Automaat in N of D

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Beste forum leden,

Soms moet ik een tijdje wachten op de koelaan bij Bunnik.
Vlak bij de woning van Wibi ( antwoord ander topic)
Er is hier een systeem bedacht waardoor verkeer gefaseerd door de woonwijk gelaten word.
Meestal zet ik de automaat in zijn vrij als ik even moet wachten.
Dit doe ik ook als ik moet wachten voor een spoorwegovergang maar dit is meer een stel je eens voor rede.
Bijvoorbeeld stel je eens voor je word onwel en de auto rijd de spoorweg overgang op de rest laat zich raden.
Het gaat dus specifiek om langer stilstaan en het gebruik van de automaat.
Is dit misschien ook beter of ontkoppeld een automaat automatisch bij stilstand.
Is de techniek hier op voorbedacht ?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
daar ben ik nu ook benieuwd naar , ik probeer hem in N te zetten bij iets langer wachten maar is dat ook raadzaam bij een rood licht ?
bij stationair gaat de auto ongeveer stapvoets
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dingdong!

Eigenlijk belast je (in technische zin, voel ook het drukschokje) de automaat veel meer door van D naar N en weer terug te schakelen voor stoplicht en overgang, dan deze gewoon in D te laten staan. Het is dus meer een 'gevoelsmatige' kwestie, dan iets wat echt nodig is. Als het erg lang duurt zet je de motor uit bijvoorbeeld.

Qua techniek zal er niet zoveel gebeuren overigens, je zal de eerste zijn die zijn automaat opblaast door N gebruik
smirk.png
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
En alleen daarom mis ik Audi's Hold Assist. Simpel maar zeer effectief systeem en niks niet kruipen met je voet van de rem.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Automaat, het woord zegt het al.
Automatische versnellingsbak, deze schakeld voor u !
Dus niet schakelen met uitzonderingen zoals sterk bergafwaarts en natuurlijk als je achteruit wilo_O
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het heen en weer geschakel wordt in principe niet aanbevolen....dus zolang je er geen treksport van maakt is er idd niets aan de hand.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Weerstand blijft als kracht circuleren in de koppelomvormer en stuwt de aandrijfassen aan en je remmem houden het tegen. Omdat een stationair toerental laag is en de krachten minimaal zijn ( bij een grotere hellingshoek ga je met een automaat ook naar achteren rollen ) kan de bak hier gewoon goed tegen, maar zodra je gas geeft dan neemt de kracht enorm toe en dexe kracht kan dus kwalijk zijn.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Volgens mij was de vraag of het kwaad kan af tussen D en N te switchen in stilstand en vanzelfsprekend zonder gas geven. Zie niet in wat daar kwalijk aan kan zijn.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dan waarom zit er een N sowieso op? En vanaf P paseer je de N als je naar D gaat. Je ziet spoken,
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De P zit op automaat blok
D is gekoppeld naar voren
R voor naar achteren
Dus er moet een vrij zijn voor bv als je wat langer vaststaat voor een stoplicht op een vlakke weg en geen voet op rem wilt houden

SPoken? :p die zitten vaak in je kofferbak en onder je stoel
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
De P zit op automaat blok
D is gekoppeld naar voren
R voor naar achteren
Dus er moet een vrij zijn voor bv als je wat langer vaststaat voor een stoplicht op een vlakke weg en geen voet op rem wilt houden

SPoken? :p die zitten vaak in je kofferbak en onder je stoel
Kortom je kan gerust van D naar N in stilstand. Zeggen we toch al een tijdje ? Ik zou echt eens onder je stoel gaan kijken:oops: