Zoals belooft hier mijn ervaring wat betreft het importeren van mijn Lexus is200.
Ik hoop dat andere hier wat aan hebben en ook de stap nemen om een Lexus naar Nederland te halen.
Allereerst, bedenk van te voren of je alles zelf wil doen, het is goed te doen alleen moet je er wel de nodige tijd voor uit trekken en niet bang zijn om dingen te regelen. Ik weet dat er ook bedrijfjes zijn die particulieren kunnen begeleiden bij het importeren of zelfs het hele import proces kunnen overnemen.
Ik heb alles zelf gedaan.
Waarom importeren?
De auto?s in Duitsland en Belgi? zijn nieuw goedkoper dan hier in Nederland, daardoor wordt auto?s vaak gekocht met meer opties. Daarnaast is de prijs voor een 2e hands auto vanzelfsprekend ook lager (door een lagere nieuwprijs).
Ook is het zo dat de Duitse Tuf keuring en de Belgische periodieke keuring strenger zijn dan de Nederlandse APK keuring. Het is zelfs zo dat wanneer je in Belgi? als particulier je auto wil verkopen aan een andere particulier, het wettelijk verplicht is om de auto te voorzien van een zogenaamde ?verkoop keuring?. Op deze manier heb je als particulier een soort bescherming dat een auto in grote lijnen in orde is.
Ik zal hier in grote lijnen de stappen beschrijven die ik heb ondernomen.
Stap 1 zoeken: Ga op zoek naar een auto, let goed op omschrijving, verdiep je even in de Duitse termen en kijk goed naar de foto?s (een ritje naar een bezichtiging is immers niet zomaar gemaakt)
Voor Duitse auto?s kun je bijvoorbeeld kijken op http://www.mobile.de en http://www.autoscout24.de. Voor de Belgische markt heb ik gebruik gemaakt van http://www.kapaza.be en http://www.2dehands.be.
Stap 2 Contact opnemen: Neem contact op met de aanbieder, ga na of zijn verhaal klopt, vraag naar eventuele gebreken en geef aan dat je niet voor niets wil komen. Is dit allemaal goed, maak dan een afspraak om te komen kijken. Ik heb een auto in Kleve (DE) bekeken, ik was daar toevallig in de buurt. Een week later ben ik in Belgi? geweest net onder Turnhout.
Stap 3 Bezichtiging en koop: In Belgi? zag het er allemaal prima uit. Alle papieren waren in orde en ook het onderhouds boekje was netjes afgestempeld. Daarnaast waren de verkoop keuringspapieren aanwezig waardoor technisch gezien niet veer mis zou kunnen zijn.
Ik ben met de aanbieder een prijs overheen gekomen en heb vervolgens afgesproken dat ik contact op zou nemen zodra ik alles rond zou hebben voor het importeren van de auto.
Stap 4a Vervoer regelen: Na het weekend en de mondelinge afspraak ben ik gaan kijken hoe ik de auto naar Nederland zou gaan krijgen. Er zijn 3 opties:
- Een eendagskenteken aanvragen;
Voordelen: gratis aan te vragen, zelf in je nieuwe aanwinst rijden
Nadelen: Verwerkings tijd aanvraag, ??n dag geldig (dus goed plannen), alleen in Nederland toegestaan om er mee te rijden (dus de auto moet dan nog naar de grens)
- Export kenteken aanvragen;
Voordelen: langer geldig dus vrij rijden, zelf in je nieuwe aanwinst rijden
Nadelen: verwerkingstijd aanvraag (in het buitenland), Er zijn kosten aan verbonden
- Auto ambulance;
Voordelen: geen administratief gedoe, vrij rijden in binnen en buitenland
Nadelen: Kosten ambulance, trekkend voertuig moet voldoende kunnen trekken, de bestuurder moet BE rijbewijs hebben.
Ik heb gekozen voor de laatste optie met name omdat ik het importeren snel wilde doorzetten en geen extra papieren hoefde te regelen.
Stap 4b Verkoop overeenkomst opstellen: In mijn geval heeft de verkopende partij een verkoop akte opgesteld. Na ondertekening kan hij zich vrijwaren, en als koper kun je het laten zien bij het BPM loket (komt later nog)
Op deze verkoop akte stonden in mijn geval gegevens als;
- Naam koper
- Naam verkoper
- Verkoop prijs
- Datum
- Chassisnummer
- Type, merk en model
Stap 4c Afspraak met RDW maken: Via internet of telefoon kun je een afspraak maken bij het RDW keuringstation. Wanneer je tussen 8:00 en 12:00 komt kun je zonder afspraak geholpen worden. Ik heb er voor gekozen om zonder afspraak naar de RDW te gaan. LET op de wachttijden kunnen erg oplopen, wie het eerst komt, we het eerst maalt. Ik was er om 9:15 en was rond 11:00 aan de beurt.
Stap 5 de keuring: als alle onderdelen van stap 4 geregeld zijn kun je alles daadwerkelijk in orde gaan maken. Ik ben ?s morgens heel vroeg op pad gegaan en kwam om 9:15 al terug bij het keuring station in Den Bosch.
Eerst ga je je melden (nummertje trekken), vervolgens geef je aan wat je precies wil. In mijn geval import keuring zonder afspraak met een APK keuring er bij (let op, wanneer er iets afkeur is dan ben je daar meteen klaar met de apk). Je kunt er ook voor kiezen om het zonder APK te doen, maar uiteindelijk moet er toch een APK op de auto komen.
Na het keuren moet je weer wachten tot dat de papieren zijn verwerkt.
Stap 6 BPM: Na het ontvangen van de keuringspapieren mag je weer een nummer trekken, dit keer bij het belasting loket. Zorg er voor dat je de papieren hebt ingevuld. Ik had dit niet gedaan maar werd zo naar huis gestuurd. Wel kreeg ik nog een tip van een handige website (http://www.autotelex.nl/products/autoimport) waar je tegen betaling (ongeveer 16 euro via IDeal) een soort stappenplan kan doorlopen waarna de belasting papieren ingevuld verschijnen, printen en klaar is kees.
Na het afgeven van de papieren (incl. koopakte uit stap 4b) worden deze gecontroleerd en ingevoerd (bij mij werd er niet meer gekeken naar de auto).
Stap 7 auto stallen: na de keuring wordt het afwachten tot de instanties het kenteken en de belasting verwerkt hebben. In deze periode mag de auto niet aan de openbare weg staan en moet deze dus in een garage of op priv? terrein worden neergezet.
Stap 8 BPM betalen: Na het invoeren van de gegevens van stap 6, gaan deze naar een backoffice kantoor van de belastingdienst. Hier worden de papieren nogmaals gecontroleerd en wordt een definitieve BPM berekening opgesteld en per mail thuis gestuurd. (ik heb mijn auto dinsdag aangeboden voor keuring en kreeg vrijdag de betaalgegevens)
De betaling kun je naar een spoed nummer overmaken, zodra de betaling is verwerkt bij de belastingdienst geven ze toestemming aan de RDW om de kenteken papieren in orde te maken.
Stap 9 Kenteken maken: De laatste stap is het wachten op de kenteken papieren, wanneer de papieren worden opgestuurd komen ze na 2 dagen binnen (de RDW heeft een 48 uurs regeling met de post). Wanneer de papieren binnen vallen, kun je de kentekens laten maken (klaar terwijl je wacht) en ze op de auto monteren.
Vergeet je auto niet te verzekeren, wanneer je via DigiD inlogt op de website van de RDW kun je al snel zien wat je kenteken gaat worden, en kun je eventueel je verzekeringsmaatschappij eerder inlichten.
Ik hoop dat mensen er iets aan hebben, laat maar weten wanneer je nog vragen hebt.
Mijn geimporteerde Lexus uit 1999
Ik hoop dat andere hier wat aan hebben en ook de stap nemen om een Lexus naar Nederland te halen.
Allereerst, bedenk van te voren of je alles zelf wil doen, het is goed te doen alleen moet je er wel de nodige tijd voor uit trekken en niet bang zijn om dingen te regelen. Ik weet dat er ook bedrijfjes zijn die particulieren kunnen begeleiden bij het importeren of zelfs het hele import proces kunnen overnemen.
Ik heb alles zelf gedaan.
Waarom importeren?
De auto?s in Duitsland en Belgi? zijn nieuw goedkoper dan hier in Nederland, daardoor wordt auto?s vaak gekocht met meer opties. Daarnaast is de prijs voor een 2e hands auto vanzelfsprekend ook lager (door een lagere nieuwprijs).
Ook is het zo dat de Duitse Tuf keuring en de Belgische periodieke keuring strenger zijn dan de Nederlandse APK keuring. Het is zelfs zo dat wanneer je in Belgi? als particulier je auto wil verkopen aan een andere particulier, het wettelijk verplicht is om de auto te voorzien van een zogenaamde ?verkoop keuring?. Op deze manier heb je als particulier een soort bescherming dat een auto in grote lijnen in orde is.
Ik zal hier in grote lijnen de stappen beschrijven die ik heb ondernomen.
Stap 1 zoeken: Ga op zoek naar een auto, let goed op omschrijving, verdiep je even in de Duitse termen en kijk goed naar de foto?s (een ritje naar een bezichtiging is immers niet zomaar gemaakt)
Voor Duitse auto?s kun je bijvoorbeeld kijken op http://www.mobile.de en http://www.autoscout24.de. Voor de Belgische markt heb ik gebruik gemaakt van http://www.kapaza.be en http://www.2dehands.be.
Stap 2 Contact opnemen: Neem contact op met de aanbieder, ga na of zijn verhaal klopt, vraag naar eventuele gebreken en geef aan dat je niet voor niets wil komen. Is dit allemaal goed, maak dan een afspraak om te komen kijken. Ik heb een auto in Kleve (DE) bekeken, ik was daar toevallig in de buurt. Een week later ben ik in Belgi? geweest net onder Turnhout.
Stap 3 Bezichtiging en koop: In Belgi? zag het er allemaal prima uit. Alle papieren waren in orde en ook het onderhouds boekje was netjes afgestempeld. Daarnaast waren de verkoop keuringspapieren aanwezig waardoor technisch gezien niet veer mis zou kunnen zijn.
Ik ben met de aanbieder een prijs overheen gekomen en heb vervolgens afgesproken dat ik contact op zou nemen zodra ik alles rond zou hebben voor het importeren van de auto.
Stap 4a Vervoer regelen: Na het weekend en de mondelinge afspraak ben ik gaan kijken hoe ik de auto naar Nederland zou gaan krijgen. Er zijn 3 opties:
- Een eendagskenteken aanvragen;
Voordelen: gratis aan te vragen, zelf in je nieuwe aanwinst rijden
Nadelen: Verwerkings tijd aanvraag, ??n dag geldig (dus goed plannen), alleen in Nederland toegestaan om er mee te rijden (dus de auto moet dan nog naar de grens)
- Export kenteken aanvragen;
Voordelen: langer geldig dus vrij rijden, zelf in je nieuwe aanwinst rijden
Nadelen: verwerkingstijd aanvraag (in het buitenland), Er zijn kosten aan verbonden
- Auto ambulance;
Voordelen: geen administratief gedoe, vrij rijden in binnen en buitenland
Nadelen: Kosten ambulance, trekkend voertuig moet voldoende kunnen trekken, de bestuurder moet BE rijbewijs hebben.
Ik heb gekozen voor de laatste optie met name omdat ik het importeren snel wilde doorzetten en geen extra papieren hoefde te regelen.
Stap 4b Verkoop overeenkomst opstellen: In mijn geval heeft de verkopende partij een verkoop akte opgesteld. Na ondertekening kan hij zich vrijwaren, en als koper kun je het laten zien bij het BPM loket (komt later nog)
Op deze verkoop akte stonden in mijn geval gegevens als;
- Naam koper
- Naam verkoper
- Verkoop prijs
- Datum
- Chassisnummer
- Type, merk en model
Stap 4c Afspraak met RDW maken: Via internet of telefoon kun je een afspraak maken bij het RDW keuringstation. Wanneer je tussen 8:00 en 12:00 komt kun je zonder afspraak geholpen worden. Ik heb er voor gekozen om zonder afspraak naar de RDW te gaan. LET op de wachttijden kunnen erg oplopen, wie het eerst komt, we het eerst maalt. Ik was er om 9:15 en was rond 11:00 aan de beurt.
Stap 5 de keuring: als alle onderdelen van stap 4 geregeld zijn kun je alles daadwerkelijk in orde gaan maken. Ik ben ?s morgens heel vroeg op pad gegaan en kwam om 9:15 al terug bij het keuring station in Den Bosch.
Eerst ga je je melden (nummertje trekken), vervolgens geef je aan wat je precies wil. In mijn geval import keuring zonder afspraak met een APK keuring er bij (let op, wanneer er iets afkeur is dan ben je daar meteen klaar met de apk). Je kunt er ook voor kiezen om het zonder APK te doen, maar uiteindelijk moet er toch een APK op de auto komen.
Na het keuren moet je weer wachten tot dat de papieren zijn verwerkt.
Stap 6 BPM: Na het ontvangen van de keuringspapieren mag je weer een nummer trekken, dit keer bij het belasting loket. Zorg er voor dat je de papieren hebt ingevuld. Ik had dit niet gedaan maar werd zo naar huis gestuurd. Wel kreeg ik nog een tip van een handige website (http://www.autotelex.nl/products/autoimport) waar je tegen betaling (ongeveer 16 euro via IDeal) een soort stappenplan kan doorlopen waarna de belasting papieren ingevuld verschijnen, printen en klaar is kees.
Na het afgeven van de papieren (incl. koopakte uit stap 4b) worden deze gecontroleerd en ingevoerd (bij mij werd er niet meer gekeken naar de auto).
Stap 7 auto stallen: na de keuring wordt het afwachten tot de instanties het kenteken en de belasting verwerkt hebben. In deze periode mag de auto niet aan de openbare weg staan en moet deze dus in een garage of op priv? terrein worden neergezet.
Stap 8 BPM betalen: Na het invoeren van de gegevens van stap 6, gaan deze naar een backoffice kantoor van de belastingdienst. Hier worden de papieren nogmaals gecontroleerd en wordt een definitieve BPM berekening opgesteld en per mail thuis gestuurd. (ik heb mijn auto dinsdag aangeboden voor keuring en kreeg vrijdag de betaalgegevens)
De betaling kun je naar een spoed nummer overmaken, zodra de betaling is verwerkt bij de belastingdienst geven ze toestemming aan de RDW om de kenteken papieren in orde te maken.
Stap 9 Kenteken maken: De laatste stap is het wachten op de kenteken papieren, wanneer de papieren worden opgestuurd komen ze na 2 dagen binnen (de RDW heeft een 48 uurs regeling met de post). Wanneer de papieren binnen vallen, kun je de kentekens laten maken (klaar terwijl je wacht) en ze op de auto monteren.
Vergeet je auto niet te verzekeren, wanneer je via DigiD inlogt op de website van de RDW kun je al snel zien wat je kenteken gaat worden, en kun je eventueel je verzekeringsmaatschappij eerder inlichten.
Ik hoop dat mensen er iets aan hebben, laat maar weten wanneer je nog vragen hebt.
Mijn geimporteerde Lexus uit 1999