Beschadigde voorruit?

Lexus

Nieuw hier
10 nov 2021
19
19
3
Hoi, ik heb vraagje over mijn voorruit. Deze is erg wazig en dit is vooral hinderlijk bij een laagstaande zon (zoals op de foto). Maar ook wanneer het donker is met verlichting van tegenliggers.

Eerst dacht ik dat het vuil was maar zelfs na schoonmaken (binnen en buitenkant) en met de nagel krabben gaat het niet weg.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Moet er een nieuwe voorruit in?


IMG_9822.PNG
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Zomaar iets dat in me op komt.
Zou het kunnen zijn dat er een folie op zit? Want er lijken krassen in de zitten, maar glas krast niet gemakkelijk. Vinyl wel, al zie ik weinig meerwaarde in transparant folie op je voorruit.

Glas valt volgens mij eventueel te polijsten, maar weet niet of dat een oplossing biedt.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik vermoed dat (een vorige eigenaar) de ruit met een antiregenmiddel behandeld heeft, en dat je nu last hebt van residu.
Mogelijk zal de ruit gepolijst moeten worden. Je zou eens een klein hoekje met koperpoets of commandant kunnen behandelen. Kijken of dat helpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Een andere mogelijkheid is dat de kunststof folie die in een gelamineerde ruit zit tussen de glaslagen in zit op de een of andere manier is aangetast door uv-licht of door de "regenrepellant". Ik heb ooit eens een ruit gehad die uiteindelijk vanaf de zijkanten langzaam veranderde in een soort melkglas en steeds ondoorzichtiger werd - en vervolgens tijdens de APK om die reden werd afgekeurd. Aantasting door de antiregencoating is in principe mogelijk als deze in contact kan komen met de kunststof folie in de ruit, hetzij vanaf de zijkant of door een door steenslag ontstaan putje in de ruit. De meeste antiregenmiddelen hebben als werkzame component aceton, dat in principe allerlei kunststoffen kan aantasten.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
probeer eens met klei, autoshops verkopen dit en word gebruikt om lak van de auto van kleine vuildeeltjes te ontzien, word er mooi glad van en daarna in een goede was of coating. denk dat je de ruit er ook netjes mee krijgt.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Gaan je ruitenwissers tijdens regen ook moeizaam over de ruit? beetje hakkerig en piepend? Dan lijkt me de optie met klei een goede optie
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Misschien domme vraag, hoe is de binnenkant van de voorruit? er zijn personen die het woord onderhoud niet snappen en dat een raam aan de binnenzijde ook eens schoongemaakt dient te worden. rokersaanslag, aircogebruik(geeft bij sommige auto's na een tijdje ook een waas).
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

Lexus

Nieuw hier
10 nov 2021
19
19
3
Allereerst bedankt voor alle reacties.

@RoelVB
Er zit geen folie op de voorruit.

@Lexpeter
De ruitenwissers gaan normaal over de voorruit. Het zit ook niet aan de binnenkant, dit had ik al gecontroleerd. Als je de hoge resolutie foto bekijkt dan zie je ook heel licht strepen in de ruitenwisserbaan lopen, dus het moet wel aan de buitenkant zitten lijkt mij. Ik ga daarom jouw tip volgen m.b.t. de klei.

Wordt vervolgd dus! Ik meld mij weer zodra ik een update heb.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Kan ook zijn dat de vorige eigenaar de wissers door liet wissen op droge ruit, geen erg in gehad misschien of eigenwijs in gebruik ervan. Mocht er dan vuil op het raam zitten komen de slijtplekken ook vanzelf. Ook versleten wissers zijn funest.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Mooi dat het gevonden is en opgelost gaat worden, wel een beetje slordig dat ze e.e.a. niet hebben afgedekt tijdens spuitwerkzaamheden.....:unsure: