Afstandsbediening die niet werkt op specifieke plaats

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Heeft iemand het volgende al eens aan de hand gehad?

Afgelopen zaterdag had ik mijn auto geparkeerd in een parkeergarage (om precies te zijn: parkeergarage Heuvelpoort in Tilburg), maar toen ik de auto wilde afsluiten: geen respons. Niet via het knopje op de handgreep van de deur, maar ook niet via de knop op de afstandsbediening. Ik heb het nog geprobeerd bij de passagiersdeur, ook geen reactie. Pas na een paar rondjes om de auto heen gelopen te hebben en het op meerdere plekken geprobeerd te hebben had ik een keer succes en was de auto op slot. Bij terugkomst: zelfde situatie, keyless werkte niet en ook de afstandsbediening werkte toevallig een keertje na het op 'tig plaatsen te hebben geprobeerd. Bij thuiskomst was er weer niets aan de hand, keyless werkt weer meteen en ook de afstandsbediening werkt helemaal prima.

Ik vermoed dus ergens een stoorzender in de buurt, maar daar zitten toch eisen aan vanuit de overheid? Al heb ik dus wel een USDM auto en als ik het me goed herinner werkt de sleutel op een frequentie die officieel niet is vrijgegeven in Nederland. Maar nog meer mensen die dit eerder wel eens hebben meegemaakt?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Ja, heb ik ook gehad, de AB werkt op 433.9 Mhz, en die frequentie wordt héééél veel gebruikt door van alles.
Ik ben zelf toevallig gemachtigd radio zend amateur. En als ik op die frequentie afstem hoor ik een wirwar van erg veel verschillende signalen.

Er is een trucje door boeven:
Gooi die frequentie plat door een sterk signaal met een goede antenne, kijk wie z'n wagen niet op slot krijgt, en ga even later deze wagen leegroven.
De auto kunnen ze niet stelen maar omdat je de auto niet op slot krijgt (dus ook geen alarm) kun je deze wel leeghalen.

Overigens zit de antenne voor je AB waarschijnlijk bij je achterruit, houd je AB zeer dicht bij je achterruit en je kunt de wagen waarschijnlijk wel openen of op slot doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er is een trucje door boeven:
Gooi die frequentie plat door een sterk signaal met een goede antenne, kijk wie z'n wagen niet op slot krijgt, en ga even later deze wagen leegroven.
De auto kunnen ze niet stelen maar omdat je de auto niet op slot krijgt (dus ook geen alarm) kun je deze wel leeghalen.
Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Slenteren die boeven met een of ander apparaat dat een sterk signaal uitzendt door de parkeergarage? Als ik aan een parkeergarage denk, denk ik aan gewapend beton, min of meer een kooi van Faraday, zj het met grote "tochtgaten".
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Slenteren die boeven met een of ander apparaat dat een sterk signaal uitzendt door de parkeergarage? Als ik aan een parkeergarage denk, denk ik aan gewapend beton, min of meer een kooi van Faraday, zj het met grote "tochtgaten".
Een simpele portofoon kan dit al, als ik met mijn portofoon zend op die frequentie dan kan binnen een straal van zo'n 100 meter niemand zijn auto openen of sluiten. Ook klik aan klik uit en andere handige draadloze dingen werken dan niet meer.

433.900Mhz.jpg


Deze portofoon heeft een bereik van vele kilometers en een uitgangsvermogen van 7 watt. Hoe ver kom jij met je AB van de auto van enkele milliwatts zonder echte antenne? 50 meter als je geluk hebt?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Er staat mij iets van bij dat @Metalfreak een Amerikaan heeft en dus op een andere frequentie zit. Maar ik kan er ook naast zitten :)
Ik dacht het niet, want je kunt gewoon AB's kopen in de VS op Ebay of zo en die kun je hier aan je wagen laten koppelen. BMW's werken wel op een andere frequentie, ik dacht 335Mhz.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Er staat mij iets van bij dat @Metalfreak een Amerikaan heeft en dus op een andere frequentie zit. Maar ik kan er ook naast zitten :)

Yup, klopt helemaal. (staat ook in mijn openingspost ;) ) Ik meen me te herinneren dat ze op 315MHz zitten, maar daar kan ik ook naast zitten. Waar wordt die frequentie in Nederland voor gebruikt?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Hmm, toch zat er daar niets van Defensie in de buurt voor zover ik weet. Er zat alleen een Mercure hotel direct naast.
Ik denk dus wat het is dat @Higgie zegt. Dat Lexus altijd op 433MHz zit.

Misschien dat de batterij in de afstandsbediening ver leeg is, waardoor het signaal zwakker is? Toevallig was laatst de batterij van mijn sleutel van de SC430 (geen keyless dus) ver leeg (gaf nog 3v ipv 3,3v) waardoor deze veel moeite had om de auto op/van slot te doen, maar na een aantal poging vaak toch lukte.
Ik weet dat de auto een melding zou moeten geven als die batterij ver leeg is, maar daar heb ik geen 100% vertrouwen in. Uit ervaring weet ik dat die er weleens naast zit.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ik denk dus wat het is dat @Higgie zegt. Dat Lexus altijd op 433MHz zit.

Misschien dat de batterij in de afstandsbediening ver leeg is, waardoor het signaal zwakker is? Toevallig was laatst de batterij van mijn sleutel van de SC430 (geen keyless dus) ver leeg (gaf nog 3v ipv 3,3v) waardoor deze veel moeite had om de auto op/van slot te doen, maar na een aantal poging vaak toch lukte.
Ik weet dat de auto een melding zou moeten geven als die batterij ver leeg is, maar daar heb ik geen 100% vertrouwen in. Uit ervaring weet ik dat die er weleens naast zit.
Nee, batterij is nog niet zo lang geleden vervangen en op dat moment kreeg je wel echt al de melding in de auto dat de batterij bijna leeg is. Op dat moment werkt het verder nog prima. Maar buiten die ene specifieke plek heb ik tegenwoordig juist meer bereik dan toen ik de auto net had lijkt het wel. Alleen dat moment was even lastig, auto geparkeerd en je kunt 'm niet afsluiten.

Ik heb nog even nagezocht, ik heb de HYQ14AAB afstandsbediening en die werkt dus inderdaad op 315MHz.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Stond er rond die tijd dat je dit probeerde een andere auto in de buurt? Ik heb wel eens dergelijk gedrag meegemaakt toen er op een meter of 2 tot 3 afstand een andere auto in de buurt stond die vast ook keyless entry had. Ik verdenk nog steeds die auto ervan dat ik toen niets voor elkaar kreeg met de AB behalve met de fysieke sleutel in de AB de deur openen en sluiten. Alarm deed toen ook vreemd. Eenmaal in de auto ging het uitzetten van het alarm wel met de AB.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Stond er rond die tijd dat je dit probeerde een andere auto in de buurt? Ik heb wel eens dergelijk gedrag meegemaakt toen er op een meter of 2 tot 3 afstand een andere auto in de buurt stond die vast ook keyless entry had. Ik verdenk nog steeds die auto ervan dat ik toen niets voor elkaar kreeg met de AB behalve met de fysieke sleutel in de AB de deur openen en sluiten. Alarm deed toen ook vreemd. Eenmaal in de auto ging het uitzetten van het alarm wel met de AB.
Ene vak naast me stond een auto, aan de andere kant was het trappenhuis, maar leek niet een USDM auto die ook toevallig een 315MHz ontvanger zou hebben, dus dat lijkt me ook wel heel erg sterk.