Accu wéér plat, tips voor lader gezocht.

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
993
550
93
Het is weer zo ver: temperatuur is een tijdje een beetje laag, afgelopen maandag voor het laatst gereden en nu is de 12v accu weer te slap om te kunnen starten.

Wie heeft er ervaring met een kwalitatief goede jumper/lader/druppellader specifiek voor Lexus hybrides? En weet daarbij of het uitmaakt of je een AGM of reguliere accu hebt.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: robtp09
In principe mag je elke accu boosten BEHALVE Lithium, maar die komen in auto's in principe niet voor als start accu.
Goedkope boosters van bijv de Aldi of Lidl zijn voor €40-50 te koop en schijnen het best wel te doen, wel is aan te raden een versie van minstens 1000A of nog liever hoger te nemen.
De start boosters van NOCO zijn duurder, maar dan heb je redelijk professioneel spul, prijzen vanaf ca. €100
Ik meen dat de ANWB wegenwacht tegenwoordig de NOCO GB150 3000A gebruikt, dan heb je een professionele, maar daar hangt ook een prijskaartje aan: +€300 en voor de incidentele gebruiker wellicht beetje overkill, ik denk dat je met een GB 40 of GB 50 ook goed uit de voeten komt.

En bekijk dit filmpje, wanneer de accu helemaal leeg is (en dan dus ook bijna zeker vrijwel kapot), dan werkt de NOCO eerst niet omdat die dan geen accu detecteert, via de override knop kan je die meting dan overslaan en werkt toch.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Die NOCO heeft @Arbitrator niet nodig, hij heeft een hybride, dus géén startmotor. Eentje van de Lidl is prima.
Maar...... @Arbitrator , jouw auto is alweer 8 jaar oud, misschien tijd voor een nieuwe accu? Ik moest mijn accu vervangen bij 9 jaar..
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Trouwens: bij de nieuwste hybrids hoor je tegenwoordig veel dat de accessoire accu (is geen echte start accu meer) zo klein is dat de auto na 1-2 weken stil staan soms al niet meer wil starten, maar heeft de GS nog niet en zou bij een GS toch niet moeten gebeuren.
Ik denk dat je accu dan op sterven na dood is en je best een goede kwaliteit nieuwe zal moeten aanschaffen.
(tenzij je ergens een lekstroom hebt die de accu leeg trekt)
 
Laatst bewerkt:
Trouwens: bij de nieuwste hybrids hoor je tegenwoordig veel dat de start accu zo klein is dat die na 1-2 weken stil staan soms al niet meer start, maar dat zou bij een GS toch niet moeten gebeuren.
Ik denk dat je accu dan op sterven na dood is en je best een goede kwaliteit nieuwe zal moeten aanschaffen.
(tenzij je ergens een lekstroom hebt die de accu leeg trekt)
De accu van de GS is inderdaad zo klein dat hij na 2 weken stilstaan gegarandeerd plat is.

@Higgie je hebt gelijk, de maximale capaciteit is al niet meer zo best (paar jaar geleden laten doormeten) echter, ik probeer vervanging zo lang mogelijk uit te stellen want die dingen zijn nieuw vrij duur en vanwege de hele specifieke dimensies is het mij nog niet gelukt om een geschikte aftermarket accu te vinden.
 
De accu van de GS is inderdaad zo klein dat hij na 2 weken stilstaan gegarandeerd plat is.
Dat zou niet moeten..
Bij mijn RX heb ik nergens last van.
Ik kan mij niet voorstellen dat de accu van de wat oudere GS kleiner is, denk toch echt dat je accu aan het einde is en dat is ook niet vreemd als het nog de originele 7- 8 j oude zou zijn
 
Dat zou niet moeten..
Bij mijn RX heb ik nergens last van.
Ik kan mij niet voorstellen dat de accu van de wat oudere GS kleiner is, denk toch echt dat je accu aan het einde is en dat is ook niet vreemd als het nog de originele 7- 8 j oude zou zijn
Wat is het langst aantal dagen dat jouw RX stilgestaan heeft zonder dat de accu te zwak was om te starten? Ik heb mijn GS sinds 2019 en bij alle Toyota/Lexus hybrides die ik tot nu toe gehad heb was 2 misschien 2,5e week echt wel de max.
 
Wat is het langst aantal dagen dat jouw RX stilgestaan heeft zonder dat de accu te zwak was om te starten? Ik heb mijn GS sinds 2019 en bij alle Toyota/Lexus hybrides die ik tot nu toe gehad heb was 2 misschien 2,5e week echt wel de max.
Weet ik niet precies, maar omdat ik meerdere auto's heb, 1,5-2 weken zeker wel enkele keren
 
Ik zie in de handleiding dat in mijn RX een accu van 60 Ah of meer en een startkracht (CCA) van 460 A of meer zou moeten zitten, dat is een redelijk normaal formaat, zeker niet klein.
Die moet normaal gesproken makkelijk enkele weken stilstand kunnen hebben, TENZIJ ergens een lekstroom hebt, of een Klasse 4 of 5 alarmsysteem met meldkamer/ voertuig volg systeem hebt wat geactiveerd is, dat verbruikt serieus stroom en dan is de accu idd vaak wel in 2 weken leeg