Jump starter gezocht! En wel hierom……

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lexy
  • Startdatum Startdatum
Ok! Je bedoelde de handleiding van Lexus. ;)
Ik weet niet of de Noco alleen tot max 5 amp laad?
 
Ik heb de Noco Genius 5A gekocht met accuconnector en verlengkabel, heb 'm nog niet ontvangen maar ga ervan uit dat de lader op 5 Ah continu zal laden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy
Vroeger moest je bij accu's regelmatig het vloeistofniveau in de cellen controleren en bijvullen met gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water. Het verdwenen water was dan door elektrolyse veranderd in zuurstof en waterstof. Maar ik heb de laatste jaren alleen maar accu's gezien die helemaal gesloten zijn en waarbij je nooit water hoeft bij te vullen. Het lijkt me dat er dan ook geen waterstof kan verdwijnen. Dit alles natuurlijk in normale omstandigheden waarbij er niet teveel geladen wordt.

Het loskoppelen van de min pool wordt denk ik geadviseerd om te voorkomen dat je vonken trekt als je per ongeluk even een sluiting naar massa maakt bij het aansluiten van de kabel aan de plus pool. De vonken die je dan krijgt kunnen het waterstof ontsteken, als dat er is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raine en Bobusa
Vroeger moest je bij accu's regelmatig het vloeistofniveau in de cellen controleren en bijvullen met gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water. Het verdwenen water was dan door elektrolyse veranderd in zuurstof en waterstof. Maar ik heb de laatste jaren alleen maar accu's gezien die helemaal gesloten zijn en waarbij je nooit water hoeft bij te vullen. Het lijkt me dat er dan ook geen waterstof kan verdwijnen. Dit alles natuurlijk in normale omstandigheden waarbij er niet teveel geladen wordt.

Het loskoppelen van de min pool wordt denk ik geadviseerd om te voorkomen dat je vonken trekt als je per ongeluk even een sluiting naar massa maakt bij het aansluiten van de kabel aan de plus pool. De vonken die je dan krijgt kunnen het waterstof ontsteken, als dat er is.
Net de handleiding van de Noco Genius 5 gelezen ( ja, ja, RTFM) en niets te vinden over het loskoppelen van de min pool. Zal dus geen probleem zijn.
 
En we zijn drie maanden verder.... Ik had iets geschreven over de Lidl powerbank, en wel hier.
Voor wie mijn technogebrabbel niet wilt lezen, de powerbank is ca. 14% capaciteit verloren in mijn niet wetenschappelijke testje, mijn advies is om minimaal iedere 6 maanden het ding aan de lader te hangen. Overigens lagen ze weer bij de Lidl in de winkel van de week.

Zojuist uit de kofferbak gehaald, de powerbank. Temperatuur is ca. 7 graden, de klemspanning is zoals je ziet 13.25 volt.

13.25 V.jpg


Na een klein uurtje was de powerbank weer vol, er ging in totaal 6.7 Watt in. De maximale laadstroom was 1.8 Ampère bij 5Volt.

Vermogen 6.7W na 3 maanden.jpg


Nu is de klemspanning weer zo'n 13.5 Volt, ruim voldoende om de auto te starten of op "ready" te krijgen.

13.51 V.jpg
 
Ik had mezelf al voorgenomen om dit ca iedere 3 maanden te doen, vorige maand nog gedaan!
note: de hond schrok zich rot van de compressor toen ik die uitprobeerde :D
 
Ik heb in mijn agenda staan dat ik elke 2 mnd controleer en evt oplaad. En nu het kouder wordt leg ik hem binnen in huis.
Ga ik van huis neem ik toch effe mee voor de zekere geit.
 
Elke accu (jumpstarter of niet) dient elke paar maanden (meestal wordt 2-3 mnd aangegeven) te worden bijgeladen ivm periodiek lading verlies.

De explosiegevaar waarschuwing en het demonteren van de negatieve pool is gewoon een aansprakelijkheidsuitsluiting zodat ze ook in dat ene geval van de 100.000+ gebruikers als er eens iets zou gebeuren, aansprakelijkheid gelijk kunnen afwijzen.

Vrijwel alle moderne accu's zijn gesloten en bestaat een dergelijk gevaar van gasvorming eigenlijk helemaal niet.
De iets oudere accu versies hebben -wanneer deze in de kofferbak of binnen de auto gemonteerd- een ventilatieslangetje naar buiten.

Maximale toegestane laadspanning van 5A is ook weer zo'n zekerheid dingetje, elke (goede) elektronisch geregelde lader (zoals een druppel lader) zal de laadstroom regelen afhankelijk van de lading van de accu, kan niet overladen tenzij er iets defect is aan de lader, maar dat kan ook bij een lader van 5A of minder

Overladen kan alleen gebeuren bij hele ouderwetse zware snelladers die vol staan te pompen op maximale stroom, die zie je eigenlijk niet meer, dus niet bij een druppellader, ook niet wanneer die bijv max 10A kan laden, want die zal dat niet doen wanneer de accu dat niet vraagt of wanneer de accu klein is en dat niet aan kan (10A laden kan dan bijv kort wel gebeuren bij hele lege grote zware accu, maar regelt al snel terug)
 
Ja, die heb ik ook. Had 'm eerst in de achterbak , maar nu los in het armsteunvak tussen de voorstoelen. Doet het goed (iemand pechhulp geboden}.
Mijn vorige CT ,IS en huidige UX hebben nog nooit met lege 12V accu gestaan, al beweerde de dealer dat alle 3 de accu's in matige staat waren bij jrl-beurten. Laat de wagen dan ook nooit dagenlang ongebruikt staan.

mvg,
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en Dirk_S
Ik heb zojuist deze van de Lidl aangeschaft, is nu in de winkel te koop voor 5 tientjes.

Bekijk bijlage 182217

De totale afstand tussen de zwarte en rode klem lijkt wat aan de korte kant om onder motorkap te afstand tussen de zekeringskast en het punt bij de motor te
overbruggen. Lukt dat in jouw LS wel? Of sluit je direct aan op de 12v accu?. Ik zal even de afstand meten onder de motorkap van de week.

1737359250705.png
 
Ik zou de jumpstarter direkt aan de accu in de kofferbak hangen. Dat gaat altijd.
Helaas ben ik er vanochtend achter gekomen dat bovenstaande niet klopt. Mijn auto wilde niet starten dus de Lidl starthulp op de accupolen aangesloten, en toen gebeurde er nog steeds niets. Blijkbaar werkt het alleen als de accu een klein beetje te zwak is en niet als de accu echt niet goed meer is, zoals vermoedelijk bij mij het geval is.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en Arbitrator
Helaas ben ik er vanochtend achter gekomen dat bovenstaande niet klopt. Mijn auto wilde niet starten dus de Lidl starthulp op de accupolen aangesloten, en toen gebeurde er nog steeds niets. Blijkbaar werkt het alleen als de accu een klein beetje te zwak is en niet als de accu echt niet goed meer is, zoals vermoedelijk bij mij het geval is.

Jarno
Vervelend voor je Jarno! En dat is bijzonder (en misschien ook niet). Het zal afhankelijk zijn van de hoeveelheid ampere de jumpstarter kan afgeven. Dus deze moet ook niet te licht zijn.

Mijn NOCO Genius GB40 heeft een override boost functie als de accu (bijna) helemaal leeg is, ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar dat is wel een prettige bijkomstigheid mocht de accu heel zwak zijn (onder de 2 volt).
1737372070057.png
 

Bijlagen

Helaas ben ik er vanochtend achter gekomen dat bovenstaande niet klopt. Mijn auto wilde niet starten dus de Lidl starthulp op de accupolen aangesloten, en toen gebeurde er nog steeds niets. Blijkbaar werkt het alleen als de accu een klein beetje te zwak is en niet als de accu echt niet goed meer is, zoals vermoedelijk bij mij het geval is.

Jarno
Ik zou ook eens kijken wat de spanning van de accu is (met een universeelmeter van de Action, laatst gezien voor 5 euro) en er dan ook een uurtje ofzo er een klassieke acculader (5A laden) aanhangen en kijken wat er dan met de accuspanning gebeurt.
Als de spanning echt nul blijft dan zit er denk ik niets anders op dan er een nieuwe accu inzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en Bobusa
@snorlax Het is niet de eerste keer dat het gebeurt. Toen ik de auto ging ophalen in Limburg was ik van plan er gelijk een stukje mee door te rijden naar Duitsland en daar te tanken en inkopen te doen, maar toen wilde hij bij het autobedrijf ook niet starten. Er werd gezegd dat hij bij het schoonmaken een tijd op ACC had gestaan. Goed, kan gebeuren, dus hij werd aan de lader gehangen en ik kreeg een leenauto om even naar Duitsland te gaan zodat ik in elk geval inkopen kon doen. Later had ik hem bij het inbouwen van de dashcam ook een tijdje (10-15 minuten) op ACC staan met hetzelfde gevolg. En nu dus vanochtend na een koude nacht. Het is voor mij wel duidelijk dat de accu niet goed meer is en het autobedrijf is het met me eens: ik kan bij Lexus Rotterdam een nieuwe accu gaan halen en de rekening gaat naar het autobedrijf, heel netjes geregeld dus.

Update: ik heb het net nog een keer geprobeerd maar nu met de starthulp op het aansluitpunt onder de motorkap: geen verschil. Het viel me wel op dat er al krassen op dat aansluitpunt zaten dus het is al eens eerder gebruikt. Overigens ben ik wel teleurgesteld in die starthulp, op het moment dat je hem nodig hebt blijk je er niets aan te hebben.

Jarno
 
Laatst bewerkt:
en het autobedrijf is het met me eens: ik kan bij Lexus Rotterdam een nieuwe accu gaan halen en de rekening gaat naar het autobedrijf, heel netjes geregeld dus.

Jarno
Goed om te lezen dat er klantvriendelijke garages zijn die handelen zoals het hoort.
Hopelijk is het vervangen van de accu het probleem echt opgelost en niet dat er ergens stroom wegstroomt🤞(y)