andere versterker op originele achterspeakers.

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ik ben van plan mijn achterspeakers te gaan versterken met een andere versterker.
dit doe ik omdat ik een andere radio heb ingebouwd en de fade funktie nu niet meer werkt.
heb er een sla-91 kastje tussengezet welke de signalen krijgt van de voorspeakers.
deze gaan naar de orginele versterker en die verdeelt het geluid weer over de andere speakers voor en achter.
echter de fade funktie gaat over de canbus en werkt dus nu niet meer.

met het inbouwen van een andere losse kleine versterker wil ik dit weer werkend krijgen.
ga de achter speakers losmaken en deze aansluiten op een andere versterker welke dus de signalen van de pioneer krijgt via zijn versterkeruitgang.
nu moet dus de fade funktie weer werken (voor wat minder hard en achter iets harder)
nu de concrete vraag kan ik de originele speakers hier voor gebruiken of niet?
(moet ik dus meer sparen of kost het enkel een versterker.... ;-))
ik heb dus een is300 sportcross met 9 speakers.
wellicht dat er iemand op het forum is die hier ervaring mee heeft?

alvast bedankt voor jullie hulp
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
orgineel zijn het geen slechte speakers maar ze zijn al wel wat ouder dus heb je toch wel kans dat ze gaan scheuren op de rand als je ze te veel belast,
ik heb alles maar ver vangen voor dls refrence omdat die 10x7 speakers hebben.
maar het zal dus wel gaan als je ze maar niet te zwaar belast
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
bedankt voor de info, ga ze inderdaad niet te zwaar belasten.
ga er een simpel versterkertje tussen zetten wellicht zo'n basetech 4 kanaals van conrad.
is enkel maar om de achterspeakers wat harder te kunnen laten klinken dan de voorspeakers.
ding heeft wel goede reviews en voor het geld hoef ik het niet te laten....
bijkomend voordeel is dat het ding klein is, ruimte achterin wil ik behouden dus wil de versterker in het bakje plaatsen tussen de wielkassen.
nog een andere vraag als ik de pre out gebruik van zowel front als read blijven dan de voorspeakers dan wel gewoon spelen of schakelt de radio dan over naar pre out? weet hier helaas niet zo veel van.
andere optie zou dan de rear splitten zijn en dan op het versterkertje een en ander instellen.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik zou voor de makelijkste manier gaan en dat is door een hi/low converter bij je achter speakers te plaatsen en die dus aan sluiten op je versterker.
Daar door hoef je alleen maar een voeding en aan/uit signal van de attenne naar achter te leggen.
Al je functies van de radio en zo blijven dus orgineel. Zo'n converter kost je 3tientjes of zo en scheelt een hoop werk.
Zo heb ik dat in het begin ook gedaan totdat ik een andere radio heb geplaatst met dolby dts.
Sucses.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
Houd er rekening mee dat de originele achterspeakers een impedantie van 2 ohm hebben. Daar moet je versterker wel geschikt voor zijn.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Wat zou er gebeuren als ik ze toch aansluit op een simpele versterker?
Afgaand op de eerste post heb ik nl een simpel versterkertje gekocht en wil deze er tussen zetten
En zijn alle 4 de achterspeakers van de sportcross 2 ohm of enkel degene in de achterstijl?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
706
143
43
patriekske zei:
Wat zou er gebeuren als ik ze toch aansluit op een simpele versterker?
Afgaand op de eerste post heb ik nl een simpel versterkertje gekocht en wil deze er tussen zetten
En zijn alle 4 de achterspeakers van de sportcross 2 ohm of enkel degene in de achterstijl?

Ow ja, jij hebt een Sportcross, dan weet ik het niet zeker. Bij de sedan is het wel zo, en daar zijn het volgens mij alleen de hoedenplankspeakers die 2 ohm zijn. Staat ook duidelijk op de achterkant.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Ga de boel morgen wel ff openschroeven.
Andere speakers zijn dan nog snel genoeg gekocht.
Autoelectronica zaak zit op de hoek van mijn werk....
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Oja, was vergeten te melden dat alles inmiddels werkt.
Echter de nieuwe infinity speakers aangesloten op de originel radiouitgang.
Geluid is top in ieder geval!
De voorspeakers, c stijl speakertjes en subwoofer zitten nog op de originele versterker.
Ben tevreden zo!
 

darkoiler

Nieuw hier
17 jul 2011
9
0
0
Hallo,

Zie paar post hieronder mijn probleem, had die vraag ook in een andere
Rubriek gepost. Admin heeft deze naar hier verplaatst vanwege mijn zelfde vraag.

Vraag aangepast, hieronder staat mijn probleem duidelijker.

Alvast bedankt
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Als h?t na je poging van vervangen van de kapotte speaker is dan zou ik even nalopen waar je hebt gewerkt. Misschien heb je een kabel breuk veroorzaakt? Of ergens losgekoppeld en niet meer aangesloten?
 

darkoiler

Nieuw hier
17 jul 2011
9
0
0
Heb alleen maar de speakers kabeltjes losgekoppeld in de kofferbak, ben verder nergens aan gekomen.
oude speakers er uit, nieuwe er in aansluiten -> testen jammer.

Het enige wat nog wel werkte was de actieve sub maar de achterspeakers deden niets
is misschien de amp te resetten op 1 of andere mannier?
 

darkoiler

Nieuw hier
17 jul 2011
9
0
0
Moded GPS-10: bericht verplaatst naar hier (stond al een gelijke vraag).

Hallo,

Zal mij eerst even voorstellen:
Ik ben Martijn en woon in Terneuzen in het mooie Zeeuwsche landschap
Bezit een Zwarte Lexus is200 uit 1999 welke ondertussen wel wat aanpassingen heeft:
4cm verlaagd d.m.v veren, 18inch lichtmetaal (zwart-alu), dak spoiler, sport grill, sky-tune einddemper & Rondom getint.

Maar ik heb helaas een probleem met mijn radio/ rear speakers.

Heb de IS nu 6 a 7 jaar in mijn bezit en destijds gelijk voorzien van aftermarket rear speakers, en een active subwoofer. Deze heb ik aangesloten op de bekabeling die over was van de standaard speakers.
De woofer aansluitingen heb ik gebruikt om mijn active sub aan te sturen met hulp van een kastje van caliber, de tweeter aansluitingen heb ik gebruikt op de rear speakers dit heeft 6 a7jaar netjes gespeeld!

Maar helaas is van de maand 1 rear speaker kapot gegaan. Deze heb ik vandaag willen vervangen
Dit was weer een hele klus is, gelukkig hadden we vanmiddag mooi weer. Oude speakers verwijderd, en de nieuwe gemonteerd (midder wattage) Uiteraard even testen of ze werken voordat we alles weer terug plaaten, maar helaas, ik kreeg geen geluid uit de boxen, het enige waar nog geluid uit kwam waren de deur speakers en de sub. Ook met de fade knop gespeeld echter ook zonder resultaat. Even 1 oude speaker er bij gepakt, maar deze werkte helaas ook niet. Accu losgegooid om alles te resetten, geen resultaat!

De sub heb ik er uit gehaald omdat ik nu meer ruimte nodig heb in de koffer, heb nu weer 2 x 2 draden over. Tevens gelijk even de 2 witte stekker op de hoedenplank door gemeten terweil de muziek aan stond, alleen meette ik niets, leek wel of er niets op stond. Ook de 2 zekeringen heb ik gecontroleerd allebij waren ze nog goed

Ik heb nog gewoon de standaard radio met stock versterker onder het handschoenenkastje,
Kan het zijn dat die versterker er mee opgehouden is, of zouden dan de deur speakers ook niet mogen spelen? Misschien dat de eindtrap van de achterspeakers kapot gegaan is? (Contact stond gewoon af bij het weg halen van de boxen)

Ik las dat de stock versterker te bypassen is, maar werken de boxen dan nog optimaal, of moet er eerst een losse versterker geplaatst worden en hoe sluit je deze dan weer aan. Op ebay heb ik al stock versterkers gezien, maar hoe weet ik zeker dat het deze versterker is?

Kan iemand mij misschien helpen? Alle opties zijn welkom!

Alvast bedankt.
 

Mike1975

Hoort erbij
17 aug 2013
96
0
0
Misschien niet echt ontopic maar hoe krijg ik de grilletjes van mijn achterspeakers los? Ik heb een sportcross maar krijg de grilles met geen mogelijkheid los :neutral:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Mike,

die krijg je langs de voorkant nooit los.
zullen afbreken ;-(
wat je moet doen is de beplating van de bodem eruit nemen en de achterplaat losschroeven.
dan de zijpanelen losschroeven en in zijn geheel verwijderen.

er kunnen andere speakers is met let wel op deze zijn 6ohm dacht ik.
ik heb speakers van infinity en die heb ik rechtstreeks op de radio aangesloten (pioneer avh8400bt)
de woofer en de speakers in de laatste stijl heb ik origineel gehouden.
evenals de voorspeakers en het geluid..... subliem!
 

Mike1975

Hoort erbij
17 aug 2013
96
0
0
Ik heb de originele speakers zonder versterker. De achterspeakers klinken echt waardeloos. Ik begrijp dat hier geen gewone 6x9 speakers in passen?
Waar vind ik 6ohm speakers die passen? Iemand? :rulez:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Mike,

6ohm speakers ga je in de automotive niet vinden vrees ik is allemaal 4ohm.
heb je nog wel de originele radio erin zitten of is ie al eens vervangen door een aftermarket?
wat je dan zou kunnen doen is gewoon een goede set speakers inbouwen van 16cm doorsnede.
als je wel de originel radio nog hebt zijn er naar mijn weten omvormers in de handel die je probleemloos op de radio aan kunt sluiten.
btw de versies met versterker hadden 6ohm speakers hoe het zit met de versie zonder versterker weet ik niet.
mee zelfs dat de sportcross altijd een versterker had dus wat daar mee gebeurd is weet ik niet?

groeten,
Patrick