Advies / Tip voor transport van Duitsland naar NL

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Topit titel aangepast op 07MAR2024, post #3 ter aanvulling
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Beste groep,

Zou het op één of andere manier (*) een probleem zijn als:

- - - - -
Ik bij de RWD een ééndags kenteken aanvraag voor een Duitse CT200h, maar dit slechts enkel gebruik voor het transport van de auto naar mijn woonplaats?
Dus niet met de intentie de auto naar een RWD keuringsstation te rijden? (oneigenlijk gebruik?!)
Dat ik dan op een andere dag er nogmaals eentje aanvraag en dan wel naar de RWD rijd om de auto in te laten schrijven / op kenteken zetten?
- - - - -

Ik kan namelijk pas bij de particuliere verkoper terecht in de namiddag, en wil de auto nog inspecteren alvorens hem bij de RDW aan te bieden.
Tijds technisch kan ik nooit op tijd bij een keuringsstation zijn.

Dat het 2x de kosten van een ééndags kenteken, en 2x een dag verzekering met zich mee brengt neem ik op de koop toe.

(*) Ik neem aan dat je meerdere keren op 1 VIN nummer of chassis nummer een eendags kenteken kunt aanvragen.
Immers zullen er ook auto's worden afgekeurd die nog eens terug moeten komen.... klopt mijn beredenering?


PS:
De Duitse verkoper heeft de Lexus op minder dan 1km van de grens met NL staan dus dat stukje ga ik illegaal overbruggen.
zie ook de comments in https://forum.lexusforum.nl/threads...sland-en-paperassen.179524/page-2#post-190808
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en Namssam

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Topic titel aangepast.

Zocht ik eerst naar advies voor transport van Duitsland naar NL, nu kan ik een idee opperen.

Ik denk dat het mogelijk is om:
- Een tijdelijk kenteken in Duitsland aan te vragen en die op de gekochte auto te plaatsen en dan uit Duitsland naar de NL grens te rijden
- Aan de grens het door de RDW verstrekte ééndags kenteken (Vooraf dus een afspraak maken voor een keuring bij de RWD, dan kun je voor die dag dus ook een eendagskenteken krijgen)
- Naar huis rijden (*) / of als het tijdstechnisch haalbaar is naar de RDW te rijden voor de keuring.

(*) Kan me niet voorstellen dat je niet uit kunt leggen, mocht je aangehouden worden, dat je naar huis rijd omdat het RDW station reeds gesloten is, of dat je onderweg bent naar je RDW afspraak.

Op een later tijdstip nóg een RDW afspraak maken met weer een ééndaags kenteken voor de RDW keuring waar je dan wél de intentie heb om naartoe te rijden.


Het eerste éénddaags kenteken gebruik je dus eigenlijk om legaal de auto over de weg naar je woonplaats te vervoeren.
strikt gezien mag je enkel van je van je huis naar de RDW rijden, maar als ik in een auto uit de buurt van Emmen naar de RWD in Veld/Eindhoven wil rijden doe ik niets illegaals toch?

Je hebt dan wel 2x een afspraak bij de RDW maar je bespaart je de kosten van een auto met ambulace of oprijdwagen.
Plus je hebt meteen een flinke test rit met je nieuwe auto.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Dit is letterlijk wat ik uitleg (en zelf gedaan heb) in mijn reactie op het andere topic wat ik eerder gelinkt heb.
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Dit is letterlijk wat ik uitleg (en zelf gedaan heb) in mijn reactie op het andere topic wat ik eerder gelinkt heb.

Niet helemaal.

Ik opper dat het mogelijk is om een ééndaags kenteken aan te vragen (i.c.m een afspraak bij de RDW)
Maar op die dag enkel de auto van de verkopende partij naar je eigen garage te rijden.
Op een ander moment een tweede RDW afspraak maken (met weer ee n eendaags kenteken) en die dag wél naar de RDW garage tbv de keuring te rijden.

Scheelt je oprij vrachtwagentje of auto ambulance huren ten kostte van de eerste RDW afspraak waar je niet op komt dagen.

Maar anyway:
Hopelijk kunnen toekomstige prive importeurs zoals jij en ik iets met onze beider voorstellen doen :)

Groeten
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik zou gewoon dat rode export kenteken doen. Ik heb daar 2 weken mee rondgereden in NL, gaat prima want verzekerd en BPM-vrijstelling.
Ik weet niet hoe vaak je een ëëndagskenteken mag aanvragen of hoeveel tijd er tussen moet zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam en Citrofiel1975

Playlife

Nieuw hier
28 feb 2024
3
2
3
Wat ik altijd doe, is een Duitse rode export platen regelen met verzekering 2 weken geldig, kosten zijn ongeveer 200 euro en ondertussen afspraak maken bij de RDW en met de geldige exportplaten naar toe rijden en klaar is kees. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

BlackBeauty

Nieuw hier
12 mrt 2024
12
20
3
Ik heb zelf gewoon exportplaten laten roggelen door de verkoper. Als je aangehouden wordt door de douane krijg je gewoon een waarschuwing, ik reed destijds niet over de A12 maar gewoon tussendoor.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik heb zelf gewoon exportplaten laten roggelen door de verkoper. Als je aangehouden wordt door de douane krijg je gewoon een waarschuwing, ik reed destijds niet over de A12 maar gewoon tussendoor.
Waarvoor zou je precies een waarschuwing krijgen?
 

BlackBeauty

Nieuw hier
12 mrt 2024
12
20
3
Het is verboden om als Nederlands ingezetene in een buitenlandse auto op NL grondgebied rond te rijden, je bent dan eigenlijk BPM aan het ontwijken.
Vrij uitzonderlijk in de EU, want in Duitsland vinden ze het niet erg als jij als NLer in een autorijdt met DE (export)kenteken, als je maar wegenbelasting betaald en verzekerd bent.

Als het had gemogen had ik allang in auto's met een Duits kenteken rond gereden, dat scheelt massa's aan belasting.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Het is verboden om als Nederlands ingezetene in een buitenlandse auto op NL grondgebied rond te rijden, je bent dan eigenlijk BPM aan het ontwijken.
Vrij uitzonderlijk in de EU, want in Duitsland vinden ze het niet erg als jij als NLer in een autorijdt met DE (export)kenteken, als je maar wegenbelasting betaald en verzekerd bent.

Als het had gemogen had ik allang in auto's met een Duits kenteken rond gereden, dat scheelt massa's aan belasting.
Even de feiten:
Je bent geen BPM aan het ontwijken, maar aan het ontduiken. Belasting ontwijken is niet strafbaar, ontduiken is wel strafbaar.

Speciaal voor korte situaties is het formulier 2 weken BPM-vrijstelling in het leven geroepen. Dit heb ik een aantal posts hierboven al benoemd, dus waarom je nu met dit antwoord komt is mij een raadsel.
 

BlackBeauty

Nieuw hier
12 mrt 2024
12
20
3
Excuses als nieuwkomer. Ik heb niet je url gelezen, en daardoor je antwoord gemist. De regelgeving is weer veranderd toen in zelf mijn auto importeerde. In ieder geval is zelfimport weer een stuk makkelijker geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator