Bergaf: voldoende aan regenererende remmen, bijremmen of handmatig schakelen?

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Wellicht een wat domme vraag maar ik stel hem toch.

Volgende week gaan we via Zwitserland naar Italië. Ik wil graag de Gotthardpas rijden in plaats van door de tunnel. Bij de afdaling zal de auto zelf wat afremmen bij gas los door het opwekken van energie via de achterremmen. Gaat dat voldoende zijn of moet ik nog veel bijremmen?
Want in plaats van veel bijremmen schakel ik dan liever handmatig, naar lagere versnelling maar ja die heb ik volgens mij niet eens want e-cvt?

Weet iemand wat de verstandige keus is?

Oh ja bergop kan ik de auto zelf het werk laten doen? Omdat ik niet echt kan terug schakelen voor meer toeren. (als dat al nodig is).
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
De 'S-stand' gebruiken en dan tikjes omlaag 'schakelen'. Zo emuleer je het terugschakelen met een handbak, wat je anders zou doen om het remmend effect van de motor te verhogen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Welke auto heb je? Aangezien het niet in je post of signature staat.
Bij mijn GS hoef ik bijna niet te remmen wanneer ik met de flippers flink terugschakel.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
LS600h uit 2011 dus flippers heb ik niet maar ik begrijp dat wanneer ik de pook vanuit D in S zet ik dan via + en - kan op- of terugschakelen.

Welke auto heb je? Aangezien het niet in je post of signature staat.
Ik had in subforum LS gen4 gepost maar misschien is dat niet juist. En ik zal mijn signature aanpassen (y)
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Ik kan niet voor jou spreken, maar met de cruise controle er op heb ik sterk het idee dat die de snelheid wel afremt EN de batterij oplaadt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timon en Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Bij een e-cvt naar beneden rijden is in principe niet anders dan met een "normale" auto, dwz je kiest een versnelling zodanig dat de snelheid wordt begrensd tot een hanteerbare snelheid, waarbij je de snelheid voor een haarspeldbocht terug brengt via het normale rempedaal tot een verantwoorde waarde. Anders gezehd: je remt niet continu, maar gebruikt de normale remmen om tijdelijk extra te vertragen. Als je dus een helling afrijdt en de snelheid loopt daarbij zodanig op dat dat eigenlijk te snel is (gezien het traject of je rijvaardigheid of je lef) schakel je een of meerdere versnelingen terug zodat deze binnen een veilige waarde blijft. De vroegere vuistregel geldt eigenlijk nog steeds: bergop of bergaf op hetzelfde traject in dezelfde versnelling. Tijdelijk kun je op een recht stuk naar beneden natuurlijk af en toe best wel wat extra gas geven, maar hou er wel rekening mee dat door de zwaartekracht bij bergaf rijden je remvermogen afneemt. Normaal heb je het rempedaal bij afdalingen alleen nodig om de snelheid voor een bocht terug te brengen. Je remperaal is niet bedoeld om continu te gebruiken - dat zou tot oververhitting van de remmen leiden, verlies van remvermogen en tot ongelukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Citrofiel1975

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Regeneratief remmen werkt maar beperkt, en accu vol = vol, dan werkt dat helemaal niet meer, als het echt te snel gaat pookje naar links en omlaagschakelen zoals @Romke zegt. Niet blijven remmen want dan stook je je remmen op.

Overigens gen 4 LS is van 2006 tot 2016 (600h en 460)
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Top, bedankt voor jullie reacties. Rijden met een automaat in de bergen heb ik wel gedaan maar ik wist niet hoe dat bij een CVT gaat. Qua stuurmanskunsten in ieder geval min of meer hetzelfde :)
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Alhoewel ik nog niet veel met de LS in de bergen heb gereden ben ik het eens met de bovenstaande stellingen. Wel moet Speedy J weten dat de 2010-2012 serie LS veel betere remmen heeft en zijn uitgevoerd met Brembo rondom. Dat is ook wel nodig met 2300 Kg. Niet dat de remmen van de t/m 2009 versie LS slecht waren maar je merkt een duidelijk verschil. En ja, oppassen, ook Brembo remmen kunnen oververhit raken natuurlijk dus bergafwaarts niet voortdurend remmen maar terugschakelen met de pook waar nodig en passend remmen op de motor. En een e-cvt schakelt niet maar gaat elektronisch/mechanisch naar een andere planetaire tandwielen ratio. Het enige wat je merkt is dat het toerental omhoog of omlaaggaat tijdens het hand schakelen.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
En omhoog hoef je niks te doen anders dan gas geven, de computer regelt de rest ;)
Zorg wel dat je de motor op toeren houd naar boven...hoe minder toeren des te minder de waterpomp zal draaien. ..en die heb je wel nodig bij een stijl bergje🤣🤣🤣🤣
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Zorg wel dat je de motor op toeren houd naar boven...hoe minder toeren des te minder de waterpomp zal draaien. ..en die heb je wel nodig bij een stijl bergje🤣🤣🤣🤣
De waterpomp bij een hybride is toch elektrisch? Dus niet afhankelijk van het toerental?
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
De waterpomp bij een hybride is toch elektrisch? Dus niet afhankelijk van het toerental?
Dacht ik ook, en bij alle hybrides.

Maar hoe kun je een automaat (cvt) onder toeren laten komen als je bergop rijdt? Dan sta je dus stil....of je moet file rijden, ik ben de Brenner wel eens opgekropen in een file maar dan nog maakt de cvt voldoende toeren om zijn werk te kunnen blijven doen, inclusief een eventueel riemaangedreven waterpomp....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Nogmaals, niet alle hybrides. 😉
5AA005D4-BDC3-4C2F-A65E-3EAF38FA4586.thumb.jpeg.826e5283263f9f9ab0f59bce7646ed36.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09