All Seasons banden op IS300h

nicolaasgrm

Nieuw hier
8 apr 2013
7
0
0
wie heeft er ervaring met All-Seasons banden op dit model?
Winter/zomer-wisselingen is voor mij niet zinvol, ik rij alleen als winterse omstandigheden dit mogelijk maken en het strikt nodig is,
maar ik vind het onverantwoord om dan met zomerbanden te rijden.
Bij voorbaat dank voor uw antwoord :thumbsup:
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Misschien niet op dit model, maar algemeen is een all-seasonband toch wat behelpen. Het is geen goede zomerband en ook geen goede winterband. Nu schijnt Michelin met de CrossClimate (http://www.michelin.nl/banden/michelin-crossclimate) een band te hebben uitgevonden die dat zo goed als wel doet. Zeker met ons klimaat. Mijn bandenspecialist geeft aan dat dit serieus een goed compromis is.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Ik ben het helemaal eens met Lacor, Michelin is er als eerste in geslaagd om de juiste band te ontwikkelen die onder zowel zomerse als winterse omstandigheden zeer goed presteert. Dit is momenteel dus het enige merk dat echt het predikaat van een all-seasonband verdient.
 

TheMbvt

Nieuw hier
8 mrt 2016
3
0
0
Sinds een paar maanden heb ik Michelin CrossClimate banden onder mijn IS300h. Dat heb ik vrij snel gedaan nadat ik mijn IS (2e hands) had gekocht, dus ik heb helaas geen goed gefundeerde vergelijking met de OEM Bridgestone banden.

Na drie maanden lichte winter kan ik zeggen dat ze goed voldoen. Ze voeren heel goed water af. Ze maken iets meer lawaai dan de OEM banden (gezoem van de blokken). Grip onder koude omstandigheden lijkt prima.

Ze zijn wat softer op de schouder waardoor de auto wat minder scherp rijdt. Ook heb ik het idee dat ze hobbels iets minder comfortabel verwerken. De rechtuitstabiliteit is wel een stuk minder; ik vind de auto nu zeer windgevoelig. Dat was me gedurende het beperkt aantal km op de OEM band iig neit opgevallen.

Wel heb ik nu last van sterke trillingen rond 130km/u, iets dat me nog niet eerder was opgevallen. Laten installeren van de trillingsdemper heeft niet geholpen.

Of dat aan de banden ligt, en specifiek aan de Michelin CC, is op dit moment nog niet duidelijk.
 

nicolaasgrm

Nieuw hier
8 apr 2013
7
0
0
Ik heb sinds november 2015 Michelin CC onder mijn IS300h en er sindsdien ca 5000 km meegereden. Ervaringen : inderdaad wat softer en minder comfortabel bij drempels, ook de windgevoeligheid is toegenomen. Verder na 1/2 zachte winter ben ik tevreden , geen trillingen en niet meer lawaai.
 
13 jun 2019
177
53
28
Bovenstaande (ook best wel wat tegenstrijdige) ervaringen zijn natuurlijk wel weer een poos gelden, maar als ik dat zo lees word ik er niet erg blij van. Zijn er recentere ervaringen met de Michelin Cross Climate (en dan het liefst de laatste (+) versie?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik rijd al een jaar op Michelin CC's, weliswaar met een GS i.p.v. IS, en ik kan niet zeggen dat ik ook maar iets heb gemerkt van trillen, toegenomen geluid of slechtere stabiliteit. Met de kleine hoeveelheid sneeuw die we in NL krijgen zie ik steeds minder noodzaak voor winterbanden. Misschien als je echt de Alpen ingaat maar ook daar zul je meer aan sneeuwkettingen hebben dan aan winterbanden.

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
"All season" banden zijn een compromis. Ze presteren duidelijk beter in de winter dan zomerbanden en beter in de zomer dan winterbanden. Wel blijven ze zomers duidelijk achter bij "echte" zomerbanden, maar het is zeer de vraag of je dat als doorsneeautomobilist als hinderlijk zult ervaren. Uiteindelijk rijdt je op de openbare weg toch niet als op een circuit, mag ik hopen. Voor de nederlandse winter vormen "all season" banden s'winters een goed alternatief en ze zijn in dat opzicht veiliger dan het door blijven rijden op zomerbanden in de winter.

Het al of niet optreden van trillingen kan allerlei oorzaken hebben en zou eigenlijk bij geen enkele band moeten vookomen. Het is dus ook geen specifieke eigenschap van "all season" banden. Uiteraard is er wel een reden waarom trillingen optreden, maar dat zou na zorgvuldige inspectie en waar nodig reparatie of balanceren en/of uitlijnen verholpen moeten zijn.

Een ander afrolgeluid hangt wel samen met de bandconstructie, profielvorm, toestand van het wegdek en temperatuur. Dat is niet volledig te voorkomen, al zijn banden in de loop der jaren op dat gebied wel steeds beter geworden. Inmidels worden banden ingedeeld in diverse klassen voor wat betreft geluidsproductie. Dat geluid wordt gemeten op een zekere afstand van een auto die met een bepaalde snelheid langs rijdt. Daarmee meet je dus het geluid dat omstanders kunnen ervaren, maar niet wat je zelf als chauffeur hoort. Aan die testresultaten moet je dus niet te veel waarde hechten. Min of meer hetzelfde geldt voor het brandstofverbruik. Ook dat is een vergelijking tussen verschillende banden - maar het verschil tussen een "goede" en een "slechte" band zul je in de praktijk waarschijnlijk niet merken (al is het dus wel meetbaar). Uiteraard is het brandstofverbruik bij lage temperatuur wel altijd hoger: hogere luchtweerstand, mogelijk langer rijden met relatief lage motortemperatuur, langere rijtijd nodig om olie in versnellingsbak en eindaandrijving op temperatuur te krijgen en mogelijk rijden met door de lage temperatuur lagere bandenspanning eisen hun tol.
 
13 jun 2019
177
53
28
Inderdaad gaat de geluidswaarde over de hinder voor de omgeving en niet over wat je binnen hoort (wat natuurlijk het belangrijkste is ;) ). Toch kan ik mij voorstellen dat er wel een relatie is.
Ik heb in mijn autohistorie al veel banden versleten (ook zomer en winter) en ondanks dat ik geen rotondedrifter ben wel verschillen gemerkt in stuurgedrag en stabiliteit. Alles went natuurlijk, maar ik blijf wel zoeken naar het optimum.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Wel blijven ze zomers duidelijk achter bij "echte" zomerbanden
Kijk, en over dat laatste is Autoweek het niet met je eens, in elk geval niet m.b.t. de Michelin CrossClimate+ en Vredestein Quatrac Pro:

Hij bestaat dus echt: een band waarmee je onder alle weersomstandigheden veilig onderweg bent. Hij excelleert nergens, maar zit op droog en nat wegdek vlak achter de zomerband, en onder winterse omstandigheden doet hij bijna niet onder voor de winterband. Dit gaat zeker op voor de testwinnaars, de Michelin Crossclimate + en de Vredestein Quatrac Pro.


In mijn ervaring is dit voor Nederlandse omstandigheden meer dan goed genoeg gebleken.

Jarno
 

Curve

Nieuw hier
28 apr 2018
1
0
1
Ik heb goede ervaringen met de Vredestein Quatrac pro onder mijn IS200. Vandaar dat ik ze nu van voren eronder heb. Achter toch maar echte winterbanden, gezien het redelijk steil hellinkje naar het werk..
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Bij mijn vorige Lexus, CT 200h, had ik achter de Michelin Cross Climates laten monteren, Niet dat het echt nodig was met de huidige
Nederlandse winters, maar in Duitsland wel. Daar is het verplicht, winterbanden als de omstandigheden ernaar zijn. Ik woon op de Duitse grens, dus vandaar.
Mijn ervaringen zijn positief, wat het rijden betreft. Onder de meeste omstandigheden goed grip. Enig nadeel, ze produceren meer geluid. Voor de rest geen klachten hierover.
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Heb vorige week, onder mijn IS300 F sport een setje Pirelli All season SF2 laten monteren. (achter)
Eerste review over deze banden waren goed en ik heb een voorkeur voor Pirelli boven Michelin ( vraag mij niet waarom)
Eerste indruk van de Pirelli, stil , heel stil. Ik hoor bij asfalt wissel alleen de voorbanden van geluid veranderen, niet de achterbanden.