moeilijk start, maak dan eerst die accuklemmen maar eens goed schoon en vraag jezelf af of een druppellader misschien soelaas biedt. Maar dit zeg ik zonder te weten of je je auto dagelijks op langere ritten gebruikt. Doe je dat namelijk wel en je auto start moeilijk, dan is ie wel toe aan een nieuwe.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Als ik die foto’s zie met die accu klemmen dan mag je die wel eens ontroesten.

Ter info: als ik met vorst een week de auto niet gebruik, start ie bijna niet. Als ik in de lente/zomer/herfst de auto drie weken niet gebruik, start ie zonder problemen. Zonder Corona had ik dit niet geweten. Bij vorst leg ik de auto preventief aan de druppellader na 5 tot 6 dagen als ik weet dat ik ‘m binnenkort nodig heb. Naast keyless entry, is het alarm ook altijd actief en een anti-marter kastje.

Als jouw auto na een week vorst moeilijk start, maak dan eerst die accuklemmen maar eens goed schoon en vraag jezelf af of een druppellader misschien soelaas biedt. Maar dit zeg ik zonder te weten of je je auto dagelijks op langere ritten gebruikt. Doe je dat namelijk wel en je auto start moeilijk, dan is ie wel toe aan een nieuwe.
Die klemmen heb ik gezien en zo maar gelaten. Ik wist dat er een nieuwe accu aan zat te komen. Ik gebruik de auto nu momenteel dagelijks en rijdt dan minimaal 30km.
De accu is echt op zijn eind.
Vorige week per ongeluk nog geen 5 minuten laten staan met brandende verlichting en zonder draaiende motor. Moest even snel bij iemand afgeven en toen startte ze al niet meer....
De rek is eruit.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Even langs de autoshop, door laten meten en dar komt wel uit of hij aan eind van zijn latijn is. Kunnen dan op kenteken kijken wat past en eventueel bestellen, mits niet op voorraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Nu heb ik vandaag gekeken hoe de accu eruit moet maar er zit een kunstof deel omheen welke ik niet zo los krijg. Ik heb het rood gemaakt op de foto. Aan de + kant zit er geen beweging in...
Zie ik iets over het hoofd?
Ik wil overigens de accu vervangen zonder de spanning eraf te halen want ik heb geen zin om alles weer opnieuw in te moeten stellen.
Ik zet de acculader op de klemmen alvorens deze van de polen te haken. Dit werkt prima en de boordspanning blijft dan behouden. Sommige doen het met een 9V batterij maar aangezien de accu 12V is ga ik daar niet mee klooien.
 

Bijlagen

  • IMG_20221224_155911.jpg
    IMG_20221224_155911.jpg
    4 MB · Weergaven: 57
  • IMG_20221224_155716.jpg
    IMG_20221224_155716.jpg
    4,6 MB · Weergaven: 62

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Volgens mij is dat gewoon een losse beschermkap die, als de beugel die de accu klemt, eraf is, compleet met accu eruit komt. Misschien heeft de vorige eigenaar deze met dubbelzijdig tape aan de accu bevestigd omdat die accu qua formaat misschien niet klopte en het zo heeft opgelost.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik kan het me niet goed meer herinneren maar volgens mij is dat inderdaad een plastic beschermkap. Ik heb vooraf filmpjes op YouTube bekeken en dat hielp wel, al kwam ik er al snel achter dat we in Europa een stekker op die plastic beschermkap hebben zitten. Ik zat te klooien met die beugel die over de accu heen gaat en heb de accu er wel 3 of 4 keer uitgehaald om die beugel uiteindelijk goed te krijgen 😅.

Dat opnieuw instellen viel wel mee, als je een navigatie systeem hebt kun je vooraf een gebruikersprofiel kiezen om je instellingen in op te slaan. Na wisselen laad je die instellingen weer en is alles wat je bedient via het navigatiescherm weer zoals het was. Dan hoef je daarna alleen nog maar de ramen in te leren, die voorkeurinstellingen voor de toerenteller en km-teller (AFS) en eventueel de stoelen en spiegels met geheugen.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Vandaag heb ik de accu vervangen en ook meteen de luchtmassameter schoongemaakt en het luchtfilter vervangen.
Er zijn een aantal stekkers los geweest en nu blijft het lampje van het motormanagement en de traction control branden.
Ik meen dat ik dit al een keer eerder heb gehad na het reinigen van de LMM maar ik weet het niet meer zeker. Hij is toen vanzelf uit gegaan.
De auto loopt verder prima en ik merk niets...
Iemand een idee?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.118
4
828
113
Vandaag heb ik de accu vervangen en ook meteen de luchtmassameter schoongemaakt en het luchtfilter vervangen.
Er zijn een aantal stekkers los geweest en nu blijft het lampje van het motormanagement en de traction control branden.
Ik meen dat ik dit al een keer eerder heb gehad na het reinigen van de LMM maar ik weet het niet meer zeker. Hij is toen vanzelf uit gegaan.
De auto loopt verder prima en ik merk niets...
Iemand een idee?
Die lampjes zeggen niets, dat is alleen maar een melding dat er "iets" niet klopt. de zult de auto daarvoor toch uit moeten lezen.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Inmiddels even de stekker van de LMM los getrokken en weer ingestoken en de melding is weg.
Ik heb hem uitgelezen met de OBD en daar gaf hij ook de MAF sensor als oorzaak.
Hopelijk is het zo opgelost.
De lampjes zijn vanzelf uitgegaan en de melding heb ik verwijderd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Higgie