Bergaf: voldoende aan regenererende remmen, bijremmen of handmatig schakelen?

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
623
93
De waterpomp bij een hybride is toch elektrisch? Dus niet afhankelijk van het toerental?
Strikt genomen kun je inderdaad prima rijden met een door een V-snaar aangedreven waterpomp, net als bij een "normale" auto met alleen verbrandingsmotor. Als het systeem zodanig is ontworpen dat de waterpomp ook bij lage toerentallen nog voldoende volume rond pompt hoeft er geen probleem te zijn - meestal draait de waterpomp sneller dan de motor. En die motor zal bij een hybride bij bergop rijden altijd draaien...

Een probleem zou wel kunnen ontstaan op het moment dat je de top van de pas hebt bereikt en onder de invloed van de zwaartekracht naar beneden rolt. Na het passeren van het hoogste punt zou de motor kunnen worden uitgeschakeld waardoor dus bij snaaraandrijving de geforceerde watercirculatie stopt en het in de motor aanwezige water nog wat extra "naopwarmt". Op sommige niet-hybride auto's wordt daarom naast de normale waterpomp nog een electrisch pompje gemonteerd die bijvoorbeeld na een lange snelle rit en daarna parkeren nog een bepaalde tijd voor circulatie zorgt. Zonder die circulatie kunnen er problemen ontstaan ("opbakken" van de olie, ontstaan van luchtbellen in de cilinderkop met als gevolg thermische spanningen). De eerste Saabs met turbo leden sterk aan dat euvel, ook bij VAG modellen werd/wordt op bepaalde modellen een aanvullend electrisch aangedreven waterpompje gemonteerd.

Mogelijk dat er in de afgebeelde Toyota toch wel een of andere vorm van beveiliging is tegen de kwalijke gevolgen van warmtestuwing,
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Zo uit m'n hoofd heeft de IS300h een riem evenals de GS300h+450h en wellicht mis ik er nog wel eentje.
De 300h’s hebben allemaal dezelfde I4 motor dus het lijkt me dat er dan geen onderlinge verschillen zijn met de waterpompaandrijving toch?

Edit: als ik dit artikel goed begrijp heeft de 2GR-fXE in de GS450h een riemaangedreven waterpomp https://toyota-club.net/files/faq/13-11-10_faq_gr-engine_eng.htm

En als ik dit artikel goed begrijp is de 2AR-FSE/FXE (300h motor) uitgerust met een electronische waterpomp https://toyota-club.net/files/faq/16-01-01_faq_ar-engine_eng.htm

edit2: Hier zie ik weer een comment dat de GS450h als uitzondering wél een elektronische waterpomp heeft https://www.clublexus.com/forums/hybrid-technology/881520-water-pump.html
Ik geef het op. Ik ben hier niet technisch genoeg voor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Kun je tijdens het rijden de pook van D naar S zetten en dan flipperen.?
Ik heb zowel rijden in S noch flipperen geprobeerd.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
455
63
De 300h’s hebben allemaal dezelfde I4 motor dus het lijkt me dat er dan geen onderlinge verschillen zijn met de waterpompaandrijving toch?

Edit: als ik dit artikel goed begrijp heeft de 2GR-fXE in de GS450h een riemaangedreven waterpomp https://toyota-club.net/files/faq/13-11-10_faq_gr-engine_eng.htm

En als ik dit artikel goed begrijp is de 2AR-FSE/FXE (300h motor) uitgerust met een electronische waterpomp https://toyota-club.net/files/faq/16-01-01_faq_ar-engine_eng.htm

edit2: Hier zie ik weer een comment dat de GS450h als uitzondering wél een elektronische waterpomp heeft https://www.clublexus.com/forums/hybrid-technology/881520-water-pump.html
Ik geef het op. Ik ben hier niet technisch genoeg voor.
Goed gevonden, zoals ik het lees, hebben beide type motoren “families” een klassiek koelingssysteem:

Cooling system is classic: pump drive by outer side of serpentine belt, pump impeller of stainless steel, mechanical thermostat (80-84°C). The throttle body is heated to counteract freezing. Some versions are equipped with oil cooler.

Dat draadje op ClubLexus bevat 1 opmerking van 1 persoon die ik niet ken, dus niet kan inschatten of het een monteur is of niet. De persoon toont ook niet de bron van z’n bewering. Die ene bewering lijkt tegenstrijdig met wat ik in beide artikelen lees die je gelinkt hebt.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
384
63
En zo leer ik steeds weer bij.....:giggle:

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de aandrijving van de waterpomp in mijn NX300h, zal straks eens een blik onder de motorkap werpen.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Kun je tijdens het rijden de pook van D naar S zetten en dan flipperen.?
Ik heb zowel rijden in S noch flipperen geprobeerd.
Bij mijn GS300h
- In D flipperen zet de maximale versnelling vast, bv. in D3 zal de auto zelf kiezen tussen "1, 2 en 3" (maar dan als e-cvt nog steeds natuurlijk).
- In S flipperen zet echt een overbrenging vast, S3 is dus S3 en niet 1, 2 en 3.

Bij extreem hoge/lage toeren zal de computer vast wel ingrijpen en tóch schakelen, lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Ok! Bij mijn vorige auto, Citroen C4 picasso, heb ik wel eens de flippers gebruikt om terug te schakelen. Maar dat was een ‘gewone’ automaat. Bij de cvt is dat dus niet anders. Dank voor de info.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ok! Bij mijn vorige auto, Citroen C4 picasso, heb ik wel eens de flippers gebruikt om terug te schakelen. Maar dat was een ‘gewone’ automaat. Bij de cvt is dat dus niet anders. Dank voor de info.
De e-cvt schakelt niet echt. Het is meer: minder of meer toeren. Afhankelijk van je snelheid past er een bepaalde ‘versnelling’ bij
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Het is net als met de vrachtwagen, bij bergop zal deze (de chauffeur of automaatbak) de juiste versnelling (maakt niet uit of handgeschakeld of automaat) kiezen, zodat het met gepast toerental en makkelijk gaat. Bergafwaarts eigenlijk net zo, alleen bij de vrachtwagen word deze in een hoger toerental gezet en word de motorrem gebruikt, en eventueel bijremmen mocht de motorrem het niet aankunnen. Bij het bijremmen is de enige juiste manier door kort maar sterk af te remmen en de snelheid eruit te halen (van bijvoorbeeld 90 naar 80). en dit herhalen tot de afdaling voorbij is, dit heeft als voordeel dat de remmen ook weer tijd krijgen om af te koelen. NOOIT in de hele afdaling lichtjes bijremmen want dan verglasen je remblokken en is de remcapaciteit weg en zal het vervangen moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Nou dat ging inderdaad wel heel erg gemakkelijk! Sportstand bergopwaarts was teveel van het goede, dan zat ik zo in mijn voorligger zijn kofferbak. Veel koppel toch...

Bergafwaarts via de S-stand in S4 of S3 zetten zorgde inderdaad voor voldoende afremmen op de motor, met voor een haarspeldbocht een beetje bijremmen in combinatie met soms S2.

Superfijn de pas gereden en op de terugweg ook maar weer gedaan, gewoon omdat het kon :p

En een fijne reiswagen sowieso!
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Ik pak deze oudere draad nog even op want op de vlakke Nederlandse wegen ben ik nu ook meer op de motor gaan afremmen samen met de S stand. In de eerste plaats rijd ik nu voortdurend in power hybrid modus. Niet om sportief te rijden maar om een betere afrem kromme te hebben. In power hybrid modus remt de LS600h veel beter af. En hij laad de hybride accu gelijktijdig ook meer bij. En bij een naderende rotonde kan ik bijna zonder remmen in de S stand terugschakelen, meestal van S5 naar S4 tot S2. Daarbij remt hij best stevig op de motor. Het verbruik heb ik niet zien stijgen. Ik weet niet of dit meer slijtage teweeg brengt overigens, ik verwacht van niet, en de remmen gaan langer mee!

Wat zijn jullie ervaringen? Maak je hier ook gebruik van of wil je het proberen en de uitkomst hier delen?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik pak deze oudere draad nog even op want op de vlakke Nederlandse wegen ben ik nu ook meer op de motor gaan afremmen samen met de S stand. In de eerste plaats rijd ik nu voortdurend in power hybrid modus. Niet om sportief te rijden maar om een betere afrem kromme te hebben. In power hybrid modus remt de LS600h veel beter af. En hij laad de hybride accu gelijktijdig ook meer bij. En bij een naderende rotonde kan ik bijna zonder remmen in de S stand terugschakelen, meestal van S5 naar S4 tot S2. Daarbij remt hij best stevig op de motor. Het verbruik heb ik niet zien stijgen. Ik weet niet of dit meer slijtage teweeg brengt overigens, ik verwacht van niet, en de remmen gaan langer mee!

Wat zijn jullie ervaringen? Maak je hier ook gebruik van of wil je het proberen en de uitkomst hier delen?
Ik rem altijd af op de motor, echt ideaal.
Met de flippers in de 4GS is het helemaal gemakkelijk omdat ik de pook niet meer in S hoef te zetten zoals in de 3GS. 100k km gepasseerd en nog origineel schijven en blokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Ik meende dat de remmen achter eerder gaan roesten wanneer je weinig remt. Ook omdat de auto al regenereert en je met name daarmee de remmen achter al minder belast. Dat wordt nog meer door op de motor te gaan remmen. Dan zou ik verwachten dat je remmen achter juist sneller vervangen moeten worden, door roest ipv slijtage.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
623
93
Ik ben in de loop van de tijd ook de "flippers" meer gaan gebruiken. Of dat invloed heeft op het brandstofverbruik omdat je meer remenergie terugwint, heb ik niet gemerkt. Wel rijdt de auto duidelijk enthousiaster door bochten van rotondes en snelweg afritten door het terugschakelen omdat hij zich beter "via het gaspedaal" laat sturen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Een standaard Hybride (Geen plug-in variant dus) kan maar zeer beperkt regeneratief remmen. De ca. 2 KW NiMH accu heeft een beperkte laadstroom van ik schat zo'n 25 KW kortstondig (Li-ion iets meer). Oftewel je moet altijd de motor mee laten remmen. Op het laatste stukje moet je toch wel op de rem dus de gewone remmen gebruik je nog steeds.
Ik vermoed dat 90% van de energie die naar de accu gaat via de motor gegenereerd wordt, en 10% door regeneratief remmen. Kijk maar eens op de snelweg naar je energiestroom: laden, ontladen, laden, ontladen etc.

Mijn conclusie: Langdurig bergaf? Terugschakelen, even gebruik je die energie om de accu bij te laden, is de accu vol dan wordt het wrijvingsenergie in de motor.