Adaptieve cruise control inbouwen in Lexus 300H

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Beste lezers,

Na 2 x een CTH wil ik nu dolgraag een Lexus IS300H kopen echter bij veel autoś ontbreekt de adaptieve cruise control optie.
Ik weet dat de dealer dit kan inbouwen maar hier circa 2500 euro voor vraagt wat ik een behoorlijk bedrag vind.
Zeker gezien ik weet van sommige andere merken dat het alleen de sensor, camera en het knopje plaatsen is.
Heeft iemand hier ervaring of tips hoe ik het toch goed kan laten inbouwen voor een acceptabele prijs?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Onwaarschijnlijk... €2500.--. Ik denk dat het niet eens mogelijk is, in theorie natuurlijk wel, maar je hebt een nieuw stuur nodig, radar, ECU, waarschijnlijk ook een display in je dashboard, bedrading en niet te vergeten het speciale Lexus logo waar de radarsignalen doorheen kunnen.
Camera heb je niet nodig, die is voor LKA / LTA en andere detectie zoals voetgangers en verkeersborden.

Ik zou op zoek gaan naar een auto die wél ACC heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en Arbitrator

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Beste Higgie,

Ja ik weet dat het destijds voor een CTH zoiets zou kosten.

Nieuw stuur weet ik niet of dit nodig is een knopje toevoegen in een bestaand stuur kan natuurlijk mogelijk ook.
Radar ECU kan extra display heeft ACC naar mijn weten niet nodig.

Weet dat het bijvoorbeeld bij Volkswagen bij bepaalde types heel eenvoudig aftermarket is toe te voegen voor circa 700 euro.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Als je het origineel Lexus wilt, dan klopt het wat Higgie zegt, inclusief nieuw stuur. Zo’n stuur op de sloop zul je denk amper vinden. Dus een nieuw stuur.
 

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Ja zo een stuur vind je inderdaad niet snel en de onderdelen zelf ook niet dus eenvoudig zal het niet zijn.
Aftermarket mag wat mijn betreft ook mits dit maar netjes gebeurt maar ik kan letterlijk niks vinden.
Ja voor Audi, Volkswagen, BMW etc maar voor lexus kan ik niks vinden.
Heb al meerdere bedrijven gemaild of ze doen alleen normale cruise control of wel ACC maar niet voor Lexus.
De gouden tip hier krijgt van mij een kratje bier want voor de rest is de auto die ik heb gezien perfect.
Maar als je eenmaal ACC gewend bent is een auto zonder kopen toch net niet helemaal.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Je vergelijkt appels met peren; kijk om je heen op de NL'se wegen, vól met bijvoorbeeld die drie merken die je zelf aanhaalt en hoeveel Lexussen zie je daar tussendoor cruisen? Bitter weinig, dus is het voor aftermarketmeukfabrikanten niet aantrekkelijk om zoiets in elkaar te peuteren want niet voldoende afzet. Ik denk inderdaad dat je er beter aan doet een IS te zoeken die het heeft, ze zijn er wel denk ik. En anders wen je er vast wel aan als je het niet hebt. Ik had een Prius met ACC, was fijn, daarna kocht ik een RAV4 zonder, nog een Avensis zonder en nu de IS zonder, ik mis het niet meer. Laatst reed ik een jonge Corolla die het wel had en heb ik het uitgezet, onvoorspelbare gedrag beviel me niet. Let wel, ik zal een toekomstige auto mét ACC niet laten staan maar of ik er dan zoveel gebruik van zal maken als met de Prius indertijd vraag ik me af......misschien word ik oud :unsure: ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra en Arbitrator

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Ja dat snap ik maar de werkwije van het systeem is natuurlijk in de basis bij alle merken gelijk ook al zie je lexus een stuk minder.
Ik heb het ook gehad op meerdere auto''s en vind het echt een geweldige optie.
 
13 jun 2019
179
54
28
Ik heb tijdens mijn zoektocht bij Lexus geïnformeerd naar de mogelijkheid van inbouw van ACC. Ik kan namelijk niet zonder. Daar kreeg ik te horen dat het gewoon niet kon. Ik ben dus gaan zoeken en wachten en uiteindelijk gevonden. Heb nog steeds de zoekopdracht op MP staan. De goedkoopste is nu een mooie Fsport in Groningen, maar wel 26000 voor een 2015. Errug duur. Soms komt er ineens een golfje van aantrekkelijk aanbod langs. Dus geduld is belangrijk.
 

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Beste Gasterplancke heb je een link naar die in groningen?

Dealer is inderdaad erg duur.

Heb een hele mooie perfecte gezien qua kleur, opties etc alleen geen ACC.
 
13 jun 2019
179
54
28
zie nu dat het zelfs 2013 is..... Ik heb zelf 3 jaar geleden een 2014 Luxury line met 114.500km kunnen krijgen voor 24.500 (kwamen later nog wel de velgen bij). dus.... Ze zijn dus zeker voordeliger te krijgen. Je kunt natuurlijk altijd stevig onderhandelen. Het is wel een plaatje.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
De redelijkheid van het inbouwbedrag is moeilijk in te schatten omdat niet precies bekend is wat er dient te worden ingebouwd aan sensors en camera's, of de noodzakelijke bedrading al reeds aanwezig is of ook apart dient te worden aangebracht, of de huidige software zowel met het standaard data aanbod uit de voeten kan of de wat intelligentere software voor de ACC uitvoering, of de huidige bedieningshefboom kan blijven of dient te worden vervangen door een intelligenter exemplaar en of de huidige software moet worden aangeleerd met meer signalen om te gaan etc. Kortom, het zal zeker geen simpel plug & play zijn. Als je uitgaat van zeg 700 Euro voor de aanvullende hardware en een uurloon van 100 euro dan zou de inbouw 18 uur mogen duren. Dat lijkt erg veel uren, maar je kunt er waarschijnlijk van uit gaan dat de monteur die het doet dat niet eerder geeft gedaan, zodat niet alles in een keer goed gaat. Vanuit dat gezichtspunt lijkt het bedrag me niet eens onredelijk - in het bedrag zit ook een deel "cursusgeld" voor de monteur. Nu zou je kunnen zeggen: het is een Lexus garage dus die monteur moet zijn vak verstaan. Maar het gaat hier niet om onderhoud of reparatie, maar om inbouw van additionele apparatuur. Dat is iets anders dan normaal onderhoud of reparatie.
 

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Ja het is heel lastig ik weet dat de onderdelen aan de prijs zijn.
Vanmiddag heb ik gebeld met de Lexus dealer in de buurt en die gaan het uitzoeken..
Het kan zijn dat eventuele bedrading al klaar ligt en dan valt het met het werk en de uren ook mee.
Alleen de onderdelen zelf schijnen erg duur te zijn en ik weet ook niet of het nog softwarematig geactiveerd moet worden.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik zou een GS300h kopen waar adaptive cruise al op zit. De GS heeft de All speed acc terwijl de IS de high speed acc heeft.
Die van de IS is erg abrupt en heeft geen stop and go, terwijl die van de GS erg smooth is en wel stop and go heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en D43m0n

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Nou afgelopen weekend heb ik helaas net naast een hele mooie GS gegrepen de IS die ik op het oog heb is eigenlijk de 2e keuze.
 

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Ja wel mooi maar niet de kleur die ik zoek ( zwart)
En heeft in mijn optiek al teveel gelopen die verkoop je zelf weer heel erg moeilijk.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

Heb trouwens al ervaring met de ACC van de IS ik heb een CTH gehad met ACC en dat werkt hetzelfde.
Heb een mooie auto gezien alleen geen ACC mogelijk ga ik toch voor deze auto.
 

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
De Lexus dealer kan het voor een bedrag tussen de 1500 en 2500 euro.
Waarbij 1500 euro is als de bedrading er allemaal ligt.

De Radar kost 700 ex btw
Het knopje op het Stuur 100 ex btw
De Ecu kost 300 euro ex btw.

Weet iemand de onderdelennummers of hoe ik dit kan achterhalen?
Ken wel iemand die het eventueel kan inbouwen als alle bedrading er al ligt vandaar.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Is dat bedrag van de Lexus dealer enkel de uren om de onderdelen in te bouwen of is dat het totaalplaatje; dus onderdelen inclusief montage? En indien het enkel de uren zijn, inclusief of exclusief BTW?

Aan onderdelen alleen zit je op €1331,- incl. BTW. Ligt de bedrading er wel, dan kom je op minstens €2.831,- uit als de dealer het voor je doet als die uren inclusief BTW zijn. Komt daar nog BTW bij, dan wordt dat al €3.146,-

Ligt de bedrading er niet, dan zit je op €3.831,- als de uren incl. BTW zijn, of anders op €4.356,-.

Met dit soort bedragen snap ik dat je zoekt naar manieren om die kosten van het dealeruurloon fors omlaag te brengen. Maar is er ook nog een software aanpassing nodig? De ACC remt namelijk ook zelf, welk bestaand onderdeel doet dat dan?

Ik heb mijn twijfels of je het stuur voor €100,- gereed hebt. Het knopje moet erin, die afdekkap over die knopjes is anders, het pookje van de cruise control is anders. Die bedrading moet er ook liggen.

Met dit soort bedragen ga je die investering niet terugverdienen bij inruil van deze auto. Dan komt de vraag hoe lang je met deze auto gaat rijden?

Voor €1500,- inclusief onderdelen, uurloon van de dealer en BTW zou ik het lekker via de dealer laten doen. Ik kan er nu niet goed uithalen of zaken inclusief of exclusief zijn en of dat je onderdelenlijst ook volledig is, daar twijfel ik sterk aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Arbitrator