Strikt genomen kun je inderdaad prima rijden met een door een V-snaar aangedreven waterpomp, net als bij een "normale" auto met alleen verbrandingsmotor. Als het systeem zodanig is ontworpen dat de waterpomp ook bij lage toerentallen nog voldoende volume rond pompt hoeft er geen probleem te zijn - meestal draait de waterpomp sneller dan de motor. En die motor zal bij een hybride bij bergop rijden altijd draaien...De waterpomp bij een hybride is toch elektrisch? Dus niet afhankelijk van het toerental?
Een probleem zou wel kunnen ontstaan op het moment dat je de top van de pas hebt bereikt en onder de invloed van de zwaartekracht naar beneden rolt. Na het passeren van het hoogste punt zou de motor kunnen worden uitgeschakeld waardoor dus bij snaaraandrijving de geforceerde watercirculatie stopt en het in de motor aanwezige water nog wat extra "naopwarmt". Op sommige niet-hybride auto's wordt daarom naast de normale waterpomp nog een electrisch pompje gemonteerd die bijvoorbeeld na een lange snelle rit en daarna parkeren nog een bepaalde tijd voor circulatie zorgt. Zonder die circulatie kunnen er problemen ontstaan ("opbakken" van de olie, ontstaan van luchtbellen in de cilinderkop met als gevolg thermische spanningen). De eerste Saabs met turbo leden sterk aan dat euvel, ook bij VAG modellen werd/wordt op bepaalde modellen een aanvullend electrisch aangedreven waterpompje gemonteerd.
Mogelijk dat er in de afgebeelde Toyota toch wel een of andere vorm van beveiliging is tegen de kwalijke gevolgen van warmtestuwing,