Jump starter gezocht! En wel hierom……

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lexy
  • Startdatum Startdatum
Ok! Je bedoelde de handleiding van Lexus. ;)
Ik weet niet of de Noco alleen tot max 5 amp laad?
 
Ik heb de Noco Genius 5A gekocht met accuconnector en verlengkabel, heb 'm nog niet ontvangen maar ga ervan uit dat de lader op 5 Ah continu zal laden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy
Vroeger moest je bij accu's regelmatig het vloeistofniveau in de cellen controleren en bijvullen met gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water. Het verdwenen water was dan door elektrolyse veranderd in zuurstof en waterstof. Maar ik heb de laatste jaren alleen maar accu's gezien die helemaal gesloten zijn en waarbij je nooit water hoeft bij te vullen. Het lijkt me dat er dan ook geen waterstof kan verdwijnen. Dit alles natuurlijk in normale omstandigheden waarbij er niet teveel geladen wordt.

Het loskoppelen van de min pool wordt denk ik geadviseerd om te voorkomen dat je vonken trekt als je per ongeluk even een sluiting naar massa maakt bij het aansluiten van de kabel aan de plus pool. De vonken die je dan krijgt kunnen het waterstof ontsteken, als dat er is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raine en Bobusa
Vroeger moest je bij accu's regelmatig het vloeistofniveau in de cellen controleren en bijvullen met gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water. Het verdwenen water was dan door elektrolyse veranderd in zuurstof en waterstof. Maar ik heb de laatste jaren alleen maar accu's gezien die helemaal gesloten zijn en waarbij je nooit water hoeft bij te vullen. Het lijkt me dat er dan ook geen waterstof kan verdwijnen. Dit alles natuurlijk in normale omstandigheden waarbij er niet teveel geladen wordt.

Het loskoppelen van de min pool wordt denk ik geadviseerd om te voorkomen dat je vonken trekt als je per ongeluk even een sluiting naar massa maakt bij het aansluiten van de kabel aan de plus pool. De vonken die je dan krijgt kunnen het waterstof ontsteken, als dat er is.
Net de handleiding van de Noco Genius 5 gelezen ( ja, ja, RTFM) en niets te vinden over het loskoppelen van de min pool. Zal dus geen probleem zijn.
 
En we zijn drie maanden verder.... Ik had iets geschreven over de Lidl powerbank, en wel hier.
Voor wie mijn technogebrabbel niet wilt lezen, de powerbank is ca. 14% capaciteit verloren in mijn niet wetenschappelijke testje, mijn advies is om minimaal iedere 6 maanden het ding aan de lader te hangen. Overigens lagen ze weer bij de Lidl in de winkel van de week.

Zojuist uit de kofferbak gehaald, de powerbank. Temperatuur is ca. 7 graden, de klemspanning is zoals je ziet 13.25 volt.

13.25 V.jpg


Na een klein uurtje was de powerbank weer vol, er ging in totaal 6.7 Watt in. De maximale laadstroom was 1.8 Ampère bij 5Volt.

Vermogen 6.7W na 3 maanden.jpg


Nu is de klemspanning weer zo'n 13.5 Volt, ruim voldoende om de auto te starten of op "ready" te krijgen.

13.51 V.jpg
 
Ik had mezelf al voorgenomen om dit ca iedere 3 maanden te doen, vorige maand nog gedaan!
note: de hond schrok zich rot van de compressor toen ik die uitprobeerde :D
 
Ik heb in mijn agenda staan dat ik elke 2 mnd controleer en evt oplaad. En nu het kouder wordt leg ik hem binnen in huis.
Ga ik van huis neem ik toch effe mee voor de zekere geit.
 
Elke accu (jumpstarter of niet) dient elke paar maanden (meestal wordt 2-3 mnd aangegeven) te worden bijgeladen ivm periodiek lading verlies.

De explosiegevaar waarschuwing en het demonteren van de negatieve pool is gewoon een aansprakelijkheidsuitsluiting zodat ze ook in dat ene geval van de 100.000+ gebruikers als er eens iets zou gebeuren, aansprakelijkheid gelijk kunnen afwijzen.

Vrijwel alle moderne accu's zijn gesloten en bestaat een dergelijk gevaar van gasvorming eigenlijk helemaal niet.
De iets oudere accu versies hebben -wanneer deze in de kofferbak of binnen de auto gemonteerd- een ventilatieslangetje naar buiten.

Maximale toegestane laadspanning van 5A is ook weer zo'n zekerheid dingetje, elke (goede) elektronisch geregelde lader (zoals een druppel lader) zal de laadstroom regelen afhankelijk van de lading van de accu, kan niet overladen tenzij er iets defect is aan de lader, maar dat kan ook bij een lader van 5A of minder

Overladen kan alleen gebeuren bij hele ouderwetse zware snelladers die vol staan te pompen op maximale stroom, die zie je eigenlijk niet meer, dus niet bij een druppellader, ook niet wanneer die bijv max 10A kan laden, want die zal dat niet doen wanneer de accu dat niet vraagt of wanneer de accu klein is en dat niet aan kan (10A laden kan dan bijv kort wel gebeuren bij hele lege grote zware accu, maar regelt al snel terug)