"All season" banden zijn een compromis. Ze presteren duidelijk beter in de winter dan zomerbanden en beter in de zomer dan winterbanden. Wel blijven ze zomers duidelijk achter bij "echte" zomerbanden, maar het is zeer de vraag of je dat als doorsneeautomobilist als hinderlijk zult ervaren. Uiteindelijk rijdt je op de openbare weg toch niet als op een circuit, mag ik hopen. Voor de nederlandse winter vormen "all season" banden s'winters een goed alternatief en ze zijn in dat opzicht veiliger dan het door blijven rijden op zomerbanden in de winter.
Het al of niet optreden van trillingen kan allerlei oorzaken hebben en zou eigenlijk bij geen enkele band moeten vookomen. Het is dus ook geen specifieke eigenschap van "all season" banden. Uiteraard is er wel een reden waarom trillingen optreden, maar dat zou na zorgvuldige inspectie en waar nodig reparatie of balanceren en/of uitlijnen verholpen moeten zijn.
Een ander afrolgeluid hangt wel samen met de bandconstructie, profielvorm, toestand van het wegdek en temperatuur. Dat is niet volledig te voorkomen, al zijn banden in de loop der jaren op dat gebied wel steeds beter geworden. Inmidels worden banden ingedeeld in diverse klassen voor wat betreft geluidsproductie. Dat geluid wordt gemeten op een zekere afstand van een auto die met een bepaalde snelheid langs rijdt. Daarmee meet je dus het geluid dat omstanders kunnen ervaren, maar niet wat je zelf als chauffeur hoort. Aan die testresultaten moet je dus niet te veel waarde hechten. Min of meer hetzelfde geldt voor het brandstofverbruik. Ook dat is een vergelijking tussen verschillende banden - maar het verschil tussen een "goede" en een "slechte" band zul je in de praktijk waarschijnlijk niet merken (al is het dus wel meetbaar). Uiteraard is het brandstofverbruik bij lage temperatuur wel altijd hoger: hogere luchtweerstand, mogelijk langer rijden met relatief lage motortemperatuur, langere rijtijd nodig om olie in versnellingsbak en eindaandrijving op temperatuur te krijgen en mogelijk rijden met door de lage temperatuur lagere bandenspanning eisen hun tol.