Adresje xenon verlichting

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
kwam gister tot de ontdekking dat een lamp ermee op was gehouden.
de laatste keer bleek er een ballast stuk te zijn. Hopelijk is het nu alleen de lamp.
Ik vergeet altijd welke lamp erin zit maar volgens mij was het de D4s.
Ik zal wel ff naar de garage maar die zal hem ook moeten bestellen denk ik.
Iemand een adresje?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Heb het even opgezocht........heb de vorige keer 100,- per lamp betaald.
dit zal dan wel imitatie zijn, kan dat kwaad of zegt men, "gewoon doen".
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik heb het een jaar of twee geleden gedaan. Werkt prima. Anderen op het forum zijn ons voor gegaan en hebben ervaringen gedeeld hier.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Na wat uitzoeken, tips en lezen ben ik gegaan voor Osram d4s coolblue intense xenarc 6000k.
Wel wat duurder dan die van Lince maar ok?. Lince had alleen 8000k.
Ik ben bang dat je dan van dat Johnny licht gaat krijgen en dat wil ik niet vandaar. Dank voor meedenken en tips.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Advies: Vervang ze alle twee, de andere kant zal ook ver op zijn en je krijgt misschien kleurverschil.
 

ArnoM

Actief
18 dec 2014
149
13
18
Ik rijd nu ook al meer dan 2 jaar met een setje van 4800K in mijn IS250. Bevalt goed.
Heb in de auto van mijn vrouw een eigen merk van Carfantasy welke ook goed bevalt.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Doe ik vanochtend het licht aan...........wat denk je, doet ie het weer.
Hoe kan dat nou weer?
Vocht erbij gekomen?...Ballast aan einde van latijn?
vandaag worden de nieuwe lampen geleverd.
Dan wacht ik nog ff met het laten plaatsen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Slecht contact zou kunnen. Heb ik weleens gehad dat een xenon lamp het soms niet deed. Alle stekkers een keer los gehad en nooit meer problemen gehad.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Ik heb tijdje geleden ook de lampjes vervangen omdat de lamp aan de bestuurderszijde steeds uitviel na een tijdje. Nu merkte ik vandaag dat ondanks de nieuwe lampen de lamp aan de bestuurderszijde weer uit was. Op amerikaanse forums lees ik hier veel over. Hier ook ervarings deskundingen? Ik heb de lampjes niet met OEM Philips vervangen maar met een goedkoper merk. Lampjes waren ongeveer 40EURO per stuk. Kan het daar aan liggen? Of kan het eventueel de ballast zijn?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Xenonlampen zijn gasontladingslampen. Voor het starten (ontsteken) van een gasontladingslamp is ca 20kV+ spanning nodig, die uit de 12V boordspanning moet worden opgewekt door de ballast. De conditie van de accu telt wat zwaarder op zo'n moment. Het starten van zo'n lamp trekt heel kortstondig ook nog eens v??l stroom (zo in de buurt van 30A per lamp). De koude weersomstandigheden maken het een accu niet makkelijk. Staat de lichtschakelaar op "Auto", dan gebeurt het ontsteken van de lampen ook nog eens gelijktijdig met het starten van een steenkoud blok, dus je accu kan z'n lol wel op op zo'n moment. Dan heb je nog een factor temperatuur die in de lamp zelf speelt: kouder gas laat zich minder makkelijk ontsteken dan warmer gas. Al met al kan het voorkomen dat ook een goede lamp dan wel eens niet opstart. Heb je er last van, probeer dan eens om de verlichting niet op Auto te laten staan, maar start eerst de auto en een paar seconden later pas de verlichting. Zeker als je accu geen puber meer is...

Op zich hoeven 'goedkope lampjes' niet per definitie minder goed te zijn. Wel heb je soms wat misbaksels (<< ?40/set) ertussen zitten die het wat minder nauw nemen met de geldende specs: electrodenafstand wat korter bij elkaar, of juist wat verder uit elkaar, ietwat afwijkend volume van de 'gaskamer', of electroden van minder zuiver material (die daardoor langzaam opbranden), wat allemaal zijn uitwerking heeft op de levensduur (ook van de ballast) en gedrag van de lamp. Een xenonlamp gaat zelden in ??n klap kapot. Hij slijt en veroudert.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Hallo. Wederom weer problemen gehad met uitvallende lampjes. Aan beide kanten viel af en toe de xenon lamp uit. Na overleg met well done xenon uit Breda toch maar originele Philips d4s gemonteerd. Tot nu toe lijkt het probleem weg. Blijkt toch dat de goedkopere lampjes van het merk "HID" een andere weerstand hebben of minder stabiel. Dit kan kennelijk schade aan ballasten geven of ervoor zorgen dat lampjes uitvallen. Ik hoop maar dat de ballasten niet kapot zijn anders wordt het alsnog duur... Op Amerikaanse fora lees ik soortgelijke ervaringen met goedkopere lampjes. Kennelijk is goedkoop toch duurkoop in deze...
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Na het plaatsen van de Osram d4s coolblue intense xenarc 6000k heb ik ook geen problemen meer. De lampjes die erin zaten, wel origineel, waren dus aan vervanging toe.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Xenonlampen zijn gasontladingslampen. Voor het starten (ontsteken) van een gasontladingslamp is ca 20kV+ spanning nodig, die uit de 12V boordspanning moet worden opgewekt door de ballast. De conditie van de accu telt wat zwaarder op zo'n moment. Het starten van zo'n lamp trekt heel kortstondig ook nog eens v??l stroom (zo in de buurt van 30A per lamp). De koude weersomstandigheden maken het een accu niet makkelijk. Staat de lichtschakelaar op "Auto", dan gebeurt het ontsteken van de lampen ook nog eens gelijktijdig met het starten van een steenkoud blok, dus je accu kan z'n lol wel op op zo'n moment. Dan heb je nog een factor temperatuur die in de lamp zelf speelt: kouder gas laat zich minder makkelijk ontsteken dan warmer gas. Al met al kan het voorkomen dat ook een goede lamp dan wel eens niet opstart. Heb je er last van, probeer dan eens om de verlichting niet op Auto te laten staan, maar start eerst de auto en een paar seconden later pas de verlichting. Zeker als je accu geen puber meer is...

Fabel of Feit.
Dan zou je elke keer de zekeringen van je koplampen moeten vervangen die zijn hooguit 10 amp.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Fabel of Feit.
Dan zou je elke keer de zekeringen van je koplampen moeten vervangen die zijn hooguit 10 amp.

Feit!
Die stroomopname geldt voor het ontsteken (!) van de xenonlamp en duurt een fractie van niks. Zekeringen zijn te traag en de piek is "al lang" voorbij voordat de zekering het benauwd krijgt.
Overigens: een uitgeschakelde halogeenlamp vormt op het moment van inschakelen electrisch gezien zelfs een kortsluiting die ook die 10A te boven gaat, maar ook daar is de zekering te traag voor.
Het verschil tussen een halogenlamp en een xenonlamp is dat bij een halogeenlamp de spanningval niet kritisch is bij het inschakelen. De gloeilamp komt ook met een spanning van bijvoorbeeld 8V wel tot leven. Bij een xenonlamp is die spanningsval wel van belang, want de ballast kan niet zomaar met een lagere spanning overweg om de benodigde ontsteekspanning van 20kV op te kunnen wekken.
Maar zoals inmiddels ook duidelijk mag zijn geworden: de conditie van de te ontsteken xenonlamp heeft ook invloed op het startgedrag ervan. Oudere lampen starten steeds moeilijker op en kan je als indicatie zien dat ze hun tijd wel erop hebben zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O