Adaptieve cruise control inbouwen in Lexus 300H

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
Beste lezers,

Na 2 x een CTH wil ik nu dolgraag een Lexus IS300H kopen echter bij veel autoś ontbreekt de adaptieve cruise control optie.
Ik weet dat de dealer dit kan inbouwen maar hier circa 2500 euro voor vraagt wat ik een behoorlijk bedrag vind.
Zeker gezien ik weet van sommige andere merken dat het alleen de sensor, camera en het knopje plaatsen is.
Heeft iemand hier ervaring of tips hoe ik het toch goed kan laten inbouwen voor een acceptabele prijs?
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Adaptive cc is in mijn ogen niet erg handig in dit land, Zelf alle dagen onderweg en heb adaptive op vrachtwagen, werkt goed maar er is zeer veel snelheidsverschil met andere weggebruikers waardoor je hem er maar weer afgooit. Laatst nog bij beurt lexus ux meegehad waar het op zat en was er niet content mee. Ook lane assist wat mij niet kon bekoren. Maar goed, dat is mijn mening. Trucks hebben dat soort spul tegenwoordig ook allemaal, evenals de camera's in plaats van spiegels. Hier zijn ook de meningen over verdeeld. Ieder zijn eigen zeg ik maar weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

N123

Nieuw hier
23 feb 2021
14
1
3
1500 is het totaalbedrag inc btw als de auto de bedrading al heeft.
Dan schijnt het qua werk mee te vallen, ligt die er niet dan wordt het flink duurder.

Auto is inmiddels opgehaald en bevalt uitstekend de auto zag er echt super uit.

Ben nu alleen nog aan het nadenken de grille zwart te laten maken en de logos ook in het zwart erop.

Iemand een idee waar ik dit kan kopen ik zit al te zoeken maar vind het niet voor een facelift 2015 met F sport pakket.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Ik rijd net zelf ook in een IS300H met ACC. Ook specifiek naar gezocht omdat het zo ontspannen rijdt. In de file aansluiten en weer vanzelf optrekken als het weer gaat rijden... Althans, zo zou het moeten zijn. De eerste keer met de IS in de file, slaat dat ding af bij 40 km/h! Dat is echt niet van deze tijd. Ik snap werkelijk niet waarom ze dat gedaan hebben. Ik denk toch dat Lexus erg achterloopt met ontwikkeling van alle functies, die had ik niet verwacht.

Ook voel je de auto bij lagere snelheden steeds gas geven en los laten. Heb dat nog nooit eerder bij een auto gemerkt. Er rijd dan nets voor je, maar je merkt dat de auto de snelheid net constant kan houden.

Om deze redenen zou ik ACC links laten liggen in de IS, dat vergroot je opties op een auto sterk.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ook voel je de auto bij lagere snelheden steeds gas geven en los laten. Heb dat nog nooit eerder bij een auto gemerkt. Er rijd dan nets voor je, maar je merkt dat de auto de snelheid net constant kan houden.
Hey Edje, wederom een citaat op een bericht van jou. Alweer een punt van herkenning van mijn IS300H.... Die had geen ACC maar gewoon CC. Rond de 80 kmpu was dit verschijnsel bij mij. Heb altijd getwijfeld of mijn exemplaar niet in orde was... Lexus dealer keek mij met droge ogen aan dat alle opmerkingen die ik had (ik had nog wat meer 'eigenaardigheden' namelijk) totaal onherkenbaar waren en eigenlijk gewoon tussen mijn oren zaten.

"Nee, totaal onbekend. Geen idee. Geen tijd."

Het duwtje was te weinig om je snelheidsmeter te zien veranderen, maar genoeg om je bolletje op en neer te laten gaan als het gebeurde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Zeker als er zo op gereageerd wordt bij een dealer ga twijfelen of er iets mis is met je auto. Ergens krijg ik de indruk dat het imago van de autos beter is dan in werkelijkheid het geval. Dat komt denk ik ook door de marketing eromheen, red carpet treatment enz.
Ik vind de IS300H best veel schoonheidsfoutjes hebben, maar er wordt nauwelijks over gesproken (of heb het nog niet gevonden).
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Niet iets wat alleen bij Lexus dealers voorkomt hoor, andere merkdealers komen ook met dooddoeners bij klachten!
Auto's die bijvoorbeeld fabriek af te kleine blokken en schijven hebben op de achteras, verschillende rijhulpsystemen corrigeren (ongemerkt) enkel op de achterremmen. Gevolg is dat je bijna iedere beurt de remmen achter compleet moet vervangen. Veel dealers staan met droge ogen te vertellen dat het een normale zaak is of dat het je rijstijl is die versnelde slijtage veroorzaakt. Een enkele dealer geeft eerlijk toe dat de auto te kleine remmen heeft voor het gewicht en het vele gebruik van deze remmen.

Lexus is zoals ik de laatste tijd op dit forum lees, dus zeker ook niet heilig. Maar wat mij geruststelt is dat de basis van de auto goed en betrouwbaar is. Als het goed is heb ik ze eenmalig per jaar nodig voor het onderhoud. Hooguit een enkele keer tussendoor voor een reparatie. Dat kan ik van andere merken niet zeggen, waarmee ik soms maandelijks langs kon komen, voor kleine maar belangrijke dingen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wat belangrijk is om te controleren wanneer het ACC betreft: is het de high speed of de All speed. De high speed werkt inderdaad alleen vanaf ca 40kmu en remt vrij abrupt op de snelweg. De All speed daarentegen werkt met stoppen en verder rijden (in de file en bij het stoplicht) dit systeem rijdt naar mijn mening erg verfijnd, die wil je dus eigenlijk ook hebben.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Wat belangrijk is om te controleren wanneer het ACC betreft: is het de high speed of de All speed. De high speed werkt inderdaad alleen vanaf ca 40kmu en remt vrij abrupt op de snelweg. De All speed daarentegen werkt met stoppen en verder rijden (in de file en bij het stoplicht) dit systeem rijdt naar mijn mening erg verfijnd, die wil je dus eigenlijk ook hebben.
Interessante toevoeging. Op mijn eigen GS heb ik geen van beide, maar als vervangauto heb ik een keer een ES en een keer een (electrische) 17 km gereden hebbende UX mee gekregen. De eerste had inderdaad een angstwekkende ACC - bij het inlopen op een vrachtwagen besloot ik uiteindelijk zelf maar te remmen, de auto deed dat pas op een tijdstip dat buiten de grenzen van mijn normale rijgedrag viel :) Bij de UX werkte het inderdaad perfect en als je naar links stuurde om in te halen, gaf de auto ook weer zelf enthousiast gas, of hoe je dat ook maar noemt bij zo'n ding. Iets om op te letten bij het aanschaffen van een andere auto dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Een ACC werkt prima op tweebaans wegen, lekker in het kielzog van je voorligger rijden op gepaste afstand. Voor de snelweg vind ik het echt ongeschikt. Als je even niet oplet zit je ineens een tijd lang 80 km/uur achter een vrachtauto of caravan. Behalve bij filerijden op de snelweg (daarbij is ACC handig), is daar bij normale doorstroming de gewone cruise control veel geschikter.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
FYI, ACC kun je uitschakelen door de CC-hendel of knop op het stuur drie seconden ingedrukt te houden, dan heb je "gewone" CC.
LTA (indien aanwezig) werkt dan niet meer en de auto gaat dan bouncen tussen de lijntjes, je moet dan zelf sturen.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Dat je kunt switchen tussen ACC en CC (door even knop ingedrukt te houden) is me bekend. Dat het LDA systeem niet werkt bij CC is mij niet bekend. Op de snelweg gebruik ik altijd de CC (niet ACC) en wordt de LDA toch gewoon geactiveerd als ik zonder richting aangeven over de wegmarkering ga. Wat bedoel je met "bouncen tussen de lijntjes"? Dat is toch wat LDA doet in feite, binnen de lijntjes blijven door de wagen subtiel van het lijntje weg te sturen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
LDA (lane departure alert) en LTA (lane trace assist) zijn twee verschillende dingen, bij LDA gaat het stuur trillen of een piep als je over de lijntjes gaat, er wordt niet ingegrepen, bij LKA grijpt de auto in (en gaat trillen of piepen), bij LTA volgt de auto de weg (of voorganger) automatisch en hoef je dus niet te sturen.
Zonder ACC werkt LTA niet, dat wordt dan een soort LKA.
Althans dat is wat ik er van begrepen heb, maar we dwalen af, het ging over achteraf ACC inbouwen. (nee, gaat niet.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator