Android auto disconnect na enkele uren ES300H

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wada
  • Startdatum Startdatum

Wada

Nieuw hier
23 jan 2026
7
23
3
Elo Forum! In mijn ES300H 2022 heb ik altijd mijn android Samsung A52S aangesloten. GoogleMaps staat dan standard aan.
Na een tijdje - vaak na een uurtje of 2 - heb ik dan een disconnect, en dan is de Lexus navigatie aan. Op zich is die niet erg, maar GoogleMaps heeft userfriendlier interface :p.
Als ik de kabel uit de USB trek en een 15 minuten of zo wacht, en de kabel weer insteek dan is de connect er weer. En kan ik de GoogleMaps weer gebruiken.

Waaraan kan dit liggen? Het voelt alsof de aansluiting/kabel/telefoon te warm wordt. Is het een volle telefoonaccu? iets anders? Doe ik iets fout?
Beleven anderen dit probleem ook?

Wat kan ik eraan doen? Dank alvast voor de reacties!

Wada

Oververhitting van de telefoon is #1 oorzaak.
hitte. Als de telefoon te warm wordt, schakelt hij uit veiligheid bepaalde functies, zoals de dataoverdracht via USB, uit.

Okay - dank voor de reactie. Dus als ik bijvoorbeeld de hoes van de telefoon afhaal, dan zou dat schelen denk ik...

andere vraag: is bluetooth niet voldoende voor de dataoverdracht? dus zonder kabel gebruiken...
ik zal dat gaan uitproberen...

Probeer eerst eens een rit zonder hoesje en met de telefoon op een koele plek, bijvoorbeeld voor een ventilatierooster. Als dat het probleem niet oplost, is de kans groot dat de USB-kabel de boosdoener is.

(2026 Upgraded) OTTOCAST 2-in-1 Draadloze CarPlay & Android Auto Adapter, Ottocast Mini Core met Eén-Druk Telefoonwisseling, WiFi 6 & Bluetooth 5.4, Automatische Verbinding, Bekabeld naar Draadloos https://amzn.eu/d/08rOQT6K

Of bij BOL kan ook.
Werkt prima

(2026 Upgraded) OTTOCAST 2-in-1 Draadloze CarPlay & Android Auto Adapter, Ottocast Mini Core met Eén-Druk Telefoonwisseling, WiFi 6 & Bluetooth 5.4, Automatische Verbinding, Bekabeld naar Draadloos https://amzn.eu/d/08rOQT6K

Of bij BOL kan ook.
Werkt prima
Het kan nog goedkoper, ik heb er twee bij AliExpress gekocht. We gebruiken deze in de RX gen5 en een ux250h uit 2020. Ook hebben we hem gebruikt in een rav4. Die dingen waren 25 euro of zo.

Overigens heb ik een soort gelijk probleem. Onder instellingen en gekoppelde apparaten in het menu moet aangeven dat mijn telefoon gebruikt mag worden voor android auto. Het is erg irritant, want het gebeurt op willekeurige momenten. Kabel uitwisselen heeft geen verbetering opgeleverd en ook temperatuur is geen factor. De iPhone van mijn vriendin heeft dat probleem niet en in haar auto heb ik het probleem ook niet. De UX vind iPhone en android prima bekabeld of met Bluetooth. De nieuwere RX heeft geen problemen met iPhone draadloos of met kabel, maar mijn eigen telefoon wordt dus elke rit van 3 uur sporadisch de verbinding verbroken. Soms gebeurt het meerdere keren in enkele minuten, en na elke keer weer aanzetten blijft plots het euvel weg. Ik vermoed dat mijn telefoons' aangepaste Android software voor problemen zorgt.

• Leuk
Waarderingen: snoek1