Airco doet raar

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Zoals al eerder vermeld is mijn aircopomp en koppeling vervangen, dus je zou denken dat de airco dan perfect werkt. Echter........hij werkt de eerste paar minuten prima en daarna blaast hij warme lucht. Is niet lekker met buiten 28 graden. Ik heb het idee dat als de temperatuur buiten zakt hij wel blijft werken. Ik heb al ergens gelezen dat het de magneet koppeling zou kunnen zijn die niet goed pakt of de binnen temperatuur meter. Iemand een idee?
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Het kan ook zijn dat ze teveel of vuil koelmiddel hebben gevuld en dan de druk oploopt waarna hij afslaat
Ik zou er een meterset op laten zetten en kijken wat de drukken doen
3 bar zuigdruk bij 7 bar persdruk moet goed zijn met r134a
Als er teveel inzit heb je kans dat de persdruk hoger word en dan slaat hij uit op beveiliging totdat de druk weer is gedaald
Werkt je ventilator wel als het warm is ?
Dan kan deze ook tever oplopen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als hierboven, echter dan ook te weinig koelmiddel. Wat hebben ze precies gedaan/vervangen?

In eerste instantie lijkt het, op basis van dat ie het in het begin wel goed doet, de boel intern bevriest. Misschien even proberen dat je niet gelijk 10 graden onder de 28 zakt, maar b.v. eerst met een max verschil van 5 graden.
 
Laatst bewerkt:

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Ja dat zou ook kunnen inderdaad
Dan kan het zijn dat de droger verstopt zit of te weinig koudemiddel.

Maar het lijkt er meer op dat hij uitschakeld op hoge druk maar dan moet je er gewoon eerst een meterset op zetten dan weet je meer
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Bedankt mannen voor de reactie. Maandag as gaat ie weer retour garage. Voor 1400 euro mag ie het wel doen toch? Misschien zit er wel ergens een lesje waardoor ie druk verliest. Ze gaan ff kijken.
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Voor 1400 euro moeten de ijs-pegels aan je binnenspiegel hangen :) (bij wijze van spreken dan). Omdat hij het eerst wel goed doet, een binnentemperatuurmeter idd, of de anti-ijszender als de leidingen bevriezen. Had dit euvel ook bij mijn IS200 toendertijd. Daar was het iets met de binnentemp.meter. Suc6.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
No Title

Bijgevoegd de uitdraai van de airco. De koppeling hebben ze iets strakker gezet en de vloeistof afgetapt en nieuwe erin gedaan. Kan iemand mij uitleggen in normaal nl wat het inhoudt en of het nu goed is?
 

Bijlagen

  • photo5439.jpg
    photo5439.jpg
    250,8 KB · Weergaven: 46
  • photo5440.jpg
    photo5440.jpg
    213,3 KB · Weergaven: 44

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Denk dat ze dat om deze reden gedaan hebben. Op de aircopomp zit een poelie en een koppelingsplaat. In de pomp zit een spoel. Als je de airco ingeschakeld, schakel je de spoel in en die trek de koppelingsplaat tegen de poelie zodat deze gaat meedraaien. Als de ruimte tussen de poelie en de koppelingsplaat te groot is draait hij dus niet goed mee, en word de spoel te warm.
Verder hebben ze het systeem leeg getrokken, gevacumeerd en weer gevuld (ook met een beetje olie).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zoals henkyap al zegt...

Of het nu goed is kun je uiteraard merken aan de (koude) uitstroom..? Of merk je geen verschil?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Hij deed het wel gewoon maar na een paar minuten hield ie er mee op. Vooral als het buiten erg warm is. Dat is het nu niet dus ik moet ff afwachten.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Dit probleem heb ik bij mijn vorige auto, een Volvo V50 ook gehad, daar bleek de luchtspleet van de magneetkoppeling te groot te zijn. Als de pomp cq. koppeling warmer wordt, wordt de luchtspleet nog groter. Bij de Volvo resulteerde dit in het fenomeen dat als de buiten temperatuur boven de 28 graden kwam de airco er mee stopte. Onder de 28 graden werkte hij perfect. Leuk als je dit pas op vakantie ontdekt.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Precies twamu. Dat hebben ze dus ook veranderd. De spleet hebben ze kleiner gemaakt. Nou ja spleet. Gaat maar om een spleetje van haardikte. Maar goed. Wij kwamen er dus ook achter bij 24 +graden. Denk je lekker te zitten veranderd je auto in een sauna.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Wat ik nu wel een beetje gek vind is dat de knop van automatische airco, circulatie binnenin de auto of lucht van buiten nu standaard staat op interne circulatie. Kan ik dat veranderen? Ik heb liever lucht van buiten.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Bij mijn CT200h start de airco bij warm weer ook eerst in de recirculatie stand en na verloop van tijd gaat hij zelf over op lucht van buiten, mogelijk werkt dat bij jou ook zo.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Gaat om een gen2 GS? Topic verplaatst naar de juiste categorie.

Wat TwanMu hierboven omschrijft deed mijn IS200 ook al.