Banden ervarings topic

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Zie hier in meerdere topics vragen langskomen welke banden het leuk doen onder een IS. Ben hier zelf ook wel benieuwd naar. Om alles een beetje in 1 topic te houden misschien wel leuk om hier je ervaringen te posten met verschillende banden.
Voorzetje voor wat relevante informatie:

Auto:
Merk en type banden:
Maat banden:
Prijs:
Levensduur in KM:
Pluspunten:
Minpunten:
Overige opmerkingen:

Gezien dat ik met de IS nog niet echt wat zinnigs kan schrijven even wat algemene ervaringen met banden onder andere auto's:

Auto: Honda Civic / Toyota Yaris T-Sport
Merk en type banden: Uniroyal Rainsport 2
Maat banden: 195/45/16 94V Xl / 195/50/15 92V XL
Prijs: ?95p.s. / ?60p.s.
Levensduur in KM: Na ca. 15.000KM nog 4.5 en 5.5mm over / net gemonteerd
Pluspunten:
+Waanzinnig veel grip in natte omstandigheden, aquaplanning zo goed als uitgesloten
+Veel grip op droog
+Zeer acceptabele slijtage
+Voorspelbaar grensbereik
+Goede rubbersamenstelling, gaan ook op warme dagen bij extreem gebruik (Circuit) niet smeren
Minpunten:
-Beetje slappe wangen, beter dan een Toyo T1-R, maar minder dan een Yokohama S-Drive, aan te raden om de XL versie te nemen om dit te compenseren. Daarnaast doen ze het het beste met een vrij hoge spanning (2.7 of 2.8). Ook dit vangt de slappe wange wel aardig op.
-Redelijk wat rolgeluiden
Overige opmerkingen: Absolute favoriet tot nu toe. Wel enkel getest op FWD'tjes.

Auto: Honda Civic
Merk en type banden: Yokohama S-Drive
Maat banden:195/45/16 92V XL
Prijs:?95 p.s.
Levensduur in KM: Onbekend
Pluspunten:
+Enorme grip op droog
+Harde wang, dus veel stuurgevoel
+Weinig rolgeluid
+Subjectief, maar ik vind het hele mooie banden, zowel profiel als de manier hoe ze op de velg liggen. Maken je banden op het oog een maat breder.
Minpunten:
-Weinig grip op nat
-Zacht rubber, dus veel slijtage en bij extreem gebruik gaan ze smeren
-troebel grensbereik, dun lijntje tussen wel en geen grip
Overige opmerkingen: Voor sportief gebruik op droog de band om hard mee te hoeken, helaas in de regen tamelijk dramatisch.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
IS :Michelin pilot 215/45/17
zeer hard, 25000 km waren ze op, remmen bij regen was matig
dan Dunlop SP SPORT 9000
45000 km, comfortabel,stil goede baanligging
dan Bridgestone Turanza E 300
hard , lawaaierig en veel meer verbruik en dan gewoon weg gedaan
Prijzen ken ik niet want die interesseren me niet echt
Wel steeds op de correcte spanning gekeken ,
en tot slot Vredestein V trac
zacht, stil, stevig en auto weg gedaan
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik denk dat de topic starter wel wilt dat je zijn template volgt, blijft het wat duidelijker dan een verhaal:

Auto:
Merk en type banden:
Maat banden:
Prijs:
Levensduur in KM:
Pluspunten:
Minpunten:
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik zal even alleen ervaringen delen op een IS200, maar ik heb ze nietallemaal opgereden...

Auto: IS200
Merk en type banden: Dunlop Sp sport 9000
Maat banden: 215/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000 (Roteren)
Pluspunten: Goede grip op nat/droog, comfortabel en stil, maar neemt af naarmate ze slijten.
Minpunten: Herrie naarmate ze meer slijten
Overige opmerkingen: iets meer last van spoorvorming
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Dunlop Sp sportmaxx
Maat banden: 215/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000 (Roteren)
Pluspunten: Goede grip op nat/droog, comfortabel en stil, maar neemt af naarmate ze slijten. Bieden meer gevoel en zijn directer dan de sp 9000. DAarnaast hebben ze ook iets beter grip.
Minpunten: Herrie naarmate ze meer slijten
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Toyo Proxes T1S
Maat banden: 215/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 50.000 (Roteren)
Pluspunten: Goede grip op droog maar op nat wat minder, comfortabel en stil, maar neemt af naarmate ze slijten.
Minpunten: Slijten wat harder en het geluid neemt ook wel toe naarmate ze versleten zijn. Daarnaast heb je wel vaaak het gevoel dat ze heel goed plakken op de weg, maar in werkelijkheidscheelt het niet veel met een bv dunlop sport 9000.
Overige opmerkingen: beetje last van spoorvorming
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Goodyear eagle f1
Maat banden: 215/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000 (Roteren)
Pluspunten: Goede grip op nat/droog, comfortabel en relatief stil, maar neemt ook af naarmate ze slijten.
Minpunten: Herrie naarmate ze meer slijten
Overige opmerkingen: last van spoorvorming
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Bridgestone RE40
Maat banden: 215/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000 (Roteren)
Pluspunten: Goede grip op droog ietsjes minder op nat, het zijn niet de stilste banden en wordt naarmate ze slijten alleen maar erger. Hele directe banden met gevoel
Minpunten: Herrie naarmate ze meer slijten en iets minder grip op nat.
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Bridgestone RE50A
Maat banden: 225/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000 (Roteren)
Pluspunten: Goede grip op Nat en droog en een stuk stiller dan de RE40, daarnaast zijn de banden heel direct en geven veel informatie door aan de bestuurder
Minpunten: Ik heb maar 10.000km mee gereden en toen werd de auto verkocht, maar ik vond ze heel erg fijn onder de is200
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Yokohama avs db
Maat banden: 215/45/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 65.000 (Roteren)
Pluspunten: Relatief stil, maar verder matige grip op droog en op nat zelfs zeer slecht! ze maken niet meer geluid naarmate ze slijten terwijl de meeste banden dit wel hebben.
Minpunten: Grip neemt af en er is sprake van veel spoorvorming. Gevoel was ook brak.
Overige opmerkingen: ik had ze stiller verwacht aangezien ze hierom bekend staan.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS200
Merk en type banden: Dunlop sp wintersport 3m
Maat banden: 205/50/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 55.000 (Roteren)
Pluspunten: Comfortabele stille winterbanden die redelijk grip hebben op droog/nat Op sneeuw doen ze gewoon wat ze horen te doen.
Minpunten: Ik heb minder eisen mbt winterbanden, dus ze waren gewoon prima.
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS250
Merk en type banden: Dunlop Sportmaxx
Maat banden: 225/40/18 & 255/40/18
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000
Pluspunten: Goede grip op nat/droog, qua comfort zijn ze prima, maar naarmate ze iets slijten neemt het geluid wel toe. Banden geven wel een fijn gevoel, je merkt wel dat de wangen wat zachter zijn.
Minpunten: Herrie naarmate ze meer slijten en iets minder grip op nat.
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS250
Merk en type banden: Dunlop Sportmaxx GT
Maat banden: 225/40/18 & 255/40/18
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 55.000
Pluspunten: Zeer Goede grip op nat/droog, Banden geven wel een fijn direct gevoel, je merkt wel dat de wangen wat harder zijn dan bv de normale sportmaxx. Qua grip zijn ze ook weer net een stukje beter dan de normale sportmaxx, metname op natwegdek zijn ze een stuk beter.
Minpunten: Qua veercomfort zijn ze minder dan de sportmaxx, maar het geluid is beetje hetzelfde. Volgensmij slijten de banden ook wat sneller dan de oude sportmaxx.
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS250
Merk en type banden: Dunlop wintersport 3D
Maat banden: 225/40/18 & 255/40/18
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 60.000
Pluspunten: Goede grip op nat/droog, Banden geven wel een sportief direct gevoel, deels te danken aan de wat hardere wang. Het zijn vrij stille banden ook wanneer ze versleten zijn.
Minpunten: Had wat meer grip gewild op droog wegdek.
Overige opmerkingen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Auto: IS250
Merk en type banden: Michelin Pilot sport 3
Maat banden: 235/40/18 & 255/40/18
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 40.000
Pluspunten: Zeer Goede grip op nat/droog, Banden geven wel een fijn direct en tevens een comfortabel gevoel, je merkt wel dat de wangen wat zachter zijn dan bv de dunlop sportmaxxen. Qua grip zitten ze tussen de sportmaxx en sportmaxx gt in. op natwegdek zijn ze ook heel erg goed. Groot pluspunt van de band is dat deze van begin tot eind hetzelfde presteert, dus grip op droog/nat, het veercomfort, geluidsproductie etc is van altijd hetzelfde gebleven.
Minpunten: De banden slijten enorm hard!!!! maar daar staan michelin om bekend..
Overige opmerkingen: Ondanks dat de banden wat duurder zijn en enorm hard slijten, zijn dit tot zover de beste banden die ik onder auto's heb gehad. Dit heeft te maken dat ik een goed compromis zoek tussen grip en comfort.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Reviews komende half jaar:

Michelin Pilot Alpin pa3 en Michelin pilot super sport.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Auto: IS200
Merk en type banden: falken 452
Maat banden: 225/45/18
Prijs: rond de 160 euro per band
Levensduur in KM: heb er nu 25000 km met deze banden opzitten maar kunnen nog wel een aardige tijd mee.

Pluspunten:
- zeer Goede grip op nat/droog
- goed gevoel in de banden
- harde band dus kunnen wel wat kilometers mee gemaakt worden

Minpunten:
- het is een harde band dus vanaf het begin maakt de band herrie (maar de herrie blijft constant)
- last van spoorvorming

Overige opmerkingen:
om continu op de snelweg te zitten zijn het herrie-dingen. maar dit maakt de grip van de band wel een beetje goed. ze worden nu vervangen door wat stillere banden i.v.m. auto-vakantie
 

lexowner

Nieuw hier
9 apr 2012
11
0
0
Mijn beste ervaringen zijn met de Bridgestone RE 050 (17") en Falken 452 (18") banden.
Geen last van herrie met de Falkens als ze eens warm zijn.
Heb tijdelijk wat budget banden eronder voor de winter, Infinity 050 17" (Chinees)..best wel veel grip, ook in het nat, en vrij rustig.
==

"Last van spoorvorming" komt zeer waarschijnlijk niet van de banden, maar is een algemeen bekend probleem van de IS200.

De IS was ontwikkeld door een racecoureur, Katayama, en ook flink doorgetest op de N?rburgring.
Hij wilde de auto een zeer responsief en raceauto-achtig gevoel geven, maar dit viel niet bij iedereen in de smaak.

De nieuwe IS serie stuurt heel anders en zeer neutraal, (ik vond het saai bij de eerste testrit.)

De vraag is of de uitlijning 100% "neutraal" ingesteld is (en dan is de stuur vrij gevoelig in alle situaties) dan voel je alles, maar de stuur is wel super direct. Ook heb je minder last van slijtage op de binnenkant van de voorbanden. Je moet wat meer "werken" op lange afstanden. (zo heb ik die van mij ingesteld na veel testen). Lekker ontspannen en dan wil je sportief rijden en sturen kan dat zonder meer.

Volg je de fabrieksinstellingen dan kun je min of meer de stuur loslaten in veel situaties en is die zeer stabiel, echter betaal je dit door slijtage op de binnenkant van je banden.

Hier betreft het de 17" instellingen en niet 18" of groter, daar je hiermee ook de geometrie en stuureigenschappen verandert.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Auto: IS300
Merk en type banden: Toyo T1R
Maat banden: 225/40R18 & 245/40R18
Prijs: ?600,- (korting gehad)
Levensduur in KM: Nog niet bekend, zitten er net onder
Pluspunten: Veel grip, ook in haakse bochten met het gas erop houden de banden zich goed. Direct stuurgevoel. Sportief design. Ook in natte omgeving genoeg grip.
Minpunten: Slechte/weinig velg beschermings rand. Veel banden geluid en rollen van de banden is licht voelbaar.
Extra opmerking: Volgende keer zoek ik een wat rechter profiel uit om zo wat minder geluid en trilling te hebben.
 

Payne

Hoort erbij
24 dec 2011
65
0
0
Alan zei:
Auto: IS200
Merk en type banden: Dunlop sp wintersport 3m
Maat banden: 205/50/17
Prijs: geen idee
Levensduur in KM: +/- 55.000 (Roteren)
Pluspunten: Comfortabele stille winterbanden die redelijk grip hebben op droog/nat Op sneeuw doen ze gewoon wat ze horen te doen.
Minpunten: Ik heb minder eisen mbt winterbanden, dus ze waren gewoon prima.
Overige opmerkingen:

Had je de winterbanden op de standaard velg?
Ik ben op zoek naar winterbanden voor de Is200 en ben benieuwd of een iets smallere band een goede optie is.
De gedachte hier achter is dat een smallere band een wat hoger druk per vierkante centimeter heeft=meer tractie in de sneeuw.
Bij mijn vorige auto was dit merkbaar (winterband 205 breed ipv.235)maar hier was het verschil in breedte veel groter.
Hoor graag de ervaringen.