- 27 mrt 2012
- 860
- 11
- 18
Omdat ik nu in Duitsland woon en auto's hier aanzienlijk goedkoper in aanschaf en "bedrijf" zijn ben ik een beetje aan het rondkijken naar een IS250.
Nu heb ik op advies van een collega de ADAC autotest gelezen:
http://www1.adac.de/Tests/autotest/TETD ... omatik.pdf
(super initiatief trouwens, dit is er voor iedere auto)
Hierin wordt echter aangegeven dat de bedrijfskosten (dus alles wat je betaalt op de auto te hebben en te rijden) voor 15.000 km/jaar 768 euro zijn.
De belastings- en verzekeringskosten weet ik nog niet precies (EDIT: belasting is 260 euro/jaar), maar in Duitsland is dat een stuk goedkoper dan in Nederland (hier betaal je ongeveer per half jaar wat je in Nederland per kwartaal betaalt).
Brandstof is hier ook goedkoper (nu 1,61/liter).
Het enige wat het bedrag dan omhoog kan duwen is het onderhoud, hoe zit het daarmee?
Dit heb ik net in een ander topic gelezen:
Maar een kleine beurt is ook eenvoudig zelf te doen.
In het ADAC bericht wordt ook aangegeven dat werkplaatsuren en nieuwe banden erg duur zijn, maar dat hoeft natuurlijk ook niet allemaal bij Lexus te gebeuren.
In hoeverre doen jullie de "kleine" dingen zelf en in hoeverre biedt deze auto de mogelijkheid om dingen zelf te doen?
Mijn LS400 was opzich al een complexe auto, maar daar viel een enorme hoeveelheid over te vinden op het internet.
Eigenlijk heb ik daaraan alles zelf kunnen doen, wat natuurlijk aanzienlijk goedkoper is dan de Lexus dealer.
En wat denken jullie? Automaat of handbak?
Bij de IS200 schijnt de automaat nogal sloom te zijn...
Nu heb ik op advies van een collega de ADAC autotest gelezen:
http://www1.adac.de/Tests/autotest/TETD ... omatik.pdf
(super initiatief trouwens, dit is er voor iedere auto)
Hierin wordt echter aangegeven dat de bedrijfskosten (dus alles wat je betaalt op de auto te hebben en te rijden) voor 15.000 km/jaar 768 euro zijn.
De belastings- en verzekeringskosten weet ik nog niet precies (EDIT: belasting is 260 euro/jaar), maar in Duitsland is dat een stuk goedkoper dan in Nederland (hier betaal je ongeveer per half jaar wat je in Nederland per kwartaal betaalt).
Brandstof is hier ook goedkoper (nu 1,61/liter).
Het enige wat het bedrag dan omhoog kan duwen is het onderhoud, hoe zit het daarmee?
Dit heb ik net in een ander topic gelezen:
Alan zei:kleine beurt is ongeveer rond 225 en grote beurt is ongeveer 340 euro met vervangend vervoer.
Maar een kleine beurt is ook eenvoudig zelf te doen.
In het ADAC bericht wordt ook aangegeven dat werkplaatsuren en nieuwe banden erg duur zijn, maar dat hoeft natuurlijk ook niet allemaal bij Lexus te gebeuren.
In hoeverre doen jullie de "kleine" dingen zelf en in hoeverre biedt deze auto de mogelijkheid om dingen zelf te doen?
Mijn LS400 was opzich al een complexe auto, maar daar viel een enorme hoeveelheid over te vinden op het internet.
Eigenlijk heb ik daaraan alles zelf kunnen doen, wat natuurlijk aanzienlijk goedkoper is dan de Lexus dealer.
En wat denken jullie? Automaat of handbak?
Bij de IS200 schijnt de automaat nogal sloom te zijn...