Bandenspanning informatie op NX300h van Aliexpress?

er!k

Nieuw hier
12 nov 2012
22
13
3
Mijn NX300h heeft het standaard bandenspanning systeem waarbij je een waarschuwing krijgt als een van de banden een te lage druk heeft. Welke band dat dan is, dat geeft het systeem niet aan en mag je zelf uitpluizen. Zeker als je bv 0.1 bar onder een grenswaarde zit zoals met koud weer is dit geen fijn systeem.

Op Aliexpress kwam ik een systeem tegen dat in je Lexus geïntegreerd wordt en per wiel de druk aangeeft.

Iemand bekend met dit syteem?


Afbeelding van WhatsApp op 2023-02-14 om 21.46.47.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Zie:


Bij de goedkopere indirecte systemen wordt geen bandenspanning gemeten, maar wordt gemeten of een van de vier wielen bij rechtuit rijden sneller draait dan de andere. Als dat het geval is wordt gemeld dat de bandenspanning te laag is. Het systeem is echter niet in staat vast te stellen welk wiel het is. Bij direct metende systemen wordt voor ieder afzonderlijk wiel de werkelijke bandenspanning gemeten. Een dergelijk duurder systeem is niet op alle auto's aanwezig.

In de praktijk maakt het niet veel uit. Het gaat niet om een precisiemeetsysteem. En meestal is de waarschuwingsdrempel zodanig laag dat je bij 0,1 bar verschil geen waarschuwing krijgt. Ook de normale bandenpompen bij bijvoorbeeld tankstations zijn niet allemaal erg nauwkeurig. Om onnodige waarschuwingen te voorkomen zou je kunnen overwegen de aanbevolen bandenspanning met 0,2 bar te verhogen. Meestal stuurtt de auto dan ook wat strakker :cool:
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
Het "indirecte" systeem wordt niet gebruikt bij een Lexus, wij hebben sensoren in de banden.
Overigens kun je ook de drempel waarop je een waarschuwing ziet in je info display verlagen door opnieuw in te leren. Dan hoef je niet je druk te verhogen. Deze procedure verschilt per auto en staat in je manual.

Ik heb bij mij de waarschuwingsdruk op 2.1 Bar staan maar er zit 2.8 Bar is dus ik heb best veel speelruimte.
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
ik heb dat setje in me lexus is300h 2015 en werkt goed, enige nadeel is dat mocht je winterbanden hebben en je moet de sensoren elke keer opnieuw inleren moet je hem even terug bouwen naar origineel,en techstream (toyota/lexus uitlees programma) herkend de ecu niet meer bij uitlezen van de auto.
daarom heb ik nu de zomer en winterbanden sensoren beide in geprogrammeerd. en toen dit kastje weer gemonteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: er!k en robtp09

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Het "indirecte" systeem wordt niet gebruikt bij een Lexus, wij hebben sensoren in de banden.
Overigens kun je ook de drempel waarop je een waarschuwing ziet in je info display verlagen door opnieuw in te leren. Dan hoef je niet je druk te verhogen. Deze procedure verschilt per auto en staat in je manual.

Ik heb bij mij de waarschuwingsdruk op 2.1 Bar staan maar er zit 2.8 Bar is dus ik heb best veel speelruimte.
Weet je zeker dat iedere Lexus een actief systeem heeft? Bij mijn GS 450h Gen 4 wordt slechts de enkele melding gegeven dat de bandenspanning te laag is - zonder aan te geven welke band het betreft. Bij sommige GS varianten wordt de bandenspanning wel per band aangegeven. Dat vereist uiteraard een actief systeem. Maar het lijkt me vreemd dat men bij een actief systeem de spanning niet per band zou aangeven.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bij mijn IS300H zat in elk wiel een sensor. En inderdaad, bij te lage spanning ging er een lampje aan. Succes met uitzoeken welke het is!
Bij mijn Octavia is een indirect systeem van toepassing waarbij, zoals jij aangeeft, het aantal omwentelingen wordt geteld bij recht uit rijden door de abs sensor.
Ik zie dan inderdaad niet welke spanning daadwerkelijk van toepassing is. Maar ik zie wel WELK wiel de boosdoener is.
Daarnaast heb ik al de pech gehad van een schroef in de band. En naar mijn ervaring gaat de melding pas af als er echt 0,3-0,5 bar uit de band is. Die marge dat ie niet gelijk af gaat bij 0,1 verschil is er dus wel degelijk.

Heeft Lexus dit ook? :rolleyes:

Aanvulling: Bedenk me net dat dit per model uiteraard verschillend is. De IS300H had in elk geval gewoon een lampje.
Het mag natuurlijk niet te duur zijn op zo'n budget bak he :trollface:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
Weet je zeker dat iedere Lexus een actief systeem heeft? Bij mijn GS 450h Gen 4 wordt slechts de enkele melding gegeven dat de bandenspanning te laag is - zonder aan te geven welke band het betreft. Bij sommige GS varianten wordt de bandenspanning wel per band aangegeven. Dat vereist uiteraard een actief systeem. Maar het lijkt me vreemd dat men bij een actief systeem de spanning niet per band zou aangeven.
Als je TPMS sensoren hebt is het een actief systeem dat de actuele druk in de gaten houdt, dat je dat niet ziet op je display is een heel ander verhaal. Bij mijn wagen kan ik wel de druk per wiel aflezen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Weet je zeker dat iedere Lexus een actief systeem heeft? Bij mijn GS 450h Gen 4 wordt slechts de enkele melding gegeven dat de bandenspanning te laag is - zonder aan te geven welke band het betreft. Bij sommige GS varianten wordt de bandenspanning wel per band aangegeven. Dat vereist uiteraard een actief systeem. Maar het lijkt me vreemd dat men bij een actief systeem de spanning niet per band zou aangeven.
Bij mijn weten gebruikt Lexus altijd een actief systeem. Zowel mijn SC430 als GS gen3 zijn actief.
Maar beide geven inderdaad niet aan om welke band het gaat.
 

er!k

Nieuw hier
12 nov 2012
22
13
3
ik heb dat setje in me lexus is300h 2015 en werkt goed, enige nadeel is dat mocht je winterbanden hebben en je moet de sensoren elke keer opnieuw inleren moet je hem even terug bouwen naar origineel,en techstream (toyota/lexus uitlees programma) herkend de ecu niet meer bij uitlezen van de auto.
daarom heb ik nu de zomer en winterbanden sensoren beide in geprogrammeerd. en toen dit kastje weer gemonteerd.
Hmm, dat lijkt me niet handig als de Lexus dealer de ECU niet kan uitlezen. In- en uitbouwen van die unit 2x per jaar ie ik niet zo zitten. Meer nadelen dan een klein voordeel denk ik.
 

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
Als je dus beide set sensoren in je auto laat inlezen hoef je het kastje nooit meer los te halen.
en kan je wel wisselen van set. alleen het systeem uitlezen voor de dealer gaat niet maar goed je rijdt een Lexus die gaan nooit stuk