Beste medeforummers en blije Lexus-eigenaren (m/v),
Zoals ik al snel in 't 'Welkom' topic op het forum heb geschreven ben ik sinds een jaartje de eigenaar van een 2nd gen GS430 (2001). Dit naar aanleiding van de GS van mijn ouders, deze heeft ietsjes minder KMs gelopen, maar verder uiteraard identiek. En het rijdt zo fijn Mijn GS heeft overigens 232k KM op de teller.
Ik heb al een beetje op het forum gezocht naar soortgelijke 'perikelen', maar kon niet echt iets eenduidig vinden, dat op mijn ervaringen lijkt, vandaar deze post.
Naast dat de GS een enorme 'smooth ride' is, bemerk ik (juist omdat ie verder zo smooth rijdt) een klein aantal 'ergernissen' van mijn GS, maar goed, we kunnen niet alles hebben (of toch wel, dat is toch Lexus?). De belangrijkste (opvallendste) is de automaat, die lijkt steeds 'lomper' (merkbaarder) te schakelen.
- automaat schakelt tussen 1-2-3 regelmatig schokkerig, soms zelfs een flinke 'schok' door de auto (dat laatste recentelijker) tijdens acceleratie icm schakelen op hogere snelheid
- accelereren / electronisch gaspedaal is onregelmatig, onvoorspelbaar - soms druk ik het gas een beetje in, dan schiet ie vooruit, volgende moment houdt ie sterk in en komt dan loom op gang
- vanuit stilstand accelereren is een bingo, vaak gaat het gepaard met wat 'inhouden' (en soms hoor ik n kort 'geklonk' bij de achterwielen) totdat er acceleratie plaatsvindt; over kick-down niet te spreken, m'n ma rijdt me er uit
- er is vaak geen verschil tussen kick-down (schakelaartje) of 't gaspedaal 2/3 indrukken
- kick down is sloom; ivt de andere Lexus duurt het minstens 1,5 seconde tot er een reactie komt tot accelereren en dan nog gaat dat niet altijd 'soepel'
De monteur heeft recentelijk al
- ATF ververst (conform specs) en filter (origineel Toyota) vervangen
- Gekeken of er geen zaken aanlopen (remklauwen, etc.)
- ECT / DTC gereset (echter niet de aparte "reset memory" utility bij ECT etc, die was vreemd genoeg niet beschikbaar).
Het verversen leek trouwens heel even iets te helpen, maar alsnog... steeds 'bokkeriger'.
Hij vermoedt 'iets' in de aandrijflijn, maar ik wil het toch graag oplossen, het is storend.
Iemand tips, advies, suggesties, opmerkingen, doorverwijzingen? Nieuwe bak? Kom maar op met het slechte nieuws (of goede!).
Alvast bedankt!!
Zoals ik al snel in 't 'Welkom' topic op het forum heb geschreven ben ik sinds een jaartje de eigenaar van een 2nd gen GS430 (2001). Dit naar aanleiding van de GS van mijn ouders, deze heeft ietsjes minder KMs gelopen, maar verder uiteraard identiek. En het rijdt zo fijn Mijn GS heeft overigens 232k KM op de teller.
Ik heb al een beetje op het forum gezocht naar soortgelijke 'perikelen', maar kon niet echt iets eenduidig vinden, dat op mijn ervaringen lijkt, vandaar deze post.
Naast dat de GS een enorme 'smooth ride' is, bemerk ik (juist omdat ie verder zo smooth rijdt) een klein aantal 'ergernissen' van mijn GS, maar goed, we kunnen niet alles hebben (of toch wel, dat is toch Lexus?). De belangrijkste (opvallendste) is de automaat, die lijkt steeds 'lomper' (merkbaarder) te schakelen.
- automaat schakelt tussen 1-2-3 regelmatig schokkerig, soms zelfs een flinke 'schok' door de auto (dat laatste recentelijker) tijdens acceleratie icm schakelen op hogere snelheid
- accelereren / electronisch gaspedaal is onregelmatig, onvoorspelbaar - soms druk ik het gas een beetje in, dan schiet ie vooruit, volgende moment houdt ie sterk in en komt dan loom op gang
- vanuit stilstand accelereren is een bingo, vaak gaat het gepaard met wat 'inhouden' (en soms hoor ik n kort 'geklonk' bij de achterwielen) totdat er acceleratie plaatsvindt; over kick-down niet te spreken, m'n ma rijdt me er uit
- er is vaak geen verschil tussen kick-down (schakelaartje) of 't gaspedaal 2/3 indrukken
- kick down is sloom; ivt de andere Lexus duurt het minstens 1,5 seconde tot er een reactie komt tot accelereren en dan nog gaat dat niet altijd 'soepel'
De monteur heeft recentelijk al
- ATF ververst (conform specs) en filter (origineel Toyota) vervangen
- Gekeken of er geen zaken aanlopen (remklauwen, etc.)
- ECT / DTC gereset (echter niet de aparte "reset memory" utility bij ECT etc, die was vreemd genoeg niet beschikbaar).
Het verversen leek trouwens heel even iets te helpen, maar alsnog... steeds 'bokkeriger'.
Hij vermoedt 'iets' in de aandrijflijn, maar ik wil het toch graag oplossen, het is storend.
Iemand tips, advies, suggesties, opmerkingen, doorverwijzingen? Nieuwe bak? Kom maar op met het slechte nieuws (of goede!).
Alvast bedankt!!