Jump starter gezocht! En wel hierom……

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lexy
  • Startdatum Startdatum
Ik heb hem achter de bijrijder stoel liggen (in een opbergboxje). Tja en waarom niet achterin zou kunnen? Als je zo’n aanrijding krijgt dat je problemen zou krijgen met een jumpstarter, zou ik me eerder onprettig voelen bij de HV batterij.
Maar dat is gewoon gevoelsmatig. In het dashbord kastje zou ik zelf nooit doen. Heb ik mensen achterin zitten en het ligt in de weg, dan effe achterin leggen.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me erg handig!

Maar even een vraag aan een techneut hier op het forum: is deze ook "gewoon" bruikbaar om de 12v accu bij te laden als die (te) leeg is?

En ik vraag mij af of die kabels wel lang genoeg zijn (17,5 cm), zal straks even kijken onder de motorkap naar de aansluitpunten.
De jumpstarter is 44.8 Wh, een "normale" accu is (12 x 60 Ah =) 720 Wh, dus je kunt nauwelijks bijladen, is echt bedoelt om de accu voldoende power te geven om de auto te starten bij lege accu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Oké, dank voor je antwoord.
Maar zit er genoeg puf in om de auto op "ready" te krijgen om zo het hybride systeem te kunnen laten starten?

Mijn vorige Lexus had accu-problemen (vervangen onder garantie) en kwam daardoor moeilijk door de opstartprocedure heen, vooral als het koud was.

Voldoet die powerbank dan in dat soort omstandigheden?
Immers, als de auto gestart is kun je weer rijden en laad de accu wel weer.
 
En ik vraag mij af of die kabels wel lang genoeg zijn (17,5 cm), zal straks even kijken onder de motorkap naar de aansluitpunten.
Daar ben ik ook benieuwd naar, lijkt me beetje aan de korte kant. Maar ik zie dat de meeste jumpstarters van die korte kebeltjes hebben, ze gaan er van uit dat je de jumpstarter direct op de accu aansluit blijkbaar.
Vanmiddag komt ie hier binnen, als het een keer droog wordt ga ik het eens bekijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexus4me
Maar zit er genoeg puf in om de auto op "ready" te krijgen om zo het hybride systeem te kunnen laten starten?

Mijn vorige Lexus had accu-problemen (vervangen onder garantie) en kwam daardoor moeilijk door de opstartprocedure heen, vooral als het koud was.

Voldoet die powerbank dan in dat soort omstandigheden?
Immers, als de auto gestart is kun je weer rijden en laad de accu wel weer.
Met mijn begrip van het hybride systeem van Toyota/Lexus zit er ruim voldoende puf in om de auto op “ready” te krijgen. Je 12V accu hoeft niet het startvermogen te leveren om een startmotor te laten draaien die een motorblok kortstondig aandrijft voor de start. Na het drukken op de startknop voert het hybride systeem een aantal veiligheidscontroles uit, waar de belangrijkste het openen en sluiten van een paar relais zijn. Er zal vast nog wat gebeuren maar veel vermogen heeft je 12V accu niet nodig daarvoor. Die jumpstarter is in staat om kortstondig het vermogen te leveren voor een startmotor van een lichte motor. Ik denk dat ik mijn MX-5 er ook mee kan starten als dat nodig is.

Om het wat in perspectief te zetten: ik denk dat ik zeker 1x mijn MX-5 hiermee kan starten en dan op moet laden, maar misschien wel meer dan 10x een Toyota/Lexus hybride voordat de jumpstarter opgeladen moet worden.

disclaimer: met mijn begrip van het hybride systeem :sneaky:
 
Met mijn begrip van het hybride systeem van Toyota/Lexus zit er ruim voldoende puf in om de auto op “ready” te krijgen. Je 12V accu hoeft niet het startvermogen te leveren om een startmotor te laten draaien die een motorblok kortstondig aandrijft voor de start. Na het drukken op de startknop voert het hybride systeem een aantal veiligheidscontroles uit, waar de belangrijkste het openen en sluiten van een paar relais zijn. Er zal vast nog wat gebeuren maar veel vermogen heeft je 12V accu niet nodig daarvoor. Die jumpstarter is in staat om kortstondig het vermogen te leveren voor een startmotor van een lichte motor. Ik denk dat ik mijn MX-5 er ook mee kan starten als dat nodig is.

Om het wat in perspectief te zetten: ik denk dat ik zeker 1x mijn MX-5 hiermee kan starten en dan op moet laden, maar misschien wel meer dan 10x een Toyota/Lexus hybride voordat de jumpstarter opgeladen moet worden.

disclaimer: met mijn begrip van het hybride systeem :sneaky:
Ik kan maar één ding toevoegen: @D43m0n = wijs
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n
Daar ben ik ook benieuwd naar, lijkt me beetje aan de korte kant. Maar ik zie dat de meeste jumpstarters van die korte kebeltjes hebben, ze gaan er van uit dat je de jumpstarter direct op de accu aansluit blijkbaar.
Vanmiddag komt ie hier binnen, als het een keer droog wordt ga ik het eens bekijken.
Voor de massa/plus aansluiting gebruik ik de bout kop op de veerpoot. Dan zijn de kabeltjes lang genoeg.
Er gaan welles/nietes discussies rond om hem niet op een bevestiging van de ECU te zetten, dan zou schade kunnen ontstaan. Dus het zekere voor het onzekere.
 
In het instructieboekje zou moeten staan waar je een hulpaccu/startkabels zou moeten aansluiten. Direct bij een ECU lijkt me niet verstandig omdat er waarschijnlijk geen zekering tussen zit.
 
Klopt! Alleen is de afstand tussen de plus en de massa aansluiting in de NX ca 80 cm. Dat gaan de reguliere kabeltjes niet redden. Ik sluit de massa aan op die bout van de veerpoot, zie blauwe cirkel. Ook de druppellader.
 

Bijlagen

  • D224CB3C-AD8A-49ED-8F02-AB009A65FEA8.jpeg
    D224CB3C-AD8A-49ED-8F02-AB009A65FEA8.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 68
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en D43m0n
Is het trouwens veilig om zo'n jumpstarter achterin je auto te hebben liggen, in geval van een aanrijding?

Zit net even na te denken over een jumpstarter, maar krijg je de kofferbak überhaupt nog wel open met een lege accu?
 
Klopt! Alleen is de afstand tussen de plus en de massa aansluiting in de NX ca 80 cm. Dat gaan de reguliere kabeltjes niet redden. Ik sluit de massa aan op die bout van de veerpoot, zie blauwe cirkel. Ook de druppellader.

Waardevolle tip, dank!
 
Nou, net even gecheckt.
Geen sleutelgat te zien in de achterklep.
(GS300h)

En onder het dashboard zit een knop daarvoor die op stroom werkt.
in je boekje staat waar het sleutelgat zit in het kofferdeksel en bestuurdersdeur (daarvoor moet je een kapje verwijderen dacht ik.) Bij mij zit deze naast de rubberen knop om de kofferbak te openen. Je moet bijna op de grond gaan liggen om het sleutelgat te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Dank, beiden.
Het “fijne” van een handleiding is dat dit letterlijk ruim 400 bladzijden verderop staat dan de rest van hoe een kofferbak te openen.
:)
 
Ik heb bij de kofferbak van de NX 350h (nog) geen sleutelgat kunnen ontdekken. Waarschijnlijk gaat Lexus ervan uit dat je de kofferbak bij een SUV via de achterbank kunt benaderen.