Ni-Mh batterijen RULES! Er rijden Prius'sen (Prii?) rond met meerdere tonnen op de klok Met het originele battery pack. Er zijn op internet veel verhalen over te vinden, de site van ene John Visbeen, Prius enthousiasteling vanaf uur 1, met generatie 2
vertelt veel hierover.
De levensduur van Li-ion/Li-polymer, gebruikt in de volledig electrische auto's of range extenders ala Fisker Karma of Opel Ampera/Volt, halen waarschijnlijk maar een kwart van de levensduur van de(dat dan weer wel, zware, logge) Ni-Mh accu's.
Veelzeggend is dat men bij de electrische Renaults, zoals de Fluence, de auto moet kopen zonder accu's, die gaan afhankelijk van het jaarkilometrage in een lease/huur constructie om de "pijn" in de portemonnee zachtjes over vele jaren te spreiden.
In Li-Ion "zit" wel veel meer cappaciteit electrisch gezien in verhouding tot het gewicht en de afmetingen, een must bij de volledig electrische auto's en/of hybriden waar langer electrisch rijden gewenst is, denk aan de Prius plug-inn welke later dit jaar op de markt komt.
De te verwachten levensduur van de Ni-Mh accu's in een Lexus is vele tonnen aan kilometers of richting de 15 jaar voor de mindere km. vreters.