Ah, daarom is mijn wagen zo'n lichtgewicht.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Door al dat aluminium en géén reservewiel weegt ie maar 2355 kilootjes leeg.

1691681356541.png


Ik moest hier ff posten, zooo lang geleden...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
2426 weegt de LS600h, althans de mijne. Zonder chauffeur :eyes:, dus je rijdt dan toch juist in een vederlicht autootje?

Uit de tijd dat het allemaal nog niet heel veel uitmaakte.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Mijn post was meer van "hoe krijg je het voor elkaar om een auto zo zwaar te maken?". Een MB S-klasse is zelfs lichter.
Geen reservewiel of krik, twee cilinders minder, lichtere accu en tóch 100 zwaarder vergeleken met m'n ouwe LS 600h.
Dan zal dat toch waarschijnlijk gezocht moeten worden in een betere torsiestabiliteit van de carosserie, betere bescherming van de inzittenden door allerlei niet meteen opvallende versterkingen om meer NCAP sterren te verkrijgen etc. In het verleden heb ik een Peugeot 605 en een 407 gehad, beide met een 3 liter V6. De 407 was een stuk kleiner dan de 605, maar woog maar liefst ca 1750 kg, ook zo'n 200 kg meer dan het voorgaande aanzienlijk grotere model.

Als je naar de ontwikkeling kijkt van personenauto's vanaf zeg 1970 dan zie je dat vanaf dat moment men meer aandacht kreeg voor zuiniger motoren (aangespoord door emissieregelgeving) maar dat tegelijkertijd auto's steeds meer aan zwaarlijvigheid zijn gaan lijden door betere bescherming tegen aanrijdingen vanuit allerlei richtingen - daarmee ruwweg 50% van de mogelijk geworden betere brandstofeconomie om zeep helpend. Veiligheid en comfort eisen hun tol in de vorm van gewicht en CO2 uitstoot; wellicht had men beter geinvesteerd in rijopleiding die meer chauffeurs aflvert die de zorg voor in stand houden van eigen en andermans leven niet over laten aan de autoconstructeur.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
839
1
445
63
Ja, zag ik ook al. Wat moeten ze er daar nou mee?
Kuch: ”beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” (of zoiets). Los van het Teutoonse mantra wat de overheid aldaar, ingegeven door de lobby van autofabrikanten en toeleveranciers vast wil blijven houden aan het oude, is zo‘n machtige V8 met hybride ondersteuning toch een mooie stap? Zuiniger (een beetje?) en (kuch) betrouwbaarder?
Dan zal dat toch waarschijnlijk gezocht moeten worden in een betere torsiestabiliteit van de carosserie, betere bescherming van de inzittenden door allerlei niet meteen opvallende versterkingen om meer NCAP sterren te verkrijgen etc.
…etc —>> geluidsisolatie, geluidsisolatie en een beetje geluidsisolatie? :LOL::p