Audio/media systeem veranderen

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
Hallo,

Op buitenlandse fora lees ik veel over mensen die de middenconsole veranderen, echter niks positiefs (navi achter de versnellingspook)
Nu is mijn vraag:
Zijn er hier mensen die (in een rx second generation het liefste, maar ELKE ervaring is welkom,) geen Mark Levinson installatie hadden en zelf een upgrade gekocht/geinstalleerd hebben?
Vind je het achteraf de moeite waard? Heb je het kunnen vergelijken met ML en waren de prestaties gelijk, slechter of juist beter?
Ik moet zelf knopen gaan doorhakken en ik vind nergens echt de ervaringen die ik nodig heb om zelf te kunnen afwegen wat ik belangrijk vind.
Anders ga ik voor een systeem zonder ML en dan kan meteen de casettedeck en oude Navi eruit voor een volledig bijdetijds systeem met alles erop en eraan?

Alvast bedankt.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
euhm, domme vraag misschien maar waarom hecht je zoveel waarde aan dat ML systeem. Ik weet zo even niet waar maar er zijn wedstrijden waar geluidskwaliteit (let op niet volume) maar kwaliteit gemeten word. Die gasten zeggen altijd eerst dempen en dan een goede speaker (compo setje kan dan zo even 500 euro kosten) Je headunit bepaald wat je allemaal in je auto wilt hebben.

Maar de grootste vraag is. Watwil je ? Mooie telefoon houder kun je namelijk ook je nav kwijt (iedere mobiel heeft het) Wil je dan single of dubbel din. Los van mensen hun ervaring zou ik zeggen, wat wil jij? Dan kijken wie daar de beste ervaring mee heeft. Ieder oor/oog is anders. Helemaal in de auto liefhebberij.
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
het gaat mij om kwaliteit, en daarbij vind ik de middenconsole niet de mooiste met de cassette deck en iets verouderde navi.
Daarbij hoor ik gewoon alleen maar goede verhalen over ML.
Maar vergeef me mijn onwetendheid, heeft de set van ML betrekking op de speakerset, versterker en interface of maar op een gedeelte ervan?
Ik wil geen volume, of belachelijk grote systemen. Ik wil gewoon in mijn rx goede kwaliteit geluid en het liefste een mooi moderne interfafce voor iphone navi etc. Als dat meer dan 1500 kost, en/of lastig in te bouwen is, dan ben ik miss beter uit met een rx met ML erin?
en wat is dubbel din? Alvast bedankt
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
ok, even los van merk. De standaard speakers zijn goed. Dubbel din is zeg maar 2 normale radio's op elkaar qua grote. (enkel din is de normale autoradio die iedereen kent)

Als je een facia kit neemt met een goede radio/multimedia systeem kun je later altijd nog je speakers verbeteren als je het niet eens bent met de kwaliteit. Hoeveel geld je dan wilt besteden aan speakers is weer geheel aan jou. Als het verschil 1500 is dan zou ik denk ik lekker zelf iets bouwen. Want voor 1500,- kun je een luxe systeem inbouwen en speakers vervangen. Terwijl je met het vaste systeem ook vast zit aan de opties die er toen waren (dus ook de beperkingen)

Maar goed, er zijn voldoende mensen op het forum die hun radio hebben vervangen (even los van model) Dus misschien is het handig als nog wat audio goeroes wat input geven
 
  • Leuk
Waarderingen: Robvdo

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
Bedankt! Dit is echt waardevolle informatie!
Momenteel heb ik namenlijk twee keuzes:
RX400H, 2007 44.000 gelopen, ML, panorama dak, notenhout dash en stuur, EUR17k
RX400h, 2006, 149.000 gelopen, zonder opties EUR10k.
geen panorama dak kan ik meeleven, geen ML installatie is niet erg want ik kan dan zelf audio inbouwen (laten), en notenhout is evt na te bestellen.
Blijft dus over de kilometerstand! 100.000 meer of minder is veel! of dat echter 7.000EUR extra waard is???
Alles hangt dus af van de toestand van de auto's. En welk onderhoud de goedkoopste gehad heeft.
Zijn er nog ervaringen dan over welke onderdelen dan kwa slijtage aan vervanging toe zijn? dsitributieriem is dan nodig, remmen waarschijnlijk? (mits nog niet gedaan)

Dubbel din is dan idd het minimale! Bluetooth, navigatie, usb, graag zonder dat de stuurfuncties verloren gaan? Al lees ik ook over "kits" waarmee je nieuwe stuurfunctie's krijgt?
Ik ben nieuwsgierig naar ieders ervaring. Zodat ik na aanschaf de juiste keuzes kan maken wat betreft aanpassen. Goeroe's laat je horen
:)
nogmaals bedankt!

**edit** Hoe zit het met de vering na 150.000km? Omdat hij bij bochten wel eens wil overhellen, was een upgrade aan de vering mij ook al door het hoofd geschoten, afhankelijk natuurlijk van prijs, rendement en het feit dat ik liever comfortabel rij, dan sportief. (dat is ook het type auto) comfortabel ?n sportief zal wel prijzig zijn :) **edit**
 
Laatst bewerkt:

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
Update.. maar eens gebeld.. de goedkoopste was uiteraard een schade auto, dus ik ga kijken donderdag naar die met 44000KM op de teller.. Liever minder custom opties en minder kilometers, dan een schade auto! Dan wordt het sparen voor alle upgrades :) kwist wel dat het topic onder projecten goed ging vallen :')
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
update.. het is me gewoon niet gegund! Ik word net opgebeld dat die met 44000 op de teller verkocht is. Een stel russen had hem op gebeld en geld overgemaakt, komen hem maandag halen.
mooi, zijn we weer bij het begin.. :') het zit niet echt mee....
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
No Title

Zo! Gister mijn eerste Lexus gekocht! Maar wat een dag! Ik had het mezelf al onnodig moeilijk gemaakt, door bijv weken te twijfelen over welke auto (voordat ik bij lexus uitkwam) en vervolgens 2 weken lang elke advertentie in Duitsland te bekijken en af te wegen welke de beste was met de meeste optie's, minste kilometers, etc etc. Vervolgens een aantal advertentie's uitgekozen en begonnen te bellen. De eerste had 'lakschade', de tweede was alleen voor export, de derde had eigenlijk niet de gewenste optie's en een vierde had eigenlijk niet de gewenste kleur zwart. Na lang wikken en wegen en fotos bekijken toch maar een "kijkdag" ingepland gister! De eerste had 'alleen' maar lakschade volgens de eigenaar. Nadat ik fotos doorgestuurd had naar vrienden van mij die schadeherstel deden, besloten om toch te gaan kijken. 2,5uur gereden, auto bekeken, banden uitgezakt, achterlamp los, interieur ook niet in orde, dus zonder een proefrit meteen weer gegaan. Hier ging ik niet mijn neus aan stoten! De tweede eerst opgebeld om te vragen of de auto er nog was en in orde was en of een proefrit mogelijk was. Dat was gelukkig zo en een proefrit was mogelijk! het was nl weer 200km rijden. Eenmaal aangekomen zag de auto er goed uit, zowel van binnen als van buiten netjes en in goede staat. Toen we echter een proefrit wilde maken kregen we een 'nee' omdat de uitlaat kapot bleek te zijn. Hadden ze net getest en wisten ze niet. Ze hadden de auto pas 3 weken.. Toen heb ik gevraagd of hij de auto wilde aanzetten alleen zodat ik het zelf kon horen en ben ik met mijn hoofd onder de auto gedoken. Roest tot en met! Remmen, uitlaat, alles zat onder. Aangezien de beste man niet van plan was een compleet nieuwe uitlaat eronder te gooien voor dezelfde prijs scheidden daar onze wegen! 500km gereden en nog geen lexus gestuurd! Wat een geweldige dag ging dit worden! haha Vervolgens nog een laatste adres in Keulen dan.... Eerst maar eens bellen! Hmm, was wederom geen volduits accent.. Wat was dat toch met Lexus en import deze dag!!! Ondanks dat me het gevoel bekroop dat ik echt slechte keuzes had gemaakt toch maar afgesproken. De man bleek Oekrains te zijn. Was echter net gekleed en hoffenlijk en heel open over de auto. Reden van verkoop: Een nieuwe witte rx450h (daar ook nog maar even over gekwijld) haha Auto reed super, al het onderhoud erbij, distributieriem vervangen bij 90k km, auto had 95k op de klok. Remmen pas vernieuwd, alles op papier! Vorig jaar nog de auto laten spuiten vanwege steenslag. Zijn dochter zou eigenlijk de auto gaan rijden, maar bleek te groot voor dochterlief. Ook nog een btje kunnen afdingen en de auto was van mij. Bij hem thuis alles netjes op papier gezet en de koop gesloten! En toen nog vanuit keulen terug naar limburg rijden :-D heerlijk! Alles deed het perfect (je gaat natuurlijk meteen overal met je tengels aanzitten). Na 600km rijden toch nog geslaagd:)) Vandaag alles omgeschreven en de originele kentekenplaten teruggestuurd! Let the fun begin :-D wat fotos...!
 

Bijlagen

  • photo2215.jpg
    photo2215.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 72
  • photo2216.jpg
    photo2216.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 68
  • photo2217.jpg
    photo2217.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 76
  • photo2219.jpg
    photo2219.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 74
  • photo2220.jpg
    photo2220.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 76

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Sow dat was ff een leuk aventuur. Maar gelukkig heb je er 1 gevonden die je aanstaat. Maar is dat importeren niet duur? De autos zijn goedkoper in dld maar wat zijn eigenlijk de kosten om hem op nl kenten te zetten dan?
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
Ik ben gewoon net over de grens gaan wonen, letterlijk 100m van de grens af. voordeel van in Limburg wonen.
Ik hoef dus niks in te voeren. In duitsland betaal je 10% van de wegenbelasting tov Nederland. absurd gewoon! auto was al een dikke 8000euro goedkoper. nu bespaar ik ook nog 1000euro per jaar aan belasting.

Mijn Lexus rijdt overigens heerlijk. Wat grappig is, ik had zon overgang, van cassettedeck naar iphone. oftwel zon cassette met een kabel eraan!
En toen ik gebeld werd, werd meteen de handsfreeset geactiveerd.
Als ik echter de telefoon via bluetooth verbindt, speelt hij geen muziek van de iphone af. Iemand een idee om dat te veranderen? Of ben ik dan weer op mijn oude traject dat ik de middenconsole moet gaan upgraden? Want alles bevalt eigenlijk super op de cassettedeck na :p
 

Robvdo

Hoort erbij
21 jul 2014
31
1
0
Nog even een lijstje met vragen/dingen todo:

- huidige velgen winterbanden en dan deze zomer een 20" set kopen voor zomerbanden.
(welke zijn mooi/goed/normaal in prijs en maken je lexus niet t? pimperig?)
- Keyless entry.
(Kan zon systeem van de IS overgezet worden naar de rx zonder al te veel problemen?)
- casette deck vervangen/ Navigatie upgraden
(Het liefste zonder verlies van de huidige kwaliteit audio en/of (stuur)functies)
- Spiegels automatisch naar binnendraaien
(zodra de auto uitgezet wordt, zonder steeds opt knopje te moeten drukken)
- Verlichting upgraden?
(ik vond het zicht niet echt helemaal super, grootlicht overigens wel, dat was super)
- Vering?
(twijfel hier nog sterk over, het kost veel, en wat gaat het me opleveren?

nog suggestie's iemand? :))
 

Chooster

Nieuw hier
4 dec 2020
11
6
3
Hierbij de overgang van mijn oude sscherm naar mijn nieuwe scherm. Gaat perfect, goed geluid, Android tablet werkt goed, soms kleine bug.
 

Bijlagen

  • 20201215_084324.jpg
    20201215_084324.jpg
    3,4 MB · Weergaven: 114
  • Lexus.jpg
    Lexus.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 133

Bossiebos

Nieuw hier
7 mrt 2023
1
0
1
Hierbij de overgang van mijn oude sscherm naar mijn nieuwe scherm. Gaat perfect, goed geluid, Android tablet werkt goed, soms kleine bug.
Hi,

Ik heb een RX400H 2009, en wil apple CarPlay en moderne navigatie (google maps oud) inbouwen (zoals plaatje hierboven). er zit nu een Mark levinson systeem met cd wisselaar en oude navi in. Ik hoef geen CD's meer en neem evt iets mindere kwaliteit audio evt voor lief. Wat moet ik kopen, en kan ik dat (als niet onhandige doe-het-zelver) zelf inbouwen.
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
Ik heb het laten doen met behoud van het originele audio systeem door Arendse. Mijn auto heeft geen audio in, dus dan is het best ingrijpend en de unit moet geopend worden om te zorgen dat het beeld en de touchscreen ging werken.

 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
423
63
Is dat filmpje ook van jouw auto toevallig? Da’s bij mij in de buurt. Ik heb onlangs zelf ervaring opgedaan met CarPlay en ik vind het geweldig werken.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.724
466
83
Ik heb het laten doen met behoud van het originele audio systeem door Arendse. Mijn auto heeft geen audio in, dus dan is het best ingrijpend en de unit moet geopend worden om te zorgen dat het beeld en de touchscreen ging werken.

Mag ik vragen om wat voor een kosten dit gaat? Gromaudio biedt hier namelijk een module voor die rond da 500 a 600 euro kost.
(Ik heb overigens al jaren zo'n module met volledig Android in mijn GS, heel blij mee. Die ondersteund ook Android Auto en Carplay, maar nooit gebruikt omdat ik liever volledig Android op de radio zelf heb)
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
Ik heb ook gelijk een limiter in laten bouwen. Dus precies kan ik het niet zeggen. Het was voor deze iets meer werk omdat het systeem open gemaakt moest worden ivm te weinig aansluitingen.
€ 1000,- / € 1200,- moet je aan denken. Het is een hele lange dag inbouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en RoelVB

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
423
63
Yep. Leuke en goede club. Carplay met behoud van de originele Mark Levinson audio en geen brakke Android.
Carplay werkt overigens ook draadloos.
Ze zitten daar al jaaaaren. Ik heb er m’n ICE-iPod link naar m’n fabrieks-Ford radio gekocht. Dat CarPlay de juiste input gebruikt voor de ML vind ik wel belangrijk. Ik zou het jammer vinden dat je een mooi audiosysteem hebt en een mooie integratie met je smartphone maar dat het geluid dan net “meh” zou zijn.
€ 1000,- / € 1200,- moet je aan denken. Het is een hele lange dag inbouwen
Oef, da’s wel stevig. Maar ik kan natuurlijk altijd een keer langsrijden en eens horen wat ze aan opties hebben.